سلامت نیوز: معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: اگر به مفاد کنوانسیون بین المللی رامسر که ۴۰ سال پیش تدوین شد، بی توجهی نشده بود، اکنون تالاب های بزرگ ایران خشک نشده بودند.
نشست خبری روز جهانی تالاب ها امسال در بندرانزلی و در جوار مرداب انزلی برگزار شد. احمدعلی کیخا، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در این نشست خبری گفت: در سال ١٩٧١ حدود ٤٤سال قبل برای اولین بار در دنیا و در كشور ایران رامسر ١٨نفر از سران كشورهای دنیا دور هم جمع شدند و اولین كنوانسیون بین المللی هم در حوزه تالاب ها همین باشد در حقیقت به دنیا توصیه كردند كه باید توجه به تالاب ها بیشتر شود و انها را حفظ كنیم

به گفته او بیش از ١٦٤ كشور دنیا عضو این كنوانسیون هستند: اگر به حرف های آن روزكنوانسیون توجه می شد نباید با این مشكلات مواجه می شدیم و امروز دریاچه ارومیه خشك نمی شد، بختگان، شادگان، هورالعظیم، پریشان و بندرانزلی به این وضع نمی رسید. در صورتی كه بندر انزلی بیشترین بارندگی را نزدیك به ٢هزار میلیمتر دارد اما وضعیت خوبی ندارد.

کیخا گفت: بعد از كنوانسیون رامسر، روز ١٣بهمن به عنوان روز جهانی تالاب ها نامگذاری شده و هر سال مراسمی در سراسر دنیا برگزار می شود و هر ساله پیامی را به عنوان شعار سال انتخاب می كنند. شعار امسال روز جهانی تالاب‌ها «برای آینده ما همراه شوید» است. امسال توجه ویژه به جوانان و نوجوانان داریم.

او گفت: یك نكته ای كه در این شعار است این است كه بدون حفظ تالاب ها حیات بشر دچال مشكل می شود نكته دیگر اینكه بهترین قشری كه می تواند به این هدف مهم كمك كند قشر جوان و نوجوان است. اگر قرار است آینده به خطر بیفتد آنها دچار مشكل می شوند.

معاون سازمان محیط زیست گفت: وقتی در حدود بیش از ٤٠سال گذشته چنین فهمی وجود داشته كه بذر چنین اقدامی را كاشتند، امروزه فرزندان ما باید ادامه راه باشند و تلاشمان را برای حفاظت از تالاب ها بیشتر كنیم.

او گفت: بازدیدی از ساختمان مركز منطقه غرب آسیا در شرق رامسر داشتیم كه در این مركز ٢٢كشور عضو هستند و در حوزه تالاب ها فعالیت می كنند كه در آن می توانیم هم به احیای تالاب خای خودمان و هم به كشورهای دیگر كمك كنیم.

به گفته کیخا، جلسه هیات مدیره این مركز از ١١تا ١٣اسفند با حضور كشورهای عضو برگزار می شود تا برنامه های سال بعد اجرایی شود و هم برنامه ٥سال آینده به تصویب خواهد رسید: این مركز بعد از تاسیس باید به صورت مستقل و به شكل بین المللی فعالیت كند.

او گفت: در ذیل پرچم این مركز،شهر رامسر و مدیران منطقه رامسر باید ظرفیتی را ایجاد كند كه هر كس در هر زمینه ای در حوزه تالاب ها هر كاری می خواهد انجام دهد، مركز آن رامسر باشد.

معاون سازمان محیط زیست درباره برنامه های روز جهانی تالاب ها گفت: در روز ١٣بهمن مطابق رسم سال های گذشته، برنامه های متعددی برگزار می شود. و معمولا بسته به سلیقه مدیران برنامه های مختلفی هم اجرا می شود، مثل تقدیر از قهرمانان تالابی. یعنی كسانی كه در حوزه اجرا دانشگاه فعالیت خاصی را انجام داده اند.

او گفت: انتظار ما از مردم این است كه هركس در كنار هر تالابی هست برای احیای تالاب ها، هم صدا با بقیه افراد شود. باید همه با هم خواستار احیای تالاب های كشور شویم.

به گفته کیخا در روز جهانی تالاب ها بنا بر این است كه معصومه ابتكار، رییس سازمان محیط زیست پرسشی را با جوانان مطرح كند: با طرح این پرسش این مساله و بحث به اجتماع جوانان كشیده شود تا بر پاسخ هایی كه می دهند هم تحلیلی داشته باشیم و هم هدایتگر باشد.

او در ادامه به حضور سازمان های مردم نهاد و تاثیر آنها اشاره کرد و گفت: ما هر ساله بنا را گذاشتیم كه سازمان های مردم نهاد خود مجری این برنامه ها باشند و سازمان محیط زیست آنها را در این راه همراهی می كند. ٣٠ان جی او در ٢٠استان تالابی بیش از ٤٠برنامه را در هفته تالاب ها برگزار خواهند كرد.

کیخا درباره افزایش بودجه تالاب ها هم گفت: در سال ٩١ كل اعتبار حوزه تالاب ها ٣میلیارد تومان بوده است. در حالی كه در سال گذشته بیش از ١٠برابر افزایش داشته است. كل این ارقام شاید به ٥٠میلیارد نرسد ولی با اعتبارات یك مركز پژوهشی برابری نمی كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha