گرد و غبار باز هم به خوزستان بازگشت. رنگی دیگر به آسمان جنوب غربی کشور زد و با خود نفس تنگی آورد. میهمانی که هم مدارس را تعطیل کرد و هم پرواز هواپیماها را به تأخیر انداخت. می‌گویند دید افقی در اهواز به کمتر از ٦٠٠ متر رسیده و غلظت گرد و غبار ١٥ برابر حد مجاز است.

گرد و غبار باز هم به خوزستان بازگشت

سلامت نیوز:گرد و غبار باز هم به خوزستان بازگشت. رنگی دیگر به آسمان جنوب غربی کشور زد و با خود نفس تنگی آورد. میهمانی که هم مدارس را تعطیل کرد و هم پرواز هواپیماها را به تأخیر انداخت. می‌گویند دید افقی در اهواز به کمتر از ٦٠٠ متر رسیده و غلظت گرد و غبار ١٥ برابر حد مجاز است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامع شهروند به گفته مدیرکل هواشناسی خوزستان، استقرار سامانه کم‌فشار جنوبی در سطح منطقه و وزش باد قابل ملاحظه، موجب وقوع پدیده گردو غبار، به‌ویژه در شهرستان‌های آبادان و اهواز شده است. شعاع دید در شهرستان آبادان در ظهر سه‌شنبه، به ٨٠٠متر و در اهواز به ٦٠٠متر رسیده که پیش‌بینی می‌شود تا عصر امروز از شدت این گردو غبار کاسته شود.


کوروش بهادری، ادامه داد: «این سامانه کم‌فشار تا پایان هفته جاری در خوزستان مستقر است و انتظار می‌رود در این مدت در برخی از شهرهای جنوبی این استان بار دیگر شاهد بروز پدیده گرد و غبار باشیم. همچنین به دلیل بادهای شدید، شمال خلیج‌فارس نیز مواج خواهد بود.»
به گزارش ایرنا، او کانون اصلی گرد و غبار این روزها در برخی از شهرهای خوزستان را خاک‌های برخاسته از کشور عراق اعلام کرد.


خوزستانی‌ها سال‌هاست که میزبان میهمانی ناخوانده‌اند که سلامتی‌شان را تهدید می‌کند و پس از هر بارش صدها نفر را به بیمارستان می‌فرستد. با این حال، چاره‌ای جز میزبانی از آن ندارند. حتی آبگیری تالاب هورالعظیم که قرار بود، سایه گرد و غبار را از سر خوزستانی‌ها کنار بزند هم نتوانست آرامش را به آسمان خوزستان بازگرداند، زیرا هنوز مشکل برخاست گرد و غبار از بیابان‌های عراق حل نشده و به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حضور داعش در عراق مهار این پدیده را به تعویق انداخته است.


بهادری درحالی بار دیگر کانون اصلی گرد و غبار این روزهای خوزستان را غبارهای عراقی می‌داند که در سال‌های اخیر موضوع آلوده بودن گرد و غبارهای برخاسته از عراق به نگرانی جدی در جنوب غربی کشور تبدیل شده است.


 گرد و غبارهایی که گفته می‌شود به ٣٧ فلز آلوده‌اند، فلزهایی که عامل بیماری‌های مختلفی ازجمله بیماری‌های عصبی و سرطان هستند. در این باره، مژگان صوابی اصفهانی فوق دکترای سم‌شناسی محیط‌زیست از دانشگاه میشیگان آمریکا، چندی پیش به «شهروند» گفته بود که «غبار عراق آلاینده‌های جنگی را با خود به ایران هم می‌آورد. طوفان‌های گرد و غبار که در شهرهای مرزی کشور با عراق بسیار اتفاق می‌افتد و از عراق هم نشأت می‌گیرد، می‌توانند آلاینده‌های جنگی را از مرز عبور داده و وارد ایران کنند. پزشکان جنوب ایران هم فکر می‌کنند که شاهد زیاد شدن بیماری‌های تولید مثل در زنان و ناهنجاری در جنین‌ها هستند.»


حالا منشأ گردوغبار این روزهای خوزستان صراحتا، غبارهای عراقی اعلام می‌شود، غباری که به گفته اداره کل محیط‌زیست خوزستان ١٥ برابر حد مجاز است.
شهریار عسگری مدیر روابط عمومی محیط‌زیست خوزستان دراین‌باره گفت: «میزان گرد و غبار در شهرستان اهواز تا ساعت ١٢ ظهر روز سه‌شنبه به بیش از ٢‌هزار و ٣٣٥ میکروگرم بر متر مکعب یعنی ١٥ برابر حد مجاز رسید. این در حالی ‌است که میزان استاندارد آلودگی هوا ١٥٠ میکروگرم بر متر مکعب است.»


او ادامه داد: «بیشترین میزان گرد و غبار استان خوزستان در روز جاری مربوط به اهواز گزارش شده است اما شهرستان‌های آبادان، دزفول، دشت آزادگان نیز وضع جوی غبار آلود است.»


گرد و غبار مدارس اهواز را تعطیل کرد
غلظت ١٥ برابری گرد و غبار در اهواز، مدارس نوبت بعد از ظهر این شهر را در تمام مقاطع تحصیلی تعطیل کرد.‌ هاشم بالدی مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان در باره گردوغبار این روزهای خوزستان به مهر گفت: به دلیل وقوع پدیده گردوغبار در اهواز كلیه مدارس این شهرستان در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، در نوبت بعد از ظهر تعطیل اعلام شد ولی فعالیت در دیگر ادارات و دانشگاه‌های اهواز برقرار است.


او ادامه داد: «از سوی دیگر استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ریز به کیسه‌های هوایی ریه‌ها می‌شود و این عمل باعث اختلال در عملکرد اکسیژن‌رسانی ریه به بافت‌ها به‌خصوص قلب می‌شود و این امر بی‌نظمی در ضربان قلب و حملات قلبی در افراد دارای بیماری‌های قلبی را درپی دارد.»


بالدی با اشاره به این‌که از طرفی در درازمدت ذارت بسیار ریز گرد و غبار وارد دستگاه خون شده و در جدار عروق رسوب کرده و شرایط را برای تصلب شرایین و تنگی عروق فراهم می‌کند، گفت:  «از دیگر عوارض گرد و غبار تشدید موارد آلرژی تنفسی در بیماران دارای زمینه است. ریه سالمندان به دلیل کارکرد طولانی و تغییر در دستگاه تنفسی دچار فرسودگی شده است. بر همین اساس به سالمندان توصیه می‌شود تا حد امکان از منزل خارج نشوید و از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha