یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری عنوان کرد: رونشیت مزمن به خودی خود قابل سرایت از فردی به فرد دیگر نیست اما فرد مبتلا به این بیماری دچار عفونت‌های ثانویه از قبیل آنفلوآنزا و سرماخوردگی می‌شود که این عفونت‌ها قابل سرایت است و می‌تواند افراد دیگر را درگیر کند.

سلامت نیوز:  یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری عنوان کرد: رونشیت مزمن به خودی خود قابل سرایت از فردی به فرد دیگر نیست اما فرد مبتلا به این بیماری دچار عفونت‌های ثانویه از قبیل آنفلوآنزا و سرماخوردگی می‌شود که این عفونت‌ها قابل سرایت است و می‌تواند افراد دیگر را درگیر کند.  

 دکتر مسعود مردانی در گفت‌و‌گو با  آنا درباره بیماری برونشیت گفت: برونشیت به دو دسته حاد و مزمن تقسیم بندی می‌شود. آنچه در سطح جامعه دیده می‌شود نوع مزمن این بیماری است و با علائمی از قبیل سرفه، تنگی نفس، تغییر رنگ خلط از سفید به زرد مایل به سبز، افزایش خلط و ... همراه است.

وی افزود: برونشیت مزمن بیشتر در افراد سیگاری، کسانی که زمینه ابتلا به برونشیت دارند و افرادی که سالانه 3 الی 4 بار در سال دچار عفونت تنفسی دستگاه تحتانی می‌شوند دیده می‌شود و معمولا با عود آسم و برونشیت نشان داده می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه اغلب این بیماران با تجویز آنتی بیوتیک‌های لازم بهبود می‌یابند گفت: علاوه بر آنتی بیوتیک این بیماران باید از داروهای دفع کننده خلط‌های چرکی و هم‌چنین داروهای کنترل کننده برونشیت استفاده کنند.

مردانی در ادامه یادآور شد: برونشیت مزمن به خودی خود قابل سرایت از فردی به فرد دیگر نیست اما فرد مبتلا به این بیماری دچار عفونت‌های ثانویه از قبیل آنفلوآنزا و سرماخوردگی می‌شود که این عفونت‌ها قابل سرایت است و می‌تواند افراد دیگر را درگیر کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلونزا در بیمارانی که زمینه ابتلا به عفونت دستگاه ریوی را دارند اجباری است گفت:

افرادی که زمینه بیماری‌هایی از قبیل آسم، آمفیزم، COPD(بیماری مزمن انسدادی ریه) و ... دارندباید سالانه واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

وی افزود: افراد بالای 50 سال حتی اگر سابقه ابتلا به بیماری‌های تنفسی و عفونت‌های ریوی را نداشته باشند باید سالانه جهت تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha