دکتر ناصر شخص سلیم گفت: «در ایران سالانه چهار هزار مورد جدید سرطان مثانه در کشور شناسایی می‌شود.»

سلامت نیوز:   دکتر ناصر شخص سلیم گفت: «در ایران سالانه چهار هزار مورد جدید سرطان مثانه در کشور شناسایی می‌شود.» 

دکتر ناصر شخص سلیم اورولوژیست و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیمارستان لبافی‌نژاد در گفت‌و‌گو با سینانیوز گفت: «سرطان مثانه در مردان سومین سرطان شایع بوده و همچنین جزء دهمین سرطان شایع در زنان و مردان به شمار می‌رود.»

شخص سلیم با بیان اینکه شیوع سرطان مثانه در مردان بیشتر از زنان است، گفت: «شیوع سرطان مثانه در مردان در رده‌های اول تا سوم قرار دارد.»

وی ادامه داد: «با افزایش سن، احتمال ابتلا به سرطان در افراد نیز بالا می‌رود. هرچند احتمال ابتلا به سرطان در کودکان نیز مشاهده می‌شود.»

این اورولوژیست افزود: «سرطان مثانه اولین سرطان شایع دستگاه ادراری است و جزء سرطان‌هایی به شمار می‌رود که نوع محیط کار، عوامل محیطی و شیمیایی تاثیر زیادی در بروز آن دارند. به طوری که طی مطالعات انجام شده در کشور مشاهده شد مصرف سیگار و سایر دخانیات در ایجاد این بیماری نقش زیادی دارد. همچنین مجاورت با مواد شیمایی که در صنایع رنگ سازی و لاستیک سازی به کار می‌روند نیز در بروز این بیماری تاثیرگذار است.»

وی در مورد علایم شایع سرطان مثانه در افراد گفت: «شایع‌ترین علامت این بیماری؛ مشاهده خون در ادرار است. هر چند که گاهی ممکن است این بیماری با علایمی مانند سوزش و تکرر ادرار نیز همراه باشد. به طور کلی در ۲۰ درصد موارد، همراه خون با ادرار، سوزش و تکرر ادرار نیز مشاهده می‌شود.»

شخص سلیم افزود: «در صورتی که فرد در مراحل اولیه بیماری باشد می‌توان با تراش دادن از طریق آندوسکوپی به درمان بیماری مبادرت کرد هر چند که بیمار باید بعد از درمان نیز تحت مراقبت قرار گیرد.»

وی ادامه داد: «در برخی موارد فرد بیمار شیمی درمانی می‌شود و دوره‌های سه ماهه آندوسکوپی مثانه را نیز باید انجام دهد. در این حالت احتمال عود بیماری بسیار بالا است، به طوری که ۵۰ درصد احتمال می‌رود این بیماری در فرد دوباره عود کند. البته میزان عود بیماری به درجه و مرحله درمان بیماری بستگی دارد.»
شخص سلیم گفت: «در مراحل پیشرفته‌تر این بیماری روش درمان آن خارج کردن مثانه بوده که در مردان این عمل با خارج کردن پروستات نیز همراه است و در زنان رحم و گاهی تخمدان نیز همراه با این عمل خارج می‌شود.»

وی ادامه داد: «عمل خارج کردن مثانه بسیار سخت و دشوار است و پس از درآوردن مثانه برای تخلیه ادرار بیمار؛ می‌توان از طریق روده برای فرد مثانه ایجاد کرد.»
این اورولوژیست افزود: «مصرف سبزیجات و مواد حاوی آنتی اکسیدان در افراد مبتلا به سرطان مثانه می‌تواند بسیار مفید باشد.»

وی در پایان گفت: «علامتی که در این بیماری به صورت ظاهری خود را نشان می‌دهد وجود خون در ادرار است. در نتیجه افراد بخصوص عده‌ای که سن بالایی داشته و سیگاری هستند باید وجود خون در ادرار را جدی بگیرند و تصویربرداری و آندوسکوپی ادراری را نیز انجام دهند.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha