دوشنبه ۴ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 13660

محققان با استفاده از نوعی تراشه ارزان قیمت ردپای سلولهای سرطانی در خون را تنها در کمتر از 10 دقیقه شناسایی می کنند.

شمارش پروتئین ها در نمونه های خونی می تواند به متخصصان در تشخیص سریع سلولهای سرطانی در بیماران مستعد و کنترل سطح سلامتی در افراد مسن و مبتلا به بیماریهای مزمن کمک زیادی کند.

اما روشهای فعلی آزمایش خون و شمارش پروتئینها پرهزینه و نیازمند حجم بالایی از نمونه های خونی است. اما اکنون و به لطف تحقیقات صورت گرفته در عرصه تراشه سازی، نسل جدیدی از تراشه ها ساخته می شود که با استفاده از آنها بررسی نمونه های خونی در مدت کمتر از 10 دقیقه و با تنها یک قطره خون صورت می گیرد.

این تراشه جدید محصولی خلاقانه از دانشمندان انستیتو فناوری کالیفرنیا و انستیتو زیست شناسی سیستمی در سیاتل آمریکاست. جیمز هیت و لوری هوت از اساتید برجسته دانشگاهی هستند که در رأس این پروژه تحقیقاتی قرار گرفته و در نظر دارند تولید و فروش تجاری آن را به زودی آغاز کنند.

این تراشه جدید که جزئیات آن در تازه ترین شماره نشریه "فناوری زیستی طبیعی" منتشر شده است، فرآیند پردازش خونی را با میکرو مایعات خونی آغاز می کند. قطره ای از خون بر روی سطح مورد نظر قرار گرفته و با استفاده از کانالهای ویژه جداسازی ترکیبات خونی و شمارش پروتئینها به سادگی و سرعت صورت می گیرد.

بر اساس گزارش تکنولوژی ریویو، این روش بسیار کم هزینه و سریع بوده و این درحالی است که روشهای فعلی حداقل 500 دلار هزینه داشته و به 10 تا 15 میلی لیتر نمونه خونی نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha