سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 136617

خستگی یکی از ویژگی‌های بارز انسان‌های امروزی است. مشکلات و گرفتاری‌هایی که ما در طول روز با آنها درگیر هستیم باعث می‌شود که خیلی زود احساس خستگی کنیم، اما این احساس بیشتر وقت‌ها جسمی نیست، بلکه روحی است.

5 راهکار‌شگفت‌انگیز برای رفع خستگی

سلامت نیوز: خستگی یکی از ویژگی‌های بارز انسان‌های امروزی است. مشکلات و گرفتاری‌هایی که ما در طول روز با آنها درگیر هستیم باعث می‌شود که خیلی زود احساس خستگی کنیم، اما این احساس بیشتر وقت‌ها جسمی نیست، بلکه روحی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از چاردیواری ضمیمه روزنامه جام جم، در این نوشتار به پنج روش ساده می‌پردازیم که می‌توانند خستگی را طی مدت کوتاهی از ما دور کند و انرژی ما را باز گرداند.

سلامت جسم و روان را دریابیم

در ابتدا باید ببینیم جسم ما سالم است یا نه؟! اگر کارهای روزانه‌مان زیاد است و وقت کافی برای استراحت نداریم یا اگر مجبوریم با عجله صبحانه بخوریم یا اصلا اشتهایی به خوردن صبحانه نداریم یا این که به اندازه کافی آب نمی‌نوشیم و ورزش نمی‌کنیم، این دیگر نیازی به علم پزشکی ندارد، چرا که هر کسی می‌داند که در چنین موقعیتی فرد باید در سبک زندگی خود تجدید نظر کند. به این ترتیب، بهترین کار این است که در غذا خوردن، استراحت کردن، کار کردن و... تعادل را رعایت کنیم، و چنانچه خستگی ما بر طرف نشد، به پزشک مراجعه کنیم، چرا که بعضی از بیماری‌ها مثل کم‌خونی یا کم‌کاری تیروئید می‌تواند سبب ایجاد احساس خستگی در فرد شود.

خودمان را بشناسیم

همه انسان‌ها در بعضی از ساعات روز، قدرت و توانایی‌شان بیشتر از ساعات دیگر است. بنابراین همیشه سعی کنیم انجام کارهای سخت را به زمانی اختصاص بدهیم که سرشار از انرژی هستیم. مثلا، بعضی از مردم سحرخیزند و هنگام ظهر خسته می‌شوند و دیگر تاب و توان چندانی برای کار کردن، ندارند و بسیاری دیگر عصرها، بیشترین و مفیدترین بازده کاری را دارند. بنابراین خودتان را خسته نکنید، اوقاتی را که انرژی بیشتری برای کار کردن دارید، شناسایی کرده و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید.

افق دیدمان را وسیع‌تر کنیم

ممکن است علت بسیاری از خستگی‌های ما ناشی از احساس ملال و غم و اندوه باشد. برای مثال، وقتی مشغول کاری هستیم که مورد علاقه ماست، مدت‌ها با تلاش و کوشش آن کار را انجام می‌دهیم بدون این که احساس خستگی و کسالت کنیم یا درگیر احساس ملال و غم و اندوه شویم، چرا که وجود علاقه در کار از جمله عواملی است که خستگی را از بین می‌برد و به نیروی کار و زندگی ما می‌افزاید. اما وقتی به کاری می‌پردازیم که مطلوب و دلخواه ما نیست خیلی زود خسته و افسرده می‌شویم. حالا این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توانیم به کار خود علاقه‌مند شویم؟! راهش این است که همیشه مثبت بیندیشیم. برای مثال، با خود بگوییم، من کار، مدیر و همکارانم را دوست دارم، من از حقوق و مزایای کاری خود راضی هستم و... البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که بسیاری از بی‌علاقگی‌ها ممکن است به خاطر کار نباشد، بلکه به خاطر محیط‌کار باشد. پس محیط کار را به نحوه دلخواه و مطلوب خود در آوریم. مثلا برای اتاق کار خود یک گلدان گل تهیه کنیم یا یک تابلوی بسیار زیبا و... همچنین میزان نور، گرما و تهویه اتاق را هم در نظر بگیریم یا کتاب‌هایی در ارتباط با شغل‌مان مطالعه کنیم، چرا که خواندن یک کتاب خوب می‌تواند دیدگاه ما را نسبت به کارمان تغییر بدهد.

اعصاب را آرام کنیم

تمدد اعصاب هم جسمی است و هم روحی و تا اندازه‌ای به شغل ما مربوط می‌شود، چرا که در بیشتر مشاغل فرد نمی‌تواند برای مثلا پنج دقیقه روی تخت دراز بکشد و عضلات خود را شل کند، اما موقع ناهار چنین کاری را می‌توان روی یک صندلی هم انجام داد. البته فکر نکنید که تمدد اعصاب همین چند دقیقه دراز کشیدن و شل کردن عضلات است، بلکه داشتن برنامه‌ریزی دقیق در زندگی نیز جزو تمدد اعصاب محسوب می‌شود. برای مثال می‌توان با برنامه ریزی درست از اوقات فراغت‌مان خوب استفاده کنیم و تفریح و سرگرمی‌هایی مثل ساختن یک اسباب‌بازی برای بچه‌ها یا درست کردن یک باغچه کوچک با گل‌های رنگارنگ یا خواندن شعر یا گوش دادن به یک موسیقی شاد یا رفتن به یک مکان خوش آب و هوا و از این قبیل، برای خود ترتیب بدهیم، چرا که بیشتر مردم ترجیح می‌دهند در اوقات فراغتشان فقط بخوابند، اما همین کارهای ساده، سبب آرامش، رفع خستگی و نیز بازگشت انرژی غیرقابل تصور ما می‌شود.

به طبیعت برویم

یک راه عالی برای رفع خستگی این است که آرام و صبور باشیم. حتما تا حالا شنیده‌اید که می‌گویند، کسی از کار زیاد نمرده است، بلکه برعکس کار زیاد هم جسم و هم روح انسان را خسته و افسرده می‌کند. باید زمانی هم به جسم و روح خود استراحت بدهیم. برای مثال، هر چند وقت یک بار به میان طبیعت برویم و در محیطی سبز و سرشار از آرامش قدم بزنیم و نفس عمیق بکشیم، چرا که آرامش فکری برای افرادی که زیاد کار می‌کنند از نان شب هم واجب‌تر است.

این نکته حائز اهمیت است که اکثر مردم بیشتر وقت و نیرو و توان خود را صرف مقابله با استرس و نگرانی‌هایی می‌کنند که در آنها وجود دارد. مثل خشم، ترس، حزن و اندوه، وسواس و... اگر بخواهیم به خاطر هر مساله‌ای زود عصبانی شویم یا بخواهیم تا نیمه‌های شب بیدار بمانیم و مدام فکر و خیال کنیم که مثلا آینده‌ام چه می‌شود و... خب طبیعی است که احساس خستگی خواهیم کرد و این احساس را نمی‌توانیم با قرص خواب خوردن برطرف کنیم، بلکه راهش این است که آرامش خود را حفظ کنیم. برای نمونه، یک پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری 20 دقیقه‌ای به مدت سه روز در هفته راه بسیار مناسبی برای غلبه بر خستگی است، زیرا ورزش باعث افزایش جریان خون در تمامی نقاط بدن و بازگشت انرژی به ما می‌شود؛ بعلاوه ورزش احساس آرامشی به انسان می‌دهد که به کمک آن می‌توان در برابر مشکلات زندگی، خونسردی و انعطاف بیشتری از خود نشان داد.

منبع: articlebase.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha