چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 136732

متخصص پاتولوژی بالینی گفت: متأسفانه واکسن سرطان رحم (Gardsil) در کشور بسیار گران‌قیمت بوده به طوری که قیمت میلیونی آن باعث شده تا مردم نتوانند از آن استفاده کنند در حالی که این نوع سرطان بسیار شایع شده است اما بیمه پوشش نمی‌دهد.

سلامت نیوز: متخصص پاتولوژی بالینی گفت: متأسفانه واکسن سرطان رحم (Gardsil) در کشور بسیار گران‌قیمت بوده به طوری که قیمت میلیونی آن باعث شده تا مردم نتوانند از آن استفاده کنند در حالی که این نوع سرطان بسیار شایع شده است اما بیمه پوشش نمی‌دهد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، علی شجاعی در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان، گفت: سرطان دهانه رحم از شایع‌ترین سرطان‌های زنان است در دنیا شیوع کمتری پیدا کرده اما متأسفانه در ایران رو به رشد است.

وی ادامه داد: این سرطان روزانه در دنیا بروز کمتری پیدا کرده اما می‌بینیم که در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران رو به رشد است در حالی که بسیار راحت می‌توان از آن پیشگیری کرد.

شجاعی گفت: برخی سرطان‌ها مانند معده توصیه‌هایی دارد مانند اینکه غذاهای نمک‌دار و نیترات‌دار مصرف نشود و غذاهای ‌آنتی‌اکسیدانی بیشتر مصرف شود در مورد برخی سرطان‌های دیگر فقط توصیه‌هایی داده می‌شود اما در برخی سرطان‌ها مانند پروستات و دهانه رحم غربالگری نیاز است.

متخصص پاتولوژی بالینی ادامه داد: ممکن است در اولین رابطه جنسی ویروس این سرطان منتقل شود در واقع در این نوع سرطان عامل ژنتیک خیلی تأثیرگذار نیست و بیشتر ویروس قابل انتقال آن است البته باید این را در نظر داشت که این نوع سرطان به کندی رشد می‌کند.

وی افزود: حدود 9 سال است که واکسن این ویروس (HPV) معرفی شده که در سه نوبت باید تزریق شود به طوری که پس از اولین تزریق به فاصله 2 ماه و 6 ماه در شانه این واکسن تزریق می‌شود.

شجاعی گفت: هم مردان و هم زنان در معرض خطر ابتلا به این نوع ویروس قرار دارند اما به دلیل شرایط هورمونی بدن زنان برای دریافت آن مستعدتر است. این در حالی است که سرطان ناحیه تناسلی نیز در مردان بسیار کم است.

متخصص پاتولوژی بالینی افزود: توصیه شده که زنان بین سنین 9 تا 45 سالگی و مردان بین 9 تا 26 سالگی به تزریق این واکسن اقدام کنند چرا که در این سنین بدن فعال است و می‌تواند ایمن شود.

وی افزود: مردم باید نسبت به راه‌های انتقال و پیشگیری از این نوع سرطان آگاهی یابند چرا که تعدد ارتباط‌های جنسی و ناهنجار شدت این ویروس را بیشتر می‌کند.

شجاعی گفت: آنچه اهمیت دارد این است که هنوز این واکسن بسیار در کشور ما گران‌قیمت است به طوری که در روزهای اولیه پس از ورود این واکسن به کشور قیمت آن یک میلیون و 200 هزار تومان بود و اکنون با قیمت 870 هزار تومان عرضه می‌شود که هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha