سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 136515

مکمل ویتامین C باعث بهبود عملکرد فیزیکی افرادی که فاقد ویتامین C هستند، می‌شود و موجب کاهش استرس اکسیداتیو است.

سلامت نیوز: مکمل ویتامین C باعث بهبود عملکرد فیزیکی افرادی که فاقد ویتامین C هستند، می‌شود و موجب کاهش استرس اکسیداتیو است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، استرس اکسیداتیو به عنوان عامل برهم زنندۀ تعادل میان تولید رادیکال‌های آزاد و دفاع‌های آنتی اکسیدانی تعریف می‌شود و ویتامین C یک مولکول آنتی اکسیدان طبیعی است که در میوه (مرکبات، میوه های قرمز) و سبزیجات (کلم، فلفل و ...) و مکمل‌های غذایی وجود دارد.

با این حال مکمل آنتی اکسیدان در جهت سلامت بدن باعث کاهش استرس اکسیداتیو، نتایج متضاد و گاهی اوقات ناامید کننده داشت؛ محققان یونانی برای اینکه می‌خواستند بدانند نتایج به دست آمده دلیل این واقعیت است یا خیر، افرادی که سطح آنتی اکسیدان آنها طبیعی بود را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند؛ آنها غلظت ویتامین C خون 100 نفر را اندازه گیری کردند و برای بقیه آزمایشهای خود فقط 10 نفر از افرادی که بیشترین ویتامین C و کمترین ویتامین C را داشتند انتخاب کردند.

این 20 نفر به مدت 30 روز قبل و بعد از ورزش‌های هوازی، هر روز 3 بار و  هر بار 333میلی گرم یا 1 گرم در کل، مکمل ویتامین C مصرف می‌کردند.

ورزش هوازی استرس اکسیداتیو در بدن آنها را افزایش داد؛ محققان حداکثر VO2max (حداکثر حجم و جذب اکسیژن بدن که در طول حداکثر تلاش استفاده می‌شود و منجر به عملکرد فیزیکی بهتر است) شرکت کنندگان را اندازه گیری کردند.

نتایج: افرادی که کمبود ویتامین C داشتند مقادیر VO2max آنها کمتر از کسانی بود که بیشترین ویتامین C را داشتند. این نشان می‌دهد غلظت پایین ویتامین C با اختلال عملکرد فیزیکی مرتبط است.

محققان برای اندازه گیری استرس اکسیداتیو از دو شاخص استفاده کردند: F2-isoprostanes ، که نشانگر حمله اکسیداتیو در برابر غشای سلولی هستند، پروتئین‌های کربونیل که نشانه‌هایی از اکسیداسیون است.

در ابتدا، غلظت این دو نشانگر در گروهی که دارای ویتامین C کمی بودند دارای استرس اکسیداتیو بیشتری بودند و این کاهش در گروهی که از ابتدا کمبود ویتامین C داشتند خیلی مهم است. همچنین مکمل ویتامین C باعث افزایش VO2max افرادی که کمبود ویتامین C داشتند شد.

مکمل‌های ویتامین C باعث کاهش استرس اکسیداتیو می‌شود و می‌تواند باعث بهبود کارآیی افرادی شود که غلظت ویتامین C کمی دارند.

در مطالعه‌ای که در سال 2013 توسط «هاک و همکاران» انجام شد مکمل‌های ویتامین C  به مقدار 500میلی گرم در روز بود که باعث شد داوطلبان چاق ضربان قلب‌شان کاهش پیدا کند و در هنگام فعالیت بدون تاثیر سطح VO2max خسته شوند.

منبع: la revue European

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha