تبلیغات پیامکی جایگاهی در پزشکی ندارند و از نظر قانونی نیز ممنوع هستند زیرا پزشکی کالا نیست که برای آن تبلیغ شود. در حالت کلی عمل ایمپلنت مشتمل بر چهار هزینه است و هزینه آن به خاطر وسایل مورد استفاده، حق‌العمل جراحی و کار با پروتز و لابراتوار دندانسازی متغیر است، به عبارتی دستمزد پزشک جراح و با سابقه، نوع وسایل مصرفی و لابراتور قیمت ایمپلنت را تعیین می‌کند.

تبلیغات ممنوع! پزشکی کالا نیست

سلامت نیوز:
تبلیغات پیامکی جایگاهی در پزشکی ندارند و از نظر قانونی نیز ممنوع هستند زیرا پزشکی کالا نیست که برای آن تبلیغ شود. در حالت کلی عمل ایمپلنت مشتمل بر چهار هزینه است و هزینه آن به خاطر وسایل مورد استفاده، حق‌العمل جراحی و کار با پروتز و لابراتوار دندانسازی متغیر است، به عبارتی دستمزد پزشک جراح و با سابقه، نوع وسایل مصرفی و لابراتور قیمت ایمپلنت را تعیین می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: جنس کامپوزیتش آشغاله! ایمپلنتش به درد نمی‌خوره؟ از روش‌های قدیمی خسته شده‌اید؟ نسل قدیم تکنولوژی را فراموش کنید با ما با آخرین تکنولوژی روز همگام شوید. ما به شما ایمپلنت فوری مخصوص هنرمندان را پیشنهاد می‌کنیم. ایمپلنت بدون جراحی و خونریزی، با کمترین صرف هزینه. تنها با 200هزار تومان صاحب دندان‌های زیبا خواهید شد.


اینها بخشی از شگردها و حیله‌های تبلیغاتی در دندانپزشکی هستند، تبلیغاتی که تا پیش از این کنار تبلیغات کباب نیم متری در نشریات زرد چاپ می‌شد درست زمانی که معضلی به نام مزاحمت پیامک‌های تبلیغاتی میان کاربران تلفن‌های همراه رواج یافت، بازار تبلیغات پزشکی هم حسابی داغ شد. تبلیغاتی که از یک سو تأکید بر بدون درد و بدون جراحی بودن ایمپلنت می‌کند و از سوی دیگر ادعا می‌کنند با مارک‌های مشهور خارجی و آخرین تکنولوژی روز عمل می‌کنند.


دکتر امیررضا رکن عضو هیأت مدیره انجمن ایمپلنتولوژی ایران و استاد گروه پریودنتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران می‌گوید: مردم نباید گول تبلیغات ایمپلنت را بخورند. افراد غیرمتخصص در برخی رسانه‌ها با تبلیغات غیر‌واقعی اطلاعات نادرستی در مورد ایمپلنت دندان می‌دهند.


خدمات دندانپزشکی با قیمت‌هایی که به طرز شگفت‌انگیزی پایین هستند، جنس و کیفیت مطلوب ندارند. قیمت درمان ایمپلنت در ایران چیزی در حدود یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار تومان است، بنابراین اگر این درمان با قیمتی ناچیز انجام شود، بدون شک مشکلی در کار است چه بسا که ممکن است بیمار بعد از عمل ایمپلنت با قیمتی که فاصله زیادی با قیمت کتابچه‌ها و پیامک‌های تبلیغاتی دارد، روبه رو شود معضلی که دکتر رکن هم به تعداد زیادی از پرونده‌ها‌ی جرایم پزشکی اشاره می‌کند. این متخصص پریودنتولوژی، تبلیغات پزشکی را بدترین عارضه در حوزه پزشکی می‌داند و می‌گوید: مردم باید بدانند تبلیغات پیامک‌ها یا نشریات و مجله‌های زیبایی که به جلو در خانه‌ها می‌فرستند و با رقم خیلی پایین درمان‌های پزشکی را تبلیغ می‌کنند در عمل با قیمتی که در پیامک ارسال شده همخوانی ندارد و بیمار مجبور می‌شود، هزینه زیادی را بابت ایمپلنت دندان بپردازد.


تبلیغات پیامکی جایگاهی در پزشکی ندارند و از نظر قانونی نیز ممنوع هستند زیرا پزشکی کالا نیست که برای آن تبلیغ شود. در حالت کلی عمل ایمپلنت مشتمل بر چهار هزینه است و هزینه آن به خاطر وسایل مورد استفاده، حق‌العمل جراحی و کار با پروتز و لابراتوار دندانسازی متغیر است، به عبارتی دستمزد پزشک جراح و با سابقه، نوع وسایل مصرفی و لابراتور قیمت ایمپلنت را تعیین می‌کند. ایمپلنت‌هایی که یک میلیون و دویست هزار تومان هزینه دارند و در لابراتوار‌های «های تک» از روش‌های رایانه‌ای بهره گرفته‌اند قطعاً در مقایسه با ایمپلنت‌های دویست هزار تومانی که با وسایل بی‌کیفیت و در لابراتوارهای سنتی از روش‌های ساده بهره می‌گیرند، از قیمت بالایی برخوردار هستند.


با این تفاسیر، شاید آنقدر پول نداشته باشید که بتوانید حتی یک واحد ایمپلنت مرغوب در دهان‌تان بکارید، اما دانستن مزایای آن، خالی از لطف نیست چرا که اگر روزگاری قیمت این عمل کاهش یابد، ایمپلنت یکی از اولویت‌های شما برای حفظ بهداشت دهان و دندان‌های‌تان خواهد بود.


دکتر امیر‌رضا رکن متخصص پریودنتولوژی، می‌گوید: در حال حاضر در زمینه جراحی و پروتز ایمپلنت ایران همپا با کشورهای در حال توسعه پیشرفت می‌کند.  به گفته این استاد دانشگاه، ایمپلنت نوعی درمان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است که به بازسازی دندان از دست رفته بر اثر پوسیدگی، بیماری لثه، تروما یا ضربه‌های ناشی از تصادف، ضایعات پاتولوژیک مانند کیست و تومور کمک می‌کند.
او می‌گوید: استفاده از این روش درمانی محدودیت سنی ندارد و در هر سنی که وضعیت سیستماتیک بیمار اجازه دهد و ممنوعیتی برای جراحی وجود نداشته باشد و از همه مهم‌تر استخوان‌های فک قطر و طول مناسبی داشته باشند، می‌توان از ایمپلنت استفاده کرد، اما در حالت کلی اگر به هر علتی دندان‌ها از بین بروند، دخترها از سن 16تا 18 سالگی و پسرها از سن 18 تا 20 سالگی از درمان ایمپلنت می‌توانند استفاده کنند.

ایمپلنت فقط درمان زیبایی نیست
موضوع درمان و زیبایی دندان‌ها و تزئین آنها به تمدن مایاها برمی‌گردد حتی در شهر سوخته سیستان نیز ریشه این درمان‌ها را می‌توان پیدا کرد. این عضو هیأت مدیره انجمن ایمپلنتولوژی به سه کاربرد جویدن، صحبت کردن و زیبایی دندان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: ایمپلنت با بازسازی دندان‌ها به جویدن و بهتر صحبت کردن کمک کرده و زیبایی دندان‌ها را احیا می‌کند، بنابراین ایمپلنت فقط درمان زیبایی نیست اما همان‌طور که هر روش درمانی موارد تجویز و تجویز نکردن دارد ایمپلنت نیز از این قاعده جدا نیست، به عنوان مثال کسانی که روزی بیش از 20 نخ سیگار می‌کشند، ایمپلنت در آنها ماندگاری زیادی ندارد. همچنین بیماران مبتلا به پوکی استخوان و دیابت مقاوم به درمان، کاندید خوبی برای این روش درمانی نیستند.


از منظر عضو هیأت مدیره انجمن ایمپلنتولوژی ایران مهم‌ترین عارضه‌ای که می‌توان به ایمپلنت نسبت داد این است که ایمپلنت دندان طبیعی نیست و یک عضو مصنوعی است و هیچ وقت عملکرد دندان طبیعی را انجام نمی‌دهد بنابراین باید سعی کنیم هر اندازه می‌توانیم دندان‌های مان را حفظ کنیم. او می‌گوید: ایمپلنت نیز مانند دندان طبیعی بشدت نیاز به مراقبت دارد اگرچه پوسیدگی ایجاد نمی‌کند اما بیماری پیوره یا بیماری لثه در اطراف ایمپلنت بروز می‌کند. یکی از عارضه‌های اصلی که می‌توان به این روش درمانی نسبت داد در صورت ابتلا به عفونت لثه‌ای، درمان ایمپلنت‌ها بسیار سخت خواهد بود.

 کار را به کاردان بسپارید
هیچ فردی دوست ندارد مقدار زیادی پول بابت ایمپلنت‌های دندانی‌ بپردازد و چند ماه بعد لق شود. لق شدن ایمپلنت نشانه شکست درمان است. انتخاب متخصص مناسب برای درمان ایمپلنت بسیار مهم است و موفقیت و شکست درمان را تعیین می‌کند. این هم دلیلی دیگر است که کار را باید به کاردان سپرد. دکتر رکن با بیان اینکه ایمپلنت نقش پر رنگی در دندانپزشکی امروزی بازی می‌کند، می‌گوید: متأسفانه این روش درمانی هنوز در دوره‌های آموزش دکتری عمومی دندانپزشکی جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است، توصیه می‌کنیم دندانپزشکان عمومی به درمان پیشرفته و پیچیده ایمپلنت وارد نشوند زیرا عوارض زیادی در پی دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha