استادیارگروه دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: هنوز جایگاه و ارزش گیاهان دارویی برای مسئولین کشور جا نیفتاده به گونه ای که هم اکنون سعی می کنند از طریق صنعت فولاد و ریخته گری درآمدزایی و اشتغال زایی کنند.

محمد رضا وهابی درگفتگو با خبرنگارسلامت نیوز افزود: در شرایط کنونی  گیاهان دارویی بالغ بر چهل و سه میلیارد دلار درکل دنیا درآمد زایی دارد  که درکشور به طور چشمگیری از این موضوع عقب هستیم.
وی بیان داشت: هرساله میلیارد ها دلا ر به منظور تجارت گونه های وحشی گیاهی و جانوری در سطح بین المللی تبادل می شود و درقالب فراورده های غذایی یا تجهیزاتی مانند انواع شامپو، کرم ها، ادکلن، صنایع دارویی و بهداشتی استفاده می شود و این درحالی که هم اکنون درکشور بر روی اسانس گیاهان دارویی اقداماتی دیگری می شود که نه درآمد زاست و نه اشتغال زا.
استادیار گروه دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: هم اکنون کتیرا با نازل ترین قیمت به کشورهای اروپایی فروخته می شود و چون مسئولین محصولات صنعتی را  درآمد زا می دانند، نسبت به این قضیه بی اعتنا هستند .
وی به قابلیت بالای کرخس کوهی و کاج اشاره و تصریح کرد: گیاهان دارویی به راحتی قابلیت تبدیل به انواع محصولات مختلف را دارد و از اسانس این گیاهان می توان به خوبی در آمد زایی کرد به گونه ای که قیمت یک لیتر از اسانس برخی گونه های کاج به  چهار هزار دلار هم می رسد.
وهابی با اشاره به اینکه ایران غنی ترین منبع ژنتیکی جهان را دارد اظهارداشت: ایران مرکز اصلی پیدایش و تنوع گیاهان زراعی نظیرگندم، جو، یولاف، چاودار، نخود، عدس، گلرنگ و گیاهان مانند علوفه، یونجه، شبدر، سبزیجات و گیاهان زینتی و دارویی و صنعتی است.
وی گفت: سهم گیاهان دارویی از کل گیاهان دنیا به سی تا هفتاد و پنج هزار گونه می رسد که تعداد گیاهان دارویی و صنعتی در کشور شاید به یک درصد برسد.
استادیار گروه دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: با توجه به افزایش سطح تقاضا عموم دنیا به گیاهان دارویی و توجه جهانیان به این گیاهان،  بهره وری از اکوسیستم ها و آزمایشگاه های طبیعی زیاد شده و همین مسئله گونه های با ارزش گیاهی را در معرض خطر قرار داده است.
وی بیان داشت: هم اکنون از سیزده اقلیم در جهان، یازده اقلیم در کشور وجود دارد که این مسئله نشان دهنده تنوع گیاهان دارویی درکشور است اما  به علت کمبود تحقیقات در این زمینه نسبت به بسیاری از گیاهان نا آشنا هستم و از این منابع مغذی خوب استفاده نمی کنیم.

 

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha