مدیر کل تدوین استاندارد و تعرفه درمان وزارت بهداشت گفت: هنوز تعرفه خدمات هتلینگ بیمارستانی و خدمات سرپایی واقعی نیست و برای حفظ وضع موجود با توجه به تورم بالای حوزه سلامت، تعرفه‌های پزشکی در سال آینده باید حداقل 25 درصد افزایش پیدا کند.

سلامت نیوز: مدیر کل تدوین استاندارد و تعرفه درمان وزارت بهداشت گفت: هنوز تعرفه خدمات هتلینگ بیمارستانی و خدمات سرپایی واقعی نیست و برای حفظ وضع موجود با توجه به تورم بالای حوزه سلامت، تعرفه‌های پزشکی در سال آینده باید حداقل 25 درصد افزایش پیدا کند. 

علیرضا اولیایی منش در گفت و گو بافارس، افزود: جلسات شورای عالی بیمه برای تعیین تعرفه های پزشکی سال آینده به زودی آغاز می‌شود؛ البته کارهای کارشناسی از مدتی پیش شروع شده و می‌دانیم که تهدیدها و محدودیتهایی برای تأمین منابع مورد نیاز داریم، ضمن اینکه هنوز تخصیص های امسال نیز به طور کامل پرداخت نشده است و باید تعهدات امسال انجام شود.

وی گفت: مسئله مهم دیگر این است که همواره تورم در حوزه سلامت حداقل 5 درصد بیشتر از تورم عمومی اقتصاد کشور است و اگر منابع کافی برای جبران این تورم و افزایش هزینه‌ها دیده نشود، با مشکل مواجه می‌شویم.

مدیر کل تدوین استاندارد و تعرفه درمان وزارت بهداشت خاظرنشان کرد: با وجود افزایش حدود 2 برابری تعرفه‌های پزشکی در بخش بستری هنوز تعرفه برخی خدمات با هزینه های تمام شده فاصله زیادی دارد، یکی از این موارد خدمات هتلینگ بیمارستانی است.

وی گفت:‌ بر اساس محاسبات کارشناسی که در مورد قیمت تمام شده خدمات هتلینگ در سال 92 انجام دادیم، هزینه هتلینگ یک شب تخت بیمارستانی در بخش دولتی 118 هزار تومان است در حالی که این تعرفه در سال 92 حدود 48 هزار تومان بود که در سال 93 با وجود اینکه تعرفه هتلینگ بیمارستانی به 90 هزار تومان افزایش پیدا کرد اما قیمت تمام شده این خدمات نیز به 150 هزار تومان افزایش پیدا کرده و هنوز فاصله معناداری بین تعرفه و هزینه‌های بیمارستانی وجود دارد.

اولیایی منش ادامه داد: در مورد ویزیت سرپایی هم برای پزشک عمومی و هم پزشک متخصص نیز همین مشکل وجود دارد، به عنوان مثال ویزیت پزشک عمومی اکنون 8 هزار تومان است که تا قیمت تمام شده 16 هزار تومانی، فاصله دو برابری دارد و قیمت تمام شده ویزیت پزشک متخصص نیز 19 هزار و 400 تومان است که اکنون 10 هزار تومان تعریف شده است.

وی گفت: البته برنامه وزارت بهداشت و وزارت رفاه و به طور کلی دولت این است که افزایش و اصلاح تعرفه‌ها به نحوی انجام شود که به هیچ وجه پرداختی مردم بیشتر نشود و با افزایش پوشش بیمه‌ای، میزان پرداختی مردم کمتر هم بشود و در طرح تحول سلامت هم همین مسیر دنبال شد.

مدیر کل تدوین استاندارد و تعرفه های درمان وزارت بهداشت ادامه داد: بر همین اساس سهم و فرانشیز پرداختی مردم برای خدمات بستری در بیمارستانهای دولتی از 38 درصد به 6 درصد برای شهری ها و 3.5 درصد برای روستائیان کاهش یافت.

وی گفت: بنابراین با توجه به شواهد و واقعیات، برای اینکه فقط وضع موجود حفظ شود و تورم بخش سلامت جبران شود، تعرفه‌های پزشکی موجود باید حدود 25 درصد در سال 94 افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که همین میزان رشد را در میزان بودجه‌های بیمه ها نیز شاهد باشیم یعتی اعتبارات صندوق های بیمه‌ای نیز باید در سال 94 حدود 25 درصد رشد کند در حالی که در لایحه بودجه فعلاً رشد 14 درصدی دیده شده است که با واقعیات مطابقت ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha