چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰

طرح پابند برای زندانیان به‌منظور کاهش جمعیت زندانیان کشور، به‌زودی روی 10 هزار زندانی اجرا می‌شود. طرحی که از 30 سال پیش در برخی کشورهای اروپایی اجرا می‌شود و حالا آمدن آن به ایران، نوید کاهش تعداد بالای زندانیان در کشور را می‌دهد.

پابندهایی برای آزادی زندانیان بی‌خطر

سلامت نیوز:طرح پابند برای زندانیان به‌منظور کاهش جمعیت زندانیان کشور، به‌زودی روی 10 هزار زندانی اجرا می‌شود. طرحی که از 30 سال پیش در برخی کشورهای اروپایی اجرا می‌شود و حالا آمدن آن به ایران، نوید کاهش تعداد بالای زندانیان در کشور را می‌دهد. گرچه این 10 هزار نفر کمتر از یک بیست و یکم جمعیت زندانیان کشور را شامل می‌شود، اما همین کاهش تعداد زندانیان هم آسیب‌های ناشی از زندان را کاهش می‌دهد و هم رتبه هشتم ایران در جهان از نظر تعداد زندانی را جابه‌جا می‌کند.


آن‌گونه که علی‌اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌های کشور گفته است: «در حال حاضر 40 هزار زندانی مشمول دریافت پابند الکترونیکی هستند و هر زمان که معاونت فناوری اطلاعات قوه قضائیه شرکتی را تایید کند، فاز نخست این طرح با 10 هزار زندانی آغاز خواهد شد.»

 
پابند الکترونیک آسیب‌ها را کاهش می‌دهد
رحیم مطهرنژاد، مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان در این باره به فرهیختگان می‌گوید: «استفاده از پابندهای الکترونیک می‌تواند دو خاصیت مهم داشته باشد. اول آسیب‌های فردی و دوم آسیب‌های اجتماعی خانواده‌ها کاهش پیدا می‌کند و به هر میزان که زندانیان را از زندان دور نگه داریم به صلاح کشور و نظام است.»
او معتقد است: «به هر میزان که نظام به سمتی برود که زندانیان رای باز در زندان نباشند، هزینه‌ها و آسیب‌های ناشی از زندانی رفتن افراد کم می‌شود و بهتر است که زندان بیشتر برای مجرمان خطرناک باشد.» مطهرنژاد می‌افزاید: «بسیاری از افرادی که در زندان هستند مانند زندانیان مهریه می‌توانند با استفاده از پابندهای الکترونیک در جامعه به زندگی خود ادامه دهند و مشکلی هم ایجاد نکنند. بودن اینچنین افرادی در زندان می‌تواند جامعه را به سمتی ببرد که فرد عادی به یک مجرم تبدیل شود.»

 
زندان محل آموزش جرم
با توجه به اعمال‌نشدن تفکیک مجرمان در بیشتر زندان‌ها و ارتباط زندانیان با یکدیگر در زندان، بعضا زندان‌ها تبدیل به محلی شده‌اند برای آموزش جرم. محمدعلی دادخواه، حقوقدان با بیان این موضوع تاکید می‌کند: «طرح پابندهای الکترونیکی برای مجرمان یکی از کنش‌های بسیار ارزشمند قوه قضائیه است، زیرا زندان محلی است که مجرمان به راحتی می‌توانند در آن به یک مجرم حرفه‌ای تبدیل شوند، این در حالی است که بیش از 70 درصد مجرمان بعد از آزادی دوباره به زندان باز می‌گردند که نشان می‌دهد در زندان ماندن راه‌حل مناسبی برای کاهش جرائم نبوده است و باید در کنار زندان به دنبال راه‌های دیگری هم بود.»


او می‌افزاید: «استفاده از پابند تجربه خوشایندی است که در کشورهای دیگر هم اجرا می‌شود و ثابت شده که هم از نظر روانی و هم به لحاظ جلوگیری از جرم‌های جدید موثر است. ضمن اینکه زندان، هم زندانی و هم خانواده او را دچار روان‌پریشی می‌کند.»


دادخواه با بیان اینکه یکی از عوامل افسردگی زندان است، می‌گوید: «استفاده از پابند از بودن زندانی در زندان جلوگیری می‌کند و همین امر نتایج خوبی دارد، زیرا مجرم می‌تواند در کنار خانواده خود زندگی کند و هم از افسردگی آنها جلوگیری کند، همچنین می‌تواند به شغلی مشغول شود که کمک‌خرج خانواده خود در زمان اجرای حکمش باشد. خانواده بسیاری از زندانیان در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند چراکه سرپرست خانواده در زندان است. برخی از زندانیان برای جبران مشکلات مالی که به‌خاطر زندان به آن دچار می‌شوند پس از آزادی دوباره مرتکب جرم جدید می‌شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha