معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برنامه این معاونت برای ارتقای فرهنگ حفاظت از تالاب ها در میان دانش آموزان گفت: قرار است همزمان با روز جهانی تالاب ها که در تالاب بین المللی هامون برگزار می شود، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور پرسشی را از دانش آموزان درخصوص تالاب ها داشته باشد.

سلامت نیوز:  معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برنامه این معاونت برای ارتقای فرهنگ حفاظت از تالاب ها در میان دانش آموزان گفت: قرار است همزمان با روز جهانی تالاب ها که در تالاب بین المللی هامون برگزار می شود، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور پرسشی را از دانش آموزان درخصوص تالاب ها داشته باشد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پانا، دکتر احمدعلی کیخا در نشست خبری روز جهانی تالاب ها که در کنار تالاب انزلی برگزار شد با اشاره به وضعیت تالاب ها اظهار داشت: در سال 1971 برای نخستین بار در دنیا ایران و شهر رامسر میزبان 18 نفر از سران کشورهای مختلف به منظور امضای نخستین عهدنامه و کنوانسیون بین المللی در حوزه محیط زیست(تالاب ها) بود.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: هم اکنون بیش از 164 کشور دنیا در کنوانسیون بین المللی رامسر عضو هستند و این کشورها متعهد به حفاظت از تالاب های خود شده اند. اما ما معتقدیم که اگر به آن حرف هایی که 44 سال قبل در حوزه تالاب ها توجه می شد امروز نباید با این همه گرفتاری در این حوزه در دنیا و کشورمان روبرو باشیم.

وی تصریح کرد: امروز دریاچه ارومیه، تالاب بین المللی هامون، تالاب بین المللی انزلی، بختگان، شادگان، پریشان، حورالعظیم با بحران روبرو هستند، این در حالی است که به عنوان نمونه بیشترین بارش که نزدیک به 2 هزار میلیمتر است را در حوزه تالاب انزلی شاهد هستیم اما بحران این تالاب نشان دهنده عدم توجه به این حوزه آبی است.

نقش نوجوانان و جوانان در حفاظت از تالاب‌ها

کیخا در ادامه سخنان خود، شعار امسال روز جهانی تالاب ها را  تالاب ها برای آینده ما  عنوان کرد و افزود: نقش قشر جوان و نوجوان در حفظ تالاب ها اهمیت فراوانی دارد از این رو شعار امسال روز جهانی تالاب ها دو هدف مهم دارد، اینکه تالاب ها باید برای حفظ حیات بشر حفظ شوند و فشر نوجوان و جوان نیز بهترین قشر برای حفظ تالاب ها و جلوگیری از تخریب آن هاست. بنابراین معتقدیم که امروز باید به عنوان فرزندان ملت پرچم کشور را بالا ببریم و غفلت از حفاظت تالاب ها را که شروع کنوانسیون هم از ایران بوده را با قوت بیشتری ادامه دهیم.

افتتاح مرکز منطقه غرب آسیا در رامسر طی ماه آینده

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه رفع بحران های فعلی تالاب ها با عزم در بدنه دولتی و حاکمیتی و اجتماعی امکان پذیر است، افزود: طی سفری با گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران به استان های مازندران و گیلان داشتیم قرار بر این بود که از ساختمان مرکز منطقه غرب آسیا که در رامسر واقع شده و قرار است طی ماه آینده افتتاح شود، بازدید کنیم.

وی اضافه کرد: افتتاح این مرکز فرصتی برای رامسر است که در جهت حفظ و احیای تالاب های کشور تلاش بیشتری کنیم.  جلسه هیات مرکزی این مرکز نیز در اسفند ماه امسال برگزار می شود و از این رو همراهی گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران نیز به دلیل رویکرد بین المللی آن است که امیدواریم نتایج خوبی در بخش مسئولیت های اجتماعی مرکز داشته باشیم.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: همچنین مرکز منطقه غرب آسیا و کنوانسیون رامسر باید به عنوان ظرفیت بزرگی برای فعالیت های تالابی کشور در نظر گرفته شود و بخش هایی مانند آموزش و پرورش، شهرداری، میراث فرهنگی و گردشگری نیز به این کنوانسیون به عنوان یک ظرفیت عظیم نگاه کنند.

وی در ادامه با اشاره به روز جهانی تالاب ها گفت: در واقع این روز فرصت مناسبی برای ایجاد حساسیت نسبت به مسایل محیط زیست و افزایش مطالبات محیط زیستی مردم است که مردم نیز در کنار دولت باید تلاش کنند تا علاوه بر اعلام درخواست های خود را در این حوزه به مسئولان اعلام کنند.

تهیه برنامه ملی دریاچه ارومیه و 8 تالاب کشور با محوریت مشارکت مردم محلی

کیخا ادامه داد: برگزاری روز جهانی تالاب ها با مشارکت سازمان های مردم نهاد پیوند بخش دولتی و مردم را نشان می دهد که خوشبختانه در این زمینه توانستیم از سال گذشته با همکاری دفتر سازمان ملل متحد در ایران تهیه برنامه ملی برای دریاچه ارومیه و هشت تالاب دیگر کشور را با محوریت مشارکت مردم محلی در دستور کار قرار دهیم که تدوین این برنامه به زودی تمام می شود.

وی تصریح کرد: 30 سازمان مردم نهاد در 20 استان تالابی کشور 40 برنامه را در هفته تالاب ها برگزار می کنند.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست تأکید کرد: توجه به رویکرد مدیریت زیست بومی کشور باید یکی از مهم ترین محورهای برنامه ششم توسعه کشور قرار گیرد.

17 میلیاردتومان بودجه احیای تالاب انزلی

وی با اشاره به اعتبارات حوزه تالاب های کشور نیز گفت: در سال 91 کل حوزه طبیعی سازمان محیط زیست 3 میلیارد تومان بود که این میزان در سال گذشته 10 برابر شد و برای سال آینده توانستیم برای تالاب هامون ردیف مستقل بودجه به اعتبار 5 میلیارد تومان در نظر بگیریم. همچنین برای احیای تالاب های استان فارس نیز میزان 5/2 میلیارد تومان تعیین و برای تالاب بین المللی انزلی نیز در سال آینده  حدود 17 میلیارد تومان اعتبار (10 میلیارد تومان ملی و 7 میلیارد تومان استانی) در نظر گرفته شده است.

50 میلیاردتومان کل اعتبارات حوزه تالاب‌ها در سال 94

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگر چه نیاز تالابی کشور بیش از این میزان اعتبار است و شاید کلیه اعتبارات تالاب ها در بودجه سال 94 به 50 میلیارد هم نرسد اما رشد و بهبود اعتبارات تخصیصی برای احیاء تالاب های کشور نسبت به سال های گذشته نشان دهنده تغییر رویکرد دولت به موضوع محیط زیست است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره اقداماتی که سازمان محیط زیست برای فرهنگسازی حفاظت تالاب ها در میان قشر دانش آموز صورت گرفته، گفت: قرار است در روز جهانی تالاب ها، مشارکت دانش آموزان را داشته باشیم و با طرح سوالی که توسط دکتر ابتکار می شود بتوانیم نظرات را جمع بندی و در اجلاس کنوانسیون جهانی ارائه کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در راستای ارتقای آموزش به دانش آموزان یکی از اقدامات مهم آموزشی برای حفاظت از تالاب های کشور جمع آوری کلیه آداب و رسوم مردم محلی حوزه های تالابی کشو است چرا که معتقدیم استفاده از فرهنگ محلی برای آموزش مردم یکی از مهمترین ارکان آموزش است. بنابراین اگر سنت ها و باورها پرورانده شده و به دانش آموزان ارائه شود در حوزه حفاظت از تالاب ها بی تأثیر نخواهد بود که سازمان محیط زیست این کار را دنبال می کند.

هامون؛ تالاب فرا مرزی است

کیخا در ادامه با اشاره به وضعیت فعلی تالاب بین المللی هامون گفت: محیط زیست موضوعی فرامرزی است و هامون نیز به عنوان یکی از مهم ترین ذخیره گاه های جهان است که بخش قابل توجهی از تاریخ بشریت در کنار آن شکل گرفته و نیاز به عزمی بین المللی برای احیای تالاب است. البته در این راستا از نماینده مقیم سازمان ملل در ایران درخواست کردیم تا با کمک ایران بتوانیم این تالاب را احیا کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با کسب نتایج مثبت از مذاکرات پیش رو و لغو تحریم ها علیه ایران شاهد گسترش همکاری های بین المللی در حوزه محیط زیست باشیم.

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به مشکلات تالاب انزلی گفت: در بحث تالاب انزلی با معضلاتی همچون جنگل تراشی و فرسایش خاک، سرریز پسماند از شهرها و روستاها مواجهیم و به همین دلیل یکی از اقدامات مهم تشکیل سه کمیته پسماند، فاضلاب، رسوبات زیر نظر استاندار با مشارکت دستگاه های مسئول به منظور رفع چالش های موجود است.

نظر سازمان محیط زیست فصل الخطاب پروژه های ملی قرار گیرد

وی درباره سیاست سازمان محیط زیست برای پروژه های مخرب محیط زیست کشور اظهار داشت: نظر کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست باید فصل الخطاب کلیه فعالیت ها و پروژه های توسعه ملی قرار گیرد. به طور نمونه نظر کارشناسی ما ابراز صریح مخالفت با ساخت جاده جنگل ابر است اما از طرفی 150 نماینده با امضای نامه ای به رئیس جمهور خواستار احداث جاده شده اند. همچنین این مشکل را نیز در جاده گزوئیه که زیستگاه یوزپلنگ ایرانی است، به طوری که در آنجا نیز شورای تامین استان یزد بدون حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مصوب می کند که جاده ای که طی سال های گذشته منجر به تلفات بسیاری از یوزپلنگ های ایرانی شده احداث شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha