رئیس انجمن سرطان زنان با اشاره به اینکه حدود 30 میلیون نفر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار گرفته و سالانه هزار نفر در کشور به آن مبتلا می‌شوند، گفت: به دلیل شیوع بالای این سرطان وزارت بهداشت دستورالعمل کنترل آن را در دستور کار قرار داده است.

سلامت نیوز: رئیس انجمن سرطان زنان با اشاره به اینکه حدود 30 میلیون نفر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار گرفته و سالانه هزار نفر در کشور به آن مبتلا می‌شوند، گفت: به دلیل شیوع بالای این سرطان وزارت بهداشت دستورالعمل کنترل آن را در دستور کار قرار داده است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، اعظم‌السادات موسوی در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان گفت: سرطان دهانه رحم در کشور برخلاف سالهای گذشته شایع شده است بر اساس گزارشی از سازمان جهانی بهداشت و بر اساس آمار سال 2010، 25 تا 30 میلیون نفر از افراد بالای 15 سال در کشور در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار دارند.

وی ادامه داد: آماری از ثبت سراسری این نوع سرطان را در کشور نداریم اما بر اساس گزارش بیمارستانی سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع و پنجمین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان ایرانی است.

موسوی گفت: آمارهای پراکنده تحقیقاتی در منطقه متفاوت است اما بر اساس اعلام مرکز ثبت سرطان ایران، یازدهمین علت مرگ ناشی از سرطان را در ایران به خود اختصاص داده است.

رئیس انجمن سرطان زنان تصریح کرد: آمار ابتلا به این نوع سرطان رو به افزایش است و این زنگ خطر برای مسئولان بوده و لازم است به آن توجه ویژه کنند، علت ابتلا به این نوع سرطان به دلیل اینکه شناخته شده است قابل پیشگیری خواهد بود.

وی افزود: اگر در سیاست‌های کشوری که به برنامه‌های خودمراقبتی توجه ویژه شده پیشگیری از این سرطان‌ها در برنامه قرار گیرد می‌توان به راحتی با این نوع بیماری مقابله کرد.

به گفته وی سالها برای این سرطان غربالگری می‌شد اما به دلیل اینکه مدیریت درستی وجود نداشت و  افراد در معرض خطر مراجعه نمی‌کردند در نتیجه دسترسی به افراد پرخطر وجود نداشت همچنین بیش از 90 درصد مبتلایان هیچ وقت غربالگری نمی‌شدند در نتیجه وزارت بهداشت اعلام کرد که غربالگری برای این سرطان اثربخش نیست.

موسوی گفت: اما در 3 سال اخیر با توجه به شیوع و درگیری این ویروس که در کشور رو به افزایش است و در جمعیت عادی بین 7 تا 9 درصد را شامل می‌شود وزارت بهداشت تصمیم به بازنگری در سیاست‌های خود کرد بنابراین مجدد غربالگری را آغاز کرده، دستورالعمل کشوری آن تهیه شد و منتظر اعلام نظر نهایی هستیم.

رئیس انجمن سرطان زنان تصریح کرد: بنابراین افراد بالای 25 تا 60 سال هر 3 سال یکبار می‌توانند برای انجام آزمایش‌های لازم به تمام بیمارستان‌ها، مراکز درمانی وابسته به دانشگا‌هها، بیمارستان‌های تأمنی اجتماعی مراجعه کرده و این آزمایش را به صورت رایگان انجام دهند.

وی در مورد علایم اولیه این سرطان گفت: خونریزی غیرطبیعی بین عادت ماهانه، خونریزی بعد از یائسگی، خونریزی پس از نزدیکی، ترشحات زیاد و بدبو و دردهای لگنی از علایم اولیه آن است.

وی گفت: اگر به دلایلی سیستم ایمنی فرد ضعیف و عفونت مجدد ایجاد شود یا ویروس جدید با ازدواج مجدد فعال شود حتماً باید به تزریق واکسن اقدام کنند البته اغلب تکرار واکسن پس از 10 سال نیازی نیست اما بعضی از زنان هم در سنین یائسگی به این بیماری دچار می‌شوند بنابراین لازم است تحت مراقبت‌های جدید قرار گیرند.

وی گفت: مجوز ورود واکسن سرطان دهانه رحم چند سالی است که به کشور داده شده اما امیدواریم کمیته واکسیناسیون کشوری مجاب شود و این واکسن را جزو واکسن‌های سراسری قرار دهد چرا که این نوع واکسن بودجه زیادی می‌طلبد و در اولویت‌های اصلی قرار ندارد بنابراین ما باید کمیته واکسیناسیون را مجاب کنیم تا تمام دختران کشور از این واکسن محروم نباشند.

رئیس انجمن سرطان زنان افزود: سالانه بیش از هزار نفر در کشور به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند در حالی که در دنیا 500 هزار نفر به این بیمار مبتلا می‌شوند، در کشورهای پیشرفته 25 درصد مبتلایان محکوم به مرگ‌ هستند اما در ایران 50 درصد مبتلایان فوت می‌کنند چون در مراحل پیشرفته سرطان مراجعه می‌کنند.

موسوی ادامه داد: از هر 2 زنی که به این سرطان مبتلا می‌شوند یک نفر فوت می‌کند و سن شیوع این بیماری 45 تا 55 سال در کشور و در دنیاست.
وی گفت: آنچه اهمیت دارد این است که زنان باید مراقبت‌های بهداشتی و اولیه را رعایت کنند اما برای تزریق واکسن مراقب باشند که در منزل تزریق نشود چرا که ممکن است شوک ایجاد کند.

رئیس انجمن سرطان زنان گفت: سازمان جهانی بهداشت تزریق این واکسن را جزو واکسن‌های ملی قرار داده است چرا که بسیار ایمن بوده و دوز آن مورد بررسی دقیق قرار گرفته است بنابراین تصمیم گرفته‌ایم بر اساس مستندات علمی چنانچه شرایط تزریق آن مهیا باشد برای دختران بالای 14 سال این واکسن تزریق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha