یک عضو مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در جریان گذاشتن بیمار از نتیجه احتمالی با توجه به هزینه‌های درمان، دارای اهمیت بسزایی است، اظهار کرد: هزینه پیشنهادی درمان با توجه به شان اجتماعی هر بیمار تعیین می‌شود، بنابراین در جریان گذاشتن بیمار از بیهوده یا قطعی بودن درمان امری ضروری است.

سلامت نیوزیک عضو مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در جریان گذاشتن بیمار از نتیجه احتمالی با توجه به هزینه‌های درمان، دارای اهمیت بسزایی است، اظهار کرد: هزینه پیشنهادی درمان با توجه به شان اجتماعی هر بیمار تعیین می‌شود، بنابراین در جریان گذاشتن بیمار از بیهوده یا قطعی بودن درمان امری ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر حمیدرضا نمازی، در پنجمین نشست عدالت در سلامت با موضوع "سرطان و هراس‌های آن" که در محل مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه امروزه عزم پزشکان و درک آن‌ها نسبت به معرفت حقیقت‌گویی به بیماران تغییر کرده است، گفت: بهترین راه برای مواجه کردن و اطلاع رسانی بیماری به فرد، بازگو کردن آن به خود بیمار است و باید از او خواسته شود تا خود به همراهان ارجاع دهد. این روش کمک می‌کند تا فرد به پذیرش بیماری نزدیک‌تر شود.

این پژوهشگر فلسفه و اخلاق پزشکی با تاکید بر اینکه بهتر است اطلاع رسانی اولیه از ابتلا به این بیماری در حضور همراهان نباشد و رابطه پزشک و بیمار بر اصل رازداری باشد، تصریح کرد: آداب مذاکره مناسب، ارتباط چشمی در هنگام صحبت با بیمار، اطلاع رسانی تدریجی و تظاهر به همدردی توسط پزشک باعث جلب اعتماد بیشتر از سوی بیمار می‌شود.

وی در ادامه افزود: تغییر دیدگاه مرگ هراسی به مرگ‌باوری از طریق فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه می‌تواند باعث کاهش فشار اجتماعی بر روی بیماران صعب‌العلاج از سوی جامعه شود.

ارﺗﻘﺎی ﻛﻴﻔﻴﺖ زﻧﺪﮔﻲ بیماران صعب‌العلاج با مراقبت‌های طب تسکینی

در ادامه دکتر مامک طهماسبی در خصوص رعایت عدالت در سلامت، خاطر نشان کرد: در هنگام شناسایی شرح حال مالی بیماران از سوی پزشک باید نسبت به بعد فردی هر بیمار جداگانه توجه شود؛ چرا که برای تصمیم‌گیری، اجرا و رعایت عدالت در سلامت توجه به شرایط اجتماعی بیمار ضروری است.

این فوق تخصص طب تسکینی، تاکید کرد: ﻃﺐ ﺗﺴﻜﻴﻨﻲ ﺷﺎﺧﻪ‌ای از ﻋلم ﭘﺰﺷﻜﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﺿﻮع آن درﻣﺎن‌ﻫﺎی ﺗﺴﻜﻴﻨﻲ ﺑﻴﻤﺎران ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان است و باید به این نکته توجه داشت که متخصصان طب تسکینی متولی بیمارانی هستند که با دردهای عذاب‌آور دست و پنجه نرم می‌کنند و ﻣﺮاﻗﺒﺖ از آن‌ها سبب ارﺗﻘﺎی ﻛﻴﻔﻴﺖ زﻧﺪﮔﻲ‌شان می‌شود.

آسیب ناشی از بعد فرهنگی بیماری سرطان بیش از بعد فیزیکی آن است

دکتر مرتضی کریمی نیز با بیان این مطلب که واژه سرطان در دیدگاه عموم مردم برابر با فقر، درد و مرگ تدریجی است، گفت: نحوه آگاه‌سازی نامناسب در اطلاع رسانی به بیمار مبتلا به سرطان، باعث صدمات روحی و پذیرش دیرهنگام بیماری از سوی فرد مبتلا می‌شود.

این عضو پژوهشگاه اخلاق پزشکی رویان، با اشاره به اینکه جویا شدن افرادی هم صحبت با درد مشترک از مهم‌ترین عوامل روحیه بخشی به بیماران است، تصریح کرد: محیط بیمارستان به دلیل جدا کردن زندگی فرد از عادت‌های روزمره برای بیماران نوعی زندان تلقی می‌شود که روحیه بیماران را ضعیف می‌کند.
وی در ادامه با بیان اینکه مذهب در کشور ما یکی از عوامل مهم در کمک افراد برای پذیرش سرطان محسوب می‌شود، افزود: مشکلات رزرو تخت بیمارستان، پرسش اطرافیان از علل ابتلا، دیدگاه منفی و برچسب ضعیف از سوی جامعه و صحبت نکردن پزشکان با بیماران باعث می‌شود که بعد فرهنگی سرطان از بعد فیزیکی آن سخت‌تر باشد و به بیماران لطمه بزند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha