لوازم آرایشی یکی از اقلام پرمصرف در ایران به شمار می رود به طوری که به گفته مسئولین وزارت بهداشت رونق این بازار، ایران را در ردیف هفتمین کشور وارد کننده در جهان و دومین در منطقه قرار داده است.

سلامت نیوز: لوازم آرایشی یکی از اقلام پرمصرف در ایران به شمار می رود به طوری که به گفته مسئولین وزارت بهداشت رونق این بازار، ایران را در ردیف هفتمین کشور وارد کننده در جهان و دومین در منطقه قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو کشور چندی پیش اعلام کرد که ایران از نظر جمعیت هفدهمین کشور جهان است اما از نظر مصرف لوازم آرایشی هفتمین کشور دنیاست، واردات رسمی لوازم آرایشی حدود یک میلیارد دلار در سال است اما بیش از این میزان مواد آرایشی قاچاق وارد کشور می شود.

البته این جایگاه خاص در دنیا و منطقه، زمانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که بدانیم قیمت برندهای معتبر و مشهور جهان در بازار ایران از یک سو در اوج و بدون نظارت قرار دارد و از سوی دیگر انواع برند های تقلبی، لوازم غیربهداشتی و غیرمجاز بازار را تسخیر کرده است.

علاوه براین حاکمیت لوازم آرایشی تقلبی در بازار های کشور سبب شیوع بیماری های پوستی و تحمیل هزینه مختلف درمانی به خانواده ها و سیستم بهداشت و سلامت شده است.

به گفته کارشناسان این عرصه ،در واقع محصولات بهداشتی آرایشی با برندهای دارای کیفیت خارجی به دلیل قیمت بالای فروش در ایران سهم کمی دارند و درعین حال سهم تولیدکننده های ایرانی از این بازار بزرگ جهانی بسیار ناچیز است.

به اعتقاد برخی از دست اندرکاران صنعت لوازم بهداشتی- آرایشی کشور، دلایل اقبال لوازم آرایش در بازار ایران را باید در پایین آمدن سن آرایش، نداشتن کیفیت لازم مواد آرایشی تولید داخل نسبت به نمونه های مشابه خارجی، سود سرشار قاچاق این محصولات، قیمت گذاری نشدن لوازم آرایشی وارداتی، ممنوعیت تبلیغ تولیدات داخلی، تبلیغات گسترده این لوازم در ماهواره ها و سفر به کشورهای عرضه کننده این اجناس از جمله کشورهای عربی جستجو کرد.


***آرایش در سنین پایین سبب آکنه می شود

صورت هر فرد اولین و نمایان ترین بخش از بدن است که علائم پیری را نشان می دهد. در بسیاری از کشورها زنان بالای 40سال گرایش به سوی آرایش داشتند اما اکنون سن آرایش کاهش یافته است. براساس برخی گزارشها سن آرایش در ایران به زیر 20سال رسیده در حالی که تمایل به آرایش در آمریکا و کشورهای اروپای غربی که گرانترین و مشهور ترین برندها را تولید می کنند، 40 سال است.

رییس مرکزآموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: لوازم آرایشی به لوازمی گفته می شود که بر روی پوست یا مو استفاده می شود و بدون اینکه تغییری در ساختمان یا عملکرد ایجاد کند، سبب بهبود ظاهر می شود.

دکترعلیرضا فیروز ادامه داد:اگر این مواد جذب شوند و یا تغییری در ساختمان یا عملکرد پوست و مو ایجاد کنند، دیگر لوازم آرایشی محسوب نمی شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه حساسیت، شایع ترین عارضه استفاده از لوازم آرایشی است، گفت: این حساسیت می تواند وابسته به خود ماده، زمینه ژنتیک حساس بودن خود فرد یا هردو اینها باشد.

وی تصریح کرد:مصرف لوازم آرایشی به ویژه در سنین جوانی می تواند سبب ایجاد یا تشدید جوش های غرور جوانی یا آکنه شود.

دکتر فیروز با اشاره به کاهش سن استفاده از لوازم آرایش در کشورمان گفت:یکی از انواع آکنه یا جوش غرور جوانی، آکنه ای است که ناشی از استفاده از لوازم آرایشی است.

وی ادامه داد:یکی از مشکلات در حال حاضر مشاهده این نوع آکنه در سنین خیلی پایین تر است که نسبت به درمان شاید یک مقدارنیز مقاوم ترهستند.

وی با اشاره به اینکه برخی عوارض ناشی از مصرف طولانی مدت این مواد است،گفت:جوانانی که پوست نسبتا چربی دارند اگر از مواد آرایشی که خیلی چرب هستند استفاده کنند یا مدت بسیار طولانی روی پوستشان بماند سبب بسته شدن منافذ غدد چربی صورت آنها می شود.

دکتر فیروز توضیح داد: تجمع چربی زیر پوست ابتدا جوش های زیر پوستی ایجاد می کند که ممکن است کم کم میکروب بر روی آنها سوار و ایجاد جوش های قرمز و چرکی کند که در واقع همان آکنه یا جوش غرور جوانی است.

وی به این افراد توصیه کرد که استفاده از لوازم ارایشی را برای مدتی قطع و محدود بکنند و از مواد آرایشی فاقد چربی استفاده کنند.


****شایع ترین عوارض مربوط به محصولات آرایشی مصرف شده در اطراف چشم است

اولین و نمایان ترین بخش صورت که علایم پیری را نشان می دهد، پوست اطراف چشم است و دلیل آن ظرافت و نازکی پوست دور چشم است که بطور مدوام در معرض حرکات ماهیچه ای مثل پلک زدن و خندیدن است.

دکتر فیروز با بیان اینکه شایع ترین عوارض مربوط به محصولات دور چشم است گفت:به دلیل حساس و نازک بودن پوست دور چشم، موادی که برای دور چشم یا برای مژه یا ابرو استفاده می شوند قدرت حساسیت زایی بیشتری دارند.



****حساسیت و تحریک پذیری ازعوارض شایع پوستی

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به عارضه های پوستی به تحریک پذیری و حساسیت اشاره کرد و توضیح داد:در صورت بروز حساسیت کم کم در محل مصرف، پوست خارش پیدا می کند، قرمز و پوسته پوسته می شود و جوش های ریز می زند و اگر عوارض حاد و شدید باشد ممکن است حتی تاول هم بزند.

وی تصریح کرد:البته ممکن است در همان نوبت اول مصرف این واکنش ها اتفاق بیفتد یا سال ها پس از مصرف بروز کند که علت این امر هم به مواد استفاده شده و هم به خود فرد بر می گردد.

دکتر فیروز ادامه داد:برخی مواد با پتانسیل حساسیت زایی بالا مانند مواد رنگی، معطر یا محافظ در لوازم آرایشی استفاده می شوند که برای افراد مشکل ایجاد می کند.

رییس مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد:به همین دلیل خیلی از این مواد به دلیل داشتن مواد سمی ، حذف شده اند و این مواد شیمیایی اسامی آنها مشخص بوده و هر کارخانه ای برای تولید اگر از این آنها استفاده کند مجوز تولید به آن داده نمی شود.

دکتر فیروز برای نمونه به سرب، جیوه، ارسنیک و برخی رنگ ها که از فلزات سنگین درست شده اند، اشاره کرد که در ساخت مواد آرایشی یا استفاده نمی شوند یا میزان استفاده از آنها بسیارمحدود است.

وی ادامه داد:یکی از مشکلاتی که محصولات آرایشی قاچاق دارد این است که هیچ کنترلی بر روی مواد تشکیل دهنده، نحوه تولید، شرایط تولید و نگهداری این اقلام وجود ندارد.

دکتر فیروز گفت:مواد آرایشی که مجوز گرفته و مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، نشان می دهد که از استاندارد لازم برخوردار بوده و کنترل های مربوطه بر روی آنها اعمال شده است.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه برخی از حساسیت ها و تحریک پذیری به خود فرد بر می گردد،گفت:برخی افراد بطور ژنتیک پوست حساس دارند که به آنها  آیتوپیک می گوییم.

وی توضیح داد:پاسخ پوست اینگونه افراد به عوامل خارجی بیشتر و شدیدتر است و در برابر خیلی از مواد واکنش نشان می دهند. ساده ترین آنها آب است که پوست برخی از این افراد حتی به آب حساسیت دارد؛ چه برسد به لوازم آرایشی که از مواد شیمیایی ساخته شده اند.

دکتر فیروز ادامه داد: واکنش پوستی اینگونه افراد به لوازم آرایشی که تحت شرایط استاندارد تولید و نگهداری نشده باشد یا ترکیباتی باشد که میزان استاندارد در آن رعایت نشده باشد شدیدتر و سریعتر است.



****افتادگی پلک تا فلج عضلات تنفسی ازعوارض تزریق بوتاکس تقلبی

تزریق سم بوتولینیوم (بوتاکس) یکی از رایج ترین روش ها برای از بین بردن چین و چروک صورت است،امابه دلیل وجود انواع تقلبی در کشور می تواند موجب عوارضی که گاه جبران پذیرنیستند برای بیمار شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بوتاکس نام تجاری (سم بوتولینیوم) است که از سوی یک شرکت آمریکایی تولید شده است،گفت: برندهایی که وزارت بهداشت تایید کرده  دیسپورت  انگلیس و  نورونوکس کره جنوبی است که محل تولید آنها مورد بازرسی و تایید قرار گرفته است.
دکتر فیروز درباره تزریق بوتاکس و انواع برندهای عرضه شده به بازار گفت:هنگام تزریق از پزشک خود بخواهید که ویال تزریقی را که باید برچسب فارسی وزارت بهداشت داشته باشد به شما نشان دهد.

وی تصریح کرد:عامل دیگری که می تواند به تشخیص بوتاکس تقلبی کمک کند قیمت آنها است که نوع تقلبی آن به دلیل قاچاق به مراتب ارزانتر از دو برند اصلی است.

دکتر فیروز با اشاره به اینکه بوتاکس تقلبی دو مشکل ایجاد می کند، ادامه داد:از یک طرف ممکن است اصلا در آن دارو وجود نداشته باشد یا تجزیه و از بین رفته باشد بنابراین اثری ندارد. نکته دیگر اینکه براساس مطالعات و آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه های معتبر نشان داده شده است که در برخی از ویال های بوتاکس، مقدار سم چندین برابر مقدار درج شده روی ویال بوده که از عوارض ساده آن افتادگی پلک است ولی در موارد حاد حتی فلج شدن عضلات تنفسی و ایست تنفسی گزارش شده است.


**** 65 درصد محصولات آرایشی در بازار ایران قاچاق است

دبیر انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی ایران نیر در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینکه آمار دقیق و صحیحی از میزان قاچاق لوازم آرایشی در اختیار نداریم، گفت:حدود 65 درصد لوازم آرایش موجود دربازار از طریق قاچاق ،20 درصد تولید داخلی و 15 درصد هم از مبادی قانونی وارد کشور می شوند.

بختیار علم بیگی ادامه داد: بیشتر محصولات بی کیفیت و قاچاق از کشورهای چین، کشورهای حاشیه خلیج فارس، هندوستان، ترکیه، تایلند وارد کشور می شوند و در ضمن این محصولات و همچنین سایر محصولاتی که به صورت زیرپله ای تحت عنوان برندهای معتبر در ایران تولید می شوند به دلیل اینکه نظارتی بر واردات و همچنین تولید آنها نیست بسیار خطرناک هستند.

وی تصریح کرد: درجنس های تقلبی بی کیفیت و قاچاق هیچ گونه نظارتی بر محل تولید، مواد تشکیل دهنده و نحوه تولید صورت نمی گیرد، حتی اگر این محصول را کارخانه اصلی تولید کرده باشد وقتی به صورت قاچاق به داخل کشور وارد می شود مسئله حمل و نقل و نحوه نگهداری و توزیع آنها مطرح می شود.

دبیرانجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی ایران با اشاره به اینکه قاچاق لوازم آرایشی شامل نشان های تجاری معروف، برندهای تقلبی و غیر بهداشتی می شود، گفت:نگرانی و دغدغه اصلی مسئولان، انجمن و تولیدکنندگان، علاوه بر قاچاق برندهای معتبر، قاچاق محصولات بی کیفیت، غیراستاندارد و آسیب رسان است.

وی اظهار کرد: قاچاق لوازم بی کیفیت که به صورت غیر استاندارد در خارج تولید می شوند نگرانی های جدی در مورد سلامت افراد ایجاد کرده است.

علم بیگی با بیان اینکه تولیدات داخلی ما حدود 20 درصد مصرف را پوشش می دهد در باره دلایل پایین بودن تولید داخلی لوازم آرایشی، به بحث ممنوعیت تبلیغات این لوازم اشاره کرد و گفت:این در حالی است که در شبکه های ماهواره ای به طور گسترده در مورد لوازم آرایش تبلیغات می شود.

وی ادامه داد: البته تولید کنندگان داخلی توقع داشتن تبلیغات به شیوه ماهواره ها را ندارند ولی علاوه بر رسانه ها حتی در تابلوهای تبلیغاتی نیز اجازه تبلیغات ندارند.

علم بیگی تصریح کرد: بعضی از تولید کنندگان که محصولات آنها با کیفیت و پر مصرف است نیز تمایل به تبلیغ دارند، چرا که محصولات آنها دست کمی از محصولاتی که از خارج وارد می شود ندارند؛ حتی برخی از کالاهای تولیدی کشورهایی مانند هندوستان یاکشورهای اروپای شرقی یا غربی به لحاظ داشتن دانش فنی در سطح تولید کنندگان ایران نیست.


****محصولات وارداتی مانند تولیدات داخلی قیمت گذاری شوند

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 210 واحد تولیدی شوینده ، بهداشتی آرایشی عضو این انجمن هستند و تقریبا بیش از 95 درصد از تولیدکنندگان این صنعت عضو فعال این انجمن هستند در باره نحوه فعالیت این انجمن گفت: این انجمن پل ارتباطی بین تولیدکنندگان و سازمان های دولتی و غیر دولتی برای حل مشکلات است.

علم بیگی در ادامه گفت:سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان برای کالاهای تولید داخل درصد سود (مارجین) در نظر می گیرد، اما کالاهایی که از طریق قاچاق یا مبادی قانونی وارد می شود قیمت گذاری نمی شوند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد داروخانه ها و فروشگاه ها به دلیل آنکه از فروش یک محصول خارجی چندین برابر سود به دست می آورند تمایلی به پر کردن ویترین خود با محصولات داخلی ندارند.

علم بیگی تصریح کرد:البته در حال حاضر مشغول مذاکره با سازمان حمایت از مصرف کننده برای حل این مشکل هستیم که یا واردات را قیمت گذاری کرده و یا تولیدات داخلی را معاف از قیمت گذاری کنند.

وی در باره علت عدم قیمت گذاری لوازم آرایشی بهداشتی وارداتی گفت: برخی از وارد کنندگان معتقدندقیمت گذاری محصولات برای آنها که با ارز آزاد کالا را وارد می کند، سود ندارد و این به معنی رونق کانال قاچاق.


****انجمن مخالف اعطای نمایندگی نیست

علم بیگی در باره نحوه واردات محصولات آرایشی و بهداشتی، گفت: شرکت ها ابتدا باید به سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت مراجعه کرده و کمیسیون فنی این سازمان در مورد این محصولات نظر تخصصی را اعلام و پس از طی یک پروسه تحقیقاتی و آزمایشی در نهایت مجوز واردات این محصولات صادر می شود.
وی تصریح کرد: البته انجمن نیز آزمایشگاه مخصوص به خود را دارد که مورد تایید سازمان غذا و دارو و استاندارد است.

دبیر انجمن صنایع شوینده ، بهداشتی و لوازم آرایش تصریح کرد:این انجمن هیچ حساسیتی در خصوص نوع و نام محصولاتی که قصد ورود به کشور را دارند، ندارد.
وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو در حال حاضر برای مقابله با قاچاق، اعطای نمایندگی فروش به برخی برندها را آسان تر کرده و انجمن هم مخالفتی با محصولاتی که بطور رسمی وارد کشور می شود، ندارد چرا که مجوز سازمان غذا و دارو برای ورود این محصولات تضمین کننده کیفیت و همچنین بی خطر بودن این محصولات برای مردم و مصرف کننده است.

علم بیگی گفت: اگر مجوز سازمان غذا و دارو، موسسه استاندارد و مجوز بقیه مقامات ذی صلاح گرفته شود از نظر انجمن و تولید کنندگان مشکلی ندارد، چرا که بعد از پرداخت عوارض گمرکی قیمت تمام شده آن بیش از تولید داخلی می شود و مهمتر اینکه مشخص می شود این جنس و کالای وارداتی برای مصرف کننده سالم و بی ضرر و زیان است.

وی تصریح کرد: اعتقاد نداریم که اگر واردات نداشته باشیم ،جلوی قاچاق گرفته خواهد شد بلکه بدتر می شود. همچنین تعرفه واردات باید معقول باشد.اعتقاد به تعرفه بالای واردات نیز نداریم چراکه تعرفه بالا انگیزه قاچاق را افزایش می دهد.

****راهکارهای مقابله با قاچاق

وی با بیان اینکه راهکاری فوری و سریع برای مقابله با قاچاق نداریم ، گفت:با تولید داخلی با کیفیت که بتوانیم مشتری را راضی نگه داریم ، هماهنگ شدن با کشورهای خارجی برای تولید در ردیف کشورهای اروپایی و کشورهایی که در این زمینه تخصص دارند و برند هستند می توان تا حدودی با این معضل مقابله کرد.

وی همچنین اجازه واردات به تولید کنندگان خارجی معتبر به شرط تولید مشترک در ایران را نیز مفید خواند و تصریح کرد: توانمند کردن تولید کننده داخلی برای تولید مشترک با طرف خارجی نیز از راه های مقابله با قاچاق اقلام ارایشی- بهداشتی است.

علم بیگی ادامه داد:وزارت صنعت ومعدن نیزمی تواند کمک هایی را به صورت تسهیلات ارزی با بهره های کم در قالب وام در اختیار تولید کنندگان قرار دهد تا آنها برای کیفیت محصولات خود را افزایش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha