ورزشکاران نیز از اشتباهات تغذیه‌ای در امان نیستند. تغذیه آنها قبل از هر چیز باید بر اصول تعادل تغذیه‌ای استوار باشد. ورزشکارانی که در سطوح بالا و به طور حرفه‌ای ورزش می‌‌کنند، متناسب با تمرین‌ها، مسابقات، ذائقه و محیط زیست شان تغذیه شخصی و ویژه‌ای دارند.

سلامت نیوز: ورزشکاران نیز از اشتباهات تغذیه‌ای در امان نیستند. تغذیه آنها قبل از هر چیز باید بر اصول تعادل تغذیه‌ای استوار باشد. ورزشکارانی که در سطوح بالا و به طور حرفه‌ای ورزش می‌‌کنند، متناسب با تمرین‌ها، مسابقات، ذائقه و محیط زیست شان تغذیه شخصی و ویژه‌ای دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، ورزشکاران حرفه‌ای همیشه از توصیه‌های یک متخصص تغذیه و یک پزشک ورزشی بهره می‌‌برند. اما این مورد درباره ورزشکاران آماتور صدق نمی‌کند، آنها که اغلب بدرستی آگاهی پیدا نکرده‌اند، تصور می‌‌کنند به بهانه اینکه ورزش می‌‌کنند، از خطاهای تغذیه‌ای در امان هستند و مشکلی برای‌شان به وجود نمی‌‌آید. امری که بی‌شک بر سلامتی‌شان تأثیر نامطلوب خواهد داشت.


 خطاهای تغذیه‌ای و نتایج آنها
علت اصلی تغذیه‌ نامناسب بسیاری از ورزشکاران این است که ساعت تمرین‌های‌شان عموماً در زمان ناهار یا شام تنظیم شده است. این امر الزاماً خوردن تنقلات را با خود به همراه خواهد داشت. اما آنچه باعث نگرانی است، شیرین یا چرب بودن بسیاری از این تنقلات مانند شکلات‌های انرژی زاست، در صورت مصرف چنین خوراکی‌هایی تغذیه ورزشکار از حالت تعادل خارج می‌‌شود. میل و علاقه فردی که ورزش می‌کند به مصرف چنین تنقلاتی زمانی بیشتر می‌‌شود که تصویری از یک رژیم غذایی سرشار از ویتامینِ غیر ضروری در ذهن‌شان شکل می‌‌گیرد. شکلات‌های انرژی‌زای مذکور، حاوی مقدار بسیار زیادی مواد قندی و چربی هستند. اگر شکلات‌ها قبل از وعده غذایی مورد مصرف قرار گیرند، مانع اشتها و خوردن غلات، سبزیجات، میوه‌ها و همچنین فرآورده‌های لبنی که باید سهمیه کلسیم مورد نیاز ورزشکاران را تأمین کند، می‌شوند. علاوه بر این در بیشتر موارد کمبود آب در میان ورزشکاران خصوصاً از زمانی که مصرف نوشیدنی‌های شیرین و انرژی‌زا را شروع و آن را جایگزین آب می‌کنند، مشاهده می‌‌شود.


 تغذیه در ورزش‌های تفریحی
در زمانی که انجام فعالیت‌های ورزشی از 3 تا 4 ساعت یا 1 تا 3 بار در هفته بیشتر نمی‌شود، نیازهای تغذیه‌ای به میزان چشمگیری تغییری نمی‌‌کنند. بنابراین کافی است فرد با رعایت مصرف سه وعده غذایی در روز، تغذیه‌ای متعادل و متناسب با نیازهای انرژی بدنش داشته باشد و به صدای بدنش نیز گوش دهد.

 تغذیه در تمرین‌های ورزشی شدید
زمانی که یک ورزشکار روزانه ورزش می‌‌کند، قطعاً مصرف انرژی‌اش افزایش خواهد یافت. در این موارد، خوردن چهار وعده غذای اصلی در روز از سوی متخصصان تغذیه توصیه می‌‌شود. صبحانه‌ای مفصل بر اساس مدل متعادل و معمول به این ترتیب است: نان، کره، مربا یا عسل، میوه، فرآورده‌های لبنی (شیر، خامه، پنیر)، به همراه یک عدد تخم مرغ یا کمی گوشت که پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین می‌‌کند.
در کنار چنین صبحانه‌ای می‌توان از نوشیدنی‌های گرم مانند چای، قهوه یا شیر نیز استفاده کرد. ناهار و شام نیز شامل چنین خوراکی‌هایی می‌شوند: غلات (ماکارونی، برنج) یا سبزیجات خشک، سیب زمینی، نان، سبزیجات سبز خام و پخته، میوه‌های خام یا پخته، دسر شیرین و هر چیز دیگری برای تأمین نیاز به کربوهیدرات‌ها. اما گوشت، ماهی یا تخم مرغ به همراه یک فرآورده لبنی برای تأمین پروتئین ضروری هستند. تمام این خوراکی‌ها را می‌‌توان با کمی کره آماده کرد اما بهتر است غذای ورزشکاران با استفاده از روغن زیتون (به علت دارا بودن اسیدهای چرب)
تهیه شود.
 میان وعده ورزشکاران (برای جلوگیری از مصرف تنقلات و شکلات‌های انرژی زا) که باید یک یا دو ساعت قبل از تمرین خورده شود، بر اساس همان مدل ناهار یا شام شکل می‌گیرد. مقدار مواد خوراکی باید متناسب با اشتهای ورزشکار باشد و در نهایت نوشیدن آب فراوان نیز نباید فراموش شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha