ایران از بین 160کشور جهان در سومین نشست کشورهای عضو کنوانسیون کنترل دخانیات به عنوان رئیس کمیته فنی اجلاس کنوانسیون کنترل دخانیات انتخاب شد.

به گزارش سلامت نیوز از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر امامی رضوی معاون سلامت، اقدام ابتکاری جمهوری اسلامی ایران در خصوص ارائه جایزه بین المللی آیت الله میرزای شیرازی به فعالین برنامه های کنترل دخانیات موفق در سطح بین المللی را به شرکت کنندگان معرفی کرد و گفت: این جایزه یکی از معدود جوایز بین المللی است که با تاکید بر نقش رهبران دینی در ارتقای سلامت جامعه، توسط وزارت بهداشت طراحی شده است.
وی با تاکید بر مواضع و تعهد عمیق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات، افزود: جمهوری اسلامی ایران به سلامت انسان ها به عنوان محور توسعه پایدار می نگرد.
در دومین روز این نشست کشورهای عضو کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات با توجه به نقش ارزنده جمهوری اسلامی ایران در روند تصویب و پیشبرد کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات در دو سطح داخلی و بین المللی با اجماع جمعی و حمایت اکثر کشورهای جهان، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان رئیس کمیته فنی برای بررسی و تصویب دستورالعمل های جهانی کنترل دخانیات انتخاب کردند.
با این انتخاب برای اولین بار یکی از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی به ریاست این اجلاس انتخاب شد.
با توجه به اهمیت تعهدات عمومی و اختصاصی موجود در کنوانسیون جهانی دخانیات در زمینه های کاهش تقاضا، کاهش عرضه، اخذ مالیات، بسته بندی و برچسب گذاری هشدارهای بهداشتی، مباحث مرتبط با تجارت غیر قانونی دخانیات، ایجاد و استقرار سیستم جهانی پایش، مراقبت دخانیات انتخاب جمهوری اسلامی ایران به ریاست این اجلاس و هدایت این کارگروه از اهمیت فوق العاده ای برخوردارد بوده و موفقیت چشمگیری برای کشور دارد.
از سال 1998برنامه کنترل دخانیات در راس برنامه های سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت و در پنجاه و دومین مجمع عمومی سازمان تشکیل کارگروهی از کشورهای عضو به منظور تدوین چارچوب معاهده کنترل دخانیات به تصویب رسید ، از ابتدا تصویب این معاهده، جمهوری اسلامی ایران حضور و مشارکت فعال در جلسات مذاکره ای بین الدولی و همچنین جلسات تدوین مواد مختلف کنوانسیون داشته است.
در تاریخ 16ژوئن 2003معاهده را امضا و در تاریخ شش نوامبر 1384معاهده کنترل دخانیات را به تصویب مجلس شورای اسلامی رسانده است از آن تاریخ تاکنون کمیته کشوری کنترل دخانیات با مسئولیت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و با همکاری سایر بخش های توسعه کشور اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده که بارها مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است و نتیجه اقدامات داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران در زمینه کنترل دخانیات با انتخاب ایران به ریاست کمیته فنی این اجلاس به ثمر نشست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha