سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 136548

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، از محدود شدن واردات دارو به کشور خبر داد و گفت: سهم واردات دارو در سال ۹۴ نسبت به سال جاری کمتر خواهد شد.

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، از محدود شدن واردات دارو به کشور خبر داد و گفت: سهم واردات دارو در سال ۹۴ نسبت به سال جاری کمتر خواهد شد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر رسول دیناروند در اولین هم اندیشی صادرات دارویی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد اظهار داشت: کمبودهای دارویی را نمی شود با واردات حل کرد و این یک استراتژی اشتباه است که بخواهیم با واردات دارو، کمبودهای دارویی کشورمان را حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه می بایست از بروز کمبودهای دارویی در کشور جلوگیری کرد، افزود: موثرترین عامل در حل بحران دارویی، گردش درست چرخ صنعت داروسازی است.

دیناروند با اشاره به بحران دارویی سالهای ۹۱ و نیمه اول سال ۹۲ در کشور، افزود: قطعا عبور از بحران دارویی بدون تلاش صنعت داروسازی کشور میسر نبود و همراهی داروسازی در شش ماهه اول سال جاری باعث شد که هیچ گونه افزایش قیمت در بحث داروهای تولید داخل نداشته باشیم.

معاون وزیر بهداشت با اذعان به این مطلب که بازار دارویی ایران را نمی بایست با ریال بسنجیم، افزود: زیرا ریال ارزش خود را از دست می دهد و نمی توان وضعیت قابل قبولی از بازار دارویی کشور بر اساس مصرف ریالی دارو تشریح کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۱، ۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی بازار دارویی کشور بوده است، ادامه داد: این وضعیت در سال ۹۲ به ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که نمی توان این افزایش را ناشی از بهبود وضعیت بازار دارویی کشور عنوان کرد بلکه این وضعیت ناشی از تغییر نرخ ارز و تورم بوده است.

معاون وزیر بهداشت، حجم صادرات دارویی ایران را کمتر از ۴ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این وضعیت در سالهای ۹۱ و ۹۲ نیز در همین حدود بوده است.
دیناروند ادامه داد: با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران، برنامه ای برای بزرگ کردن بازار دارویی در کشور وجود ندارد و این بازار توسعه پیدا نخواهد کرد.

وی به بحران ارزی در زمینه تامین دارو طی سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: در آن سالها برای واردات دارو ۲.۵ میلیارد یورو تقاضا شده بود که به نظر می رسید این مقدار ارز برای واردات دارو خیلی زیاد است.

معاون وزیر بهداشت افزود: برآوردهای ما نشان می دهد آنچه را تا پایان دی ماه برای واردات دارو تخصیص داده ایم ۷۷۷میلیون دلار بوده و سهم صنعت داروسازی نیز ۶۲۵ میلیون دلار بوده است.

که تا پایان سال سهم واردات به ۹۰۰ میلیون دلار و سهم صنایع دارویی داخل کشور به ۷۵۰ میلیون دلار می رسد.

دیناروند تاکید کرد: این وضعیت نشان می دهد که آن چرا که برای بازار دارویی نیاز داشته ایم در حدود یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلار ارز بوده است.

وی با اعلام اینکه در سال آینده قصد داریم میزان واردات دارو را نسبت به سال جاری کم کنیم، افزود: در سال ۹۱، یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار واردات دارو داشته ایم که این وضعیت در سال ۹۲ به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و در سال ۹۳ به ۹۰۰ تا ۹۵۰ میلیون دلار رسیده است. آنچه را ما برای سال ۹۴ ترسیم کرده ایم چیزی در حدود ۸۰۰ میلیون دلار واردات دارویی خواهد بود.

معاون وزیر بهداشت با اعلام اینکه نظام دارویی ایران یک نظام ژنریک است، افزود: سقف انتظارات بازار دارویی ایران بسته است و رشد این بازار محدود است، بنابراین سیاست ما می بایست بر اساس توسعه صادرات دارویی ترسیم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha