آلودگی آب تهران، تایید یا تکذیب. اولین‌بار رحمت‌الله حافظی در صحن شورای شهر تهران از آلودگی آب تهران به نیترات پرده برداشت. او گفت: آب هشت منطقه تهران آلوده است. در ادامه مسوولان استانداری و وزارت بهداشت صحبت‌های او را تکذیب و اذعان کردند تنها در دوره‌ای آب تهران آلوده بوده است. حالا او از ارایه مستندات آلودگی آب تهران به سازمان بازررسی کل کشور خبر می‌دهد.

ارایه مستندات آلودگی آب تهران به سازمان بازرسی کشور

سلامت نیوز: آلودگی آب تهران، تایید یا تکذیب. اولین‌بار رحمت‌الله حافظی در صحن شورای شهر تهران از آلودگی آب تهران به نیترات پرده برداشت. او گفت: آب هشت منطقه تهران آلوده است. در ادامه مسوولان استانداری و وزارت بهداشت صحبت‌های او را تکذیب و اذعان کردند تنها در دوره‌ای آب تهران آلوده بوده است. حالا او از ارایه مستندات آلودگی آب تهران به سازمان بازررسی کل کشور خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز، به نقل از روزنامه شرق، در ادامه گفت‌وگو با وی را در این زمینه می‌خوانید:

میزان نیترات در آب تهران در حال حاضر چقدر است؟
میزان نیترات آب شرب در برخی از مناطق تهران هم‌اکنون به حدود ١٢٠میلی‌گرم رسیده است. اواسط مهرماه که آب سد ماملو به شبکه آب شهر تهران متصل شد بخشی از مشکلات آب تهران برطرف شده است. هر چند در برخی از مناطق میزان نیترات در حد لب مرز است که خیلی نگران‌کننده نیست ولی نیتراتی که ٥/٢ برابر بیش از حد استاندارد باشد قطعا تهدید‌کننده است، به‌خصوص برای افراد آسیب‌پذیر و اطفال. اگر نیترات آب بالا باشد، می‌تواند برای نوزادان هم تهدید‌کننده باشد به خصوص نوزادان زیر سه‌ماه و اگر آب آلودگی باکتریایی داشته باشد این تهدید به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند موجب مرگ شود که پشتوانه علمی هم دارد اما یکی از معاونان وزیر بهداشت گفته آقایانی که این صحبت‌ها را می‌کنند باید اول مطالعه و اطلاعات لازم را کسب کنند، نوزادان زیر شش ماه از شیر مادر تغذیه می‌کنند و آب نمی‌خورند. سوال اینکه؛ آقای معاون وزیر، اگر هر نوزادی به هر علتی نتواند از شیر مادر استفاده کند تکلیف چیست؟ آقای معاون استاندار مصاحبه کردند که این آب مشکلی ندارد ما و خانواده هم از این آب مصرف می‌کنیم؛ آقای معاون استاندار منزل شما کجاست، آیا در همان مناطق آلوده است؟ دعوت می‌کنم تشریف بیاورید، اگر نوه‌ای هم زیر یک سال دارید همراه خود بیاورید و یک لیوان آب با نیترات بالای ١٢٧ امتحان کنید. اگر این کار را کردید قبول می‌کنیم آب تهران در هیچ‌یک از مناطق شهری آلوده نیست.

چرا پس از تذکر خود در این‌باره سکوت کردید؟
پس از توفان تهران  هشداری به مدیران شهری تهران ارایه شد مبنی‌بر اینکه بحران دیگری پیش‌رو داریم و هم‌اکنون در موقعیت قبل از بحران قرار داریم. از این رو به مسوولان آب تهران هشدار دادیم که سه ماه دیگر با موضوعی به نام بحران آب آشامیدنی در شهر تهران مواجه می‌شوید. مطابق با پیش‌بینی‌ها در شهریورماه گزارش‌هایی دریافت شد مبنی‌بر اینکه نیترات آب بالاست. در این خصوص اطلاعاتی از منابع مختلف مبنی بر اینکه نیترات آب بیش از حد نرمال است، رسید. براین اساس مصاحبه‌ای کردم که آب تهران آلوده است اما بلافاصله معاون وزیر بهداشت و مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب تکذیب کردند که چنین مشکلی وجود ندارد. یک‌ماه‌ونیم بعد اطلاعات مستند، غیرقابل انکار و علمی ارایه شد. در این بررسی آب هر منطقه از شهر تهران را نمونه‌گیری کرده بودند و مناطقی که بیش از دو نمونه آن از حد استاندارد خارج شده بود در این گزارش مشخص کرده بودند؛ یعنی مناطقی که یک نمونه آلوده در آن وجود داشت در گزارش نیاوردند. براساس این گزارش هشت منطقه شهر تهران و البته برخی از شهرستان‌های اطراف تهران چنین مشکلی را داشتند. وقتی این مستندات ارایه شد من به بیان دوباره نگرانی و مطالبه اینکه باید بابت تعلل در کیفیت آب از مردم عذرخواهی کنند، پرداختم. اما مجددا تکذیب شد و هجمه سنگینی از سوی معاون وزیر بهداشت، مدیرعامل آب و فاضلاب، مدیر مطالعات آب و فاضلاب و استاندار تهران برای تکذیب این موضوع بر من وارد شد. این در حالی بود که بیان آلودگی آب تهران بر مبنای مستندات و یک گزارش رسمی در قالب نامه‌ای ١٥صفحه‌ای به استاندار تهران ارسال شد و رونوشت برای رییس شورا و بنده ارایه شده بود اما پس از آن تکذیب شد. البته تلویحا آقای استاندار اعلام کرد آب تهران آلوده نیست اما کیفیت آب تهران پایین است. وقتی کیفیت آب پایین است یعنی چه؟ یعنی میزان نیترات آب بالاست. آقای وزیر بهداشت هم فرمودند سه حلقه چاه بوده که به وزارت نیرو اعلام کردیم و بعد پلمب شده است. بنابراین این سوال پیش می‌آید که این سه حلقه چاه کجاست؟ آیا این سه حلقه چاه می‌توانست هشت منطقه از تهران را پوشش دهد؟ 

مراجعه شما به سازمان بازرسی کشور به کجا رسیده است؟ قصد ارجاع اسناد را به نهادهای نظارتی دیگر هم دارید؟
من نهایتا درخواست قرار ملاقات با سازمان بازرسی کل کشور را داشتم. درآنجا با حوزه مربوطه صحبت کردم و بعد هم اطلاعات را به صورت شفاهی منتقل کردم. مدتی گذشت که معاون سیاسی فرماندار تهران نامه‌ای را به بنده ارسال کردند که شما در مصاحبه با رسانه‌ها اظهار کردید که اسنادی دارید؛ لطفا این اسناد را برای ما بفرستید. بنابراین اطلاعاتی که در اختیار سازمان بازرسی کشور قرار دادم خطاب به سازمان بازرسی کل مکتوب کردم و رونوشت را خطاب به معاون سیاسی فرماندار محترم در پاسخ به نامه‌ای که فرستاده بودند، ارسال کردم حتی ابتدای هفته متنی را آماده کردم خطاب به روسای کمیسیون انرژی، بهداشت و اصل ٩٠ و مجمع نمایندگان شهر تهران که این اطلاعات برای آنها هم ارسال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha