در ایران روند اشتباهی باب شده است و آن مصرف خودسرانه دارو است. و همین امر باعث شد که سرانه مصرف دارو در کشور افزایش پیدا کند و این امر عوارض بسیاری را در پی دارد که مردم عموما از آن بی اطلاع هستند.

سلامت نیوز:   در ایران روند اشتباهی باب شده است و آن مصرف خودسرانه دارو است. و همین امر باعث شد که سرانه مصرف دارو در کشور افزایش پیدا کند و این امر عوارض بسیاری را در پی دارد که مردم عموما از آن بی اطلاع هستند. 

دکتر حمید خیری، مدیر روابط عمومی انجمن دارو سازان ایران در گفت و گو با ایسکانیوز اعلام کرد: ایران از نظر سرانه مصرف دارو بعد از چین رتبه دوم را در آسیا دارد و  در جایگاه جهانی رتبه بیستم را دارد. در ایران  هم مصرف سرانه دارو بطور میانگین 340 قرص است.

او افزود: داروخانه ها مختار هستند داروهای OTC را بدون نسخه در اختیار مردم بگذارند. این دارو ها داروهایی است که عوارض ندارد و اگر هم داشته باشد عوارض آن محدود و تعریف شده است. این دارو ها شامل: مسکن های خفیف، داروهای ویتامین و تقویتی است. به جز این دارو ها داروخانه بدون تجویز پزشک و نسخه دارو را تحویل نمی دهد و اگر خلاف قانون در اجرا بعضی از داروخانه ها بی توجه کنند با ان ها طبق قانون برخورد می شود.

دکترخیری تصریح کرد: مصرف بالای دارو در کشور ما دو علت اصلی دارد؛ علت اول آن فرهنگ است چرا که در این زمینه فرهنگ سازی صورت نمی گیرد و علت دوم هم ارزان بودن دارو ها است. ما در این مسیر احتیاج به فرهنگ سازی داریم که یکی از وظایف رسانه ها است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha