چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۸
کد خبر: 136665

مس یک ماده کانی لازم برای بدن محسوب می شود. اغلب مس در کبد، مغز، کلیه و عضله اسکلتی یافت می شود. مس به شکل گیری کلاژن کمک می کند و جذب آهن را افزایش می دهد و در تولید انرژی نقش ایفا می کند.

وقتی مس عنصر ضروری سلامت است

سلامت نیوز: مس یک ماده کانی لازم برای بدن محسوب می شود. اغلب مس در کبد، مغز، کلیه و عضله اسکلتی یافت می شود. مس به شکل گیری کلاژن کمک می کند و جذب آهن را افزایش می دهد و در تولید انرژی نقش ایفا می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، در این مطلب مروری خواهیم داشت بر توصیه ها درباره مصرف مس، خاصیت آن، مواد غذایی حاوی مس و خطرات زیاده روی در مصرف آن.

مصرف توصیه شده

برای نوجوانان و بزرگسالان روزی ۹۰۰ میکروگرم توصیه شده است. کمبود مس کمتر اتفاق می افتد و اغلب به علت نقص ژنتیکی متابولیسم مس یا مصرف دوز بالای روی با مکمل های ویتامین C رخ می دهد. کمبود مس در نوزادانی که با شیر گاو به جای شیر خشک تغذیه می شوند نیز دیده می شود زیرا شیر گاو حاوی مس کمی است. از آن جا که مس در کبد ذخیره می شود، کمبود آن به مرور زمان آشکار می شود.

خواص مس

کمبود آن می تواند باعث افزایش خطر عفونت، پوکی استخوان، اختلال در عملکرد اعصاب و مشکل رشد شود و عارضه جانبی دیگر آن بی رنگ شدن رنگدانه های پوست و مو است.

عملکرد سیستم ایمنی

مصرف ناکافی مس ممکن است به کمبود سلول های سفید خون منجر شود.

عملکرد اصلی گلبول ‌های سفید در بدن، مقابله با عفونت است. هرچه میزان آن کمتر باشد، بدن به بیماری های عفونی مستعدتر است.

پوکی استخوان

کمبود شدید مس، با تراکم پایین ماده کانی استخوان و خطر پوکی استخوان در افراد مسن، ارتباط دارد.

مس در حفظ کلاژن و الاستین که بخش ساختاری مهم بدن است، نقش مهمی ایفا می کند. بدون مس کافی، بافت های بدن شروع به شکستن می کند.

منابع غذایی حاوی مس

مس در غذاهای زیادی یافت می شود و چند منبع مفید آن مغز میوه، گیاهان بنشنی و شکلات است.

خطرات مصرف زیاد مس

اگرچه عارضه ای بر اثر مصرف مس گزارش نشده، اما مصرف بیش از حد مکمل مس می تواند باعث سیروز کبد و ناهنجاری هایی در گلبول های قرمز شود. افزایش مس در سرم خون (Serum copper) با خطر بیماری قلبی عروقی نیز مرتبط دانسته شده است.

برای حفظ سلامتی، لازم است برنامه غذایی متنوع اتخاذ کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha