گلاب آدینه میهمان ما شده تا دغدغه‌های اجتماعی و انسانی او در قامت یک شهروند به بحث گذاشته شود. این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران، جوایز متعدد هنری را در طول سال‌ها فعالیت در کارنامه دارد. آدینه به همراه همسرش «مهدی‌هاشمی» و دخترشان «نورا‌هاشمی» خانواده‌ای هنرمند را تشکیل داده‌اند. او می‌گوید در مواجهه با مردم خوش‌برخورد است؛ سلسله موارد اهمیت او به اجتماع و محیط زیست، محور گفت‌وگو با این هنرمند است.

سلامت نیوز: گلاب آدینه میهمان ما شده تا دغدغه‌های اجتماعی و انسانی او در قامت یک شهروند به بحث گذاشته شود. این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران، جوایز متعدد هنری را در طول سال‌ها فعالیت در کارنامه دارد. آدینه به همراه همسرش «مهدی‌هاشمی» و دخترشان «نورا‌هاشمی» خانواده‌ای هنرمند را تشکیل داده‌اند. او می‌گوید در مواجهه با مردم خوش‌برخورد است؛ سلسله موارد اهمیت او به اجتماع و محیط زیست، محور گفت‌وگو با این هنرمند است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند اگر قرار باشد به یکی ازآسیب‌هایی که مردم به محیط‌زیست وارد می‌کنند جریمه دهید به کدام مورد و چه جریمه‌ای را برای آنها در نظر می‌گیرید؟
برای کسانی که در جوی‌های آب زباله می‌ریزند ١‌میلیارد تومان جریمه مقرر می‌کنم! من اگر مسئول باشم در مغازه‌ای که زباله‌هایش را در جوی آب می‌ریزد، تا ابد می‌بندم! چون این مسأله ربطی به چیزی ندارد؛ این‌که ما از دولت راضی هستیم یا نه، این‌که اجاره خانه‌مان عقب افتاده یا نه، چون با تولید این آلودگی‌های محیطی اگر بیماری رایج شود- این دیگر برای خود شخص قوز بالای قوز است. زباله ریختن در جوی‌ها یکی از زشت‌ترین و کثیف‌ترین کارهایی است که افراد در محیط‌های شهری انجام می‌دهند.
 خودتان به پاک نگه داشتن محیط‌زیست اهمیت می‌دهید؟
من بیش از حد مسائلی که مرتبط به محیط‌زیست سالم است را مراعات می‌کنم.
 دقیقا چه مواردی را رعایت می‌کنید؟
به شعار کاغذ زباله نیست خیلی پایبند هستم و حتی تکه‌های بسیار کوچک کاغذ را هم در جایی مجزا می‌اندازم، همیشه زباله‌های خشک و ‌تر را از هم جدا می‌کنم. به هیچ وجه زباله‌های ماشین را از شیشه به بیرون نمی‌اندازم، هرگز در جوی خیابان‌ها چیزی نمی‌ریزم، رانندگی نمی‌کنم و از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنم.
 در کنار اهمیت اشاره به این موارد، یعنی شما حتی در یک مورد هم به محیط‌زیست آسیب نمی‌زنید؟
یک مورد هست که هنوز آن را کامل رعایت نمی‌کنم؛ گاهی وقت‌ها بعد و قبل از ساعت   شب کیسه زباله منزل را داخل سطل آشغال شهرداری می‌گذارم.
   رابطه‌تان با وسایل حمل‌ونقل شهری چگونه است؟
من از اتوبوس، تاکسی و سرویس‌های اتومبیل کرایه استفاده می‌کنم، مترو را هم به تازگی کشف کرده‌ام و خیلی هم از این‌که سوار مترو می‌شوم لذت می‌برم.
 نگاه‌های مردم به شما به‌عنوان یک بازیگر ناراحت تان نمی‌کند؟
نه ناراحت نمی‌شوم. من اگر از وسایل حمل‌ونقل شهری استفاده نکنم قلبم می‌گیرد و احساس می‌کنم از جامعه و مردم عقب و دور مانده‌ام، هر بار که اتوبوس سوار می‌شوم یا از مترو استفاده می‌کنم از این‌که در بطن زندگی روزمره مردم هستم و شادی و غم آنها را از نزدیک می‌بینم احساس خیلی خوبی پیدا می‌کنم.
 با ازدحام جمعیت در اتوبوس و مترو چگونه کنار می‌آیید؟
در اصل قسمت لذت بخش آن در همین است. چون هر چه ازدحام در این مکان‌ها بیشتر باشد آن موقع است که لایه‌های دیگری از آدم‌ها و خود من بروز می‌کند، اینها خیلی جالب هستند و به شناخت وجه اجتماعی ما کمک می‌کنند. ممکن است من وقتی در خانه نشسته باشم و در میان جامعه نباشم درباره مسائل خیلی خوب سخنرانی کنم و دیگران را نصیحت کنم اما وقتی خودم در چنین محیط‌هایی باشم و مثلا در ازدحام مترو تحت فشار جمعیت قرار بگیرم، آن موقع است که خیلی بهتر از همیشه میزان صبر و طاقتم معلوم می‌شود. وقتی در یک روز برفی در خانه هستم و از پشت پنجره بیرون را نگاه می‌کنم درباره برف خیلی شاعرانه نظر می‌دهم اما وقتی در همان روز در میان مردم باشم، لباسم خیس شده باشد و مثلا در مترو همه به هم چسبیده باشیم باید دید آن موقع درباره برف و باران چه نظری خواهم داشت.
 به طور کلی در مواجهه با واکنش‌های عجیب و غریب مردم چه برخوردی می‌کنید؟
کار خاصی در این زمینه نمی‌کنم، برای این‌که ما به این واکنش‌ها عادت کرده‌ایم. من اگر روزی سرحال نباشم ترجیح می‌دهم آن روز از خانه بیرون نروم چون می‌دانم که برای مواجهه با مردم باید کاملا سرحال باشم.
خیابان‌های تهران پر از زنان دستفروش است. به آنها کمک می‌کنید؟
بله کمک می‌کنم. یعنی در اصل از آنها خرید می‌کنم. از میان اجناسی که می‌فروشند اگر چیزی موردنیازم باشد خریداری می‌کنم؛ البته به غیراز گل!
 چرا گل نمی‌خرید؟
بارها با چشمان خودم دیده‌ام برای این‌که گل‌ها در طول روز تازه و شاداب جلوه کنند، آنها را در آب جوی‌های شهری فرو می‌برند و تکان می‌دهند، جوی‌هایی که پر از موش و آلودگی‌های دیگر است. به این ترتیب بوییدن این گل‌ها برای سلامتی مضر است.
 به نظر شما خرید کردن از زنان دستفروش جزو کارهای خیر محسوب می‌شود؟
نه من به چشم کار خیر به آن نگاه نمی‌کنم. وقتی به یک کالایی احتیاج دارم و یک مرتبه مقابل چشمم می‌بینم که خانمی آن را می‌فروشد، آن را می‌خرم.
 نسبت به خرید از کودکان دستفروش هم همین نگاه را دارید؟
بله در مورد آنها همه همین‌طور است که اگر کالایی را بفروشند که موردنیازم باشد از آنها   خرید می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha