چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 136772

سلامت نیوز:دیدن جاذبه‌های توریستی و تاریخی بجز تفریح مزیت دیگری هم دارد. اگر ایران را به مردم ایران و سپس به دنیا معرفی کنیم، با یک تیر دو نشان زده‌ایم؛ فرهنگ و تمدن ایران را معرفی کرده‌ایم و مهم‌تر از آن زمینه ورود ارز به کشور مهیا شده است.


به گزارش روزنامه جهان صنعت ، ایران را باید دید‌ اما ما هنوز به میانه راه نرسیده‌ایم. چقدر ایران‌مان را می‌شناسیم؟ از کاشان فقط گلاب‌گیری‌اش را می‌دانید، اما آیا درباره زیبایی‌های جیرفت چیزی شنیده‌اید؟ می‌دانید که کویر مصر دقیقا کجای ایران است؟ چقدر ایران را می‌شناسیم؟اصلا چقدر شهر و محله خودمان را می‌شناسیم که به دیگران معرفی کنیم تا بیایند و ایران را ببینند.

دیدن جاذبه‌های توریستی و تاریخی بجز تفریح مزیت دیگری هم دارد. اگر ایران را به مردم ایران و سپس به دنیا معرفی کنیم، با یک تیر دو نشان زده‌ایم؛ فرهنگ و تمدن ایران را معرفی کرده‌ایم و مهم‌تر از آن زمینه ورود ارز به کشور مهیا شده است. گزارش‌های اخیر سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد که اسپانیا در سال 2014 بیش از 61 میلیارد یورو از محل جذب توریست درآمد کسب کرده است، کشوری که در سال‌های 2012-2007 بیشترین آسیب را از بحران اقتصادی اروپا متحمل شد. آنچه اسپانیا را در تمام سال‌های بحرانی سرپا نگه داشت، درآمد حاصل از گردشگری بوده است، چرا این اتفاق نمی‌تواند در کشور ما بیفتد؟ به لحاظ جاذبه‌های تاریخی و توریستی ایران از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که جاذبه‌های مصنوعی ساخته‌اند، بسیار غنی‌تر است.

ورود هر گردشگر خارجی مساوی است با حفظ یک شغل در بخش خدمات و تولید داخلی‌، حال آنکه این یک تصویر حداقلی است و به مراتب ورود گردشگر می‌تواند به اشتغالزایی کشور کمک ویژه داشته باشد.صنعت گردشگری در هزاره سوم بازوی دیپلماسی و نزدیکی دولت‌ها به یکدیگر خواهد بود. گسترش شبکه‌های اجتماعی در اینترنت و اسمارت‌فون‌ها سبب نزدیکی مردم دنیا شده است. اگر در گذشته دیدن یک منطقه تاریخی در آن سوی دنیا از طریق عکس امکان‌پذیر بود، اکنون شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای جدید این امکان را فراهم کرده‌اند که به صورت زنده این اماکن را برای مخاطبان به تصویر بکشند که این امر باعث شده تا مردم دنیا پیوند بیشتری با یکدیگر برقرار کنند. گاهی این پیوندها فراتر از مرزها بوده و دولت‌ها عقب مانده‌اند. این اتفاق به خصوص در جریان پرونده هسته‌ای ایران افتاد.

 

تاسیس هشتگ «ایران را باید دید»/mustseeiran در شبکه‌های اجتماعی سبب شد تا رسانه‌هایی که تا دیروز با ارسال خبرهای جنجالی آشکارا عناد‌ورزی کرده و قصد انحراف افکار عمومی دنیا نسبت به ایران را داشتند، ناچار به پذیرش خواست افکار عمومی دنیا برای دیدن جاذبه‌های تاریخی و تمدنی ایران شوند. اگرچه هنوز هم‌ گروه زیادی در حال تخریب چهره ایران در دنیا هستند‌ اما ابزار قدرتمند مقابله با سیاه‌نمایی‌ها و ساختن تصویر مخدوش از مردم و فرهنگ و تمدن غنی ایران کمک گرفتن از افکار عمومی دنیاست. افکار عمومی دنیا را هم رسانه‌ها هدایت می‌کنند، در کنار گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی اکنون این موضوع وسعت بیشتری یافته و هر فردی به تنهایی و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در تغییر افکار عمومی نقش ایفا کند. این نقش دیگر از عهده دولت‌ها برنمی‌آید. اگرچه نشستن پشت میز مذاکره کار دیپلمات‌هاست اما خواسته‌های ناعادلانه دولت‌ها نیز می‌تواند از طریق افکار عمومی به سوی عدالت‌ هدایت شود.

 

از زمان شکل‌گیری کمپین«ایران را باید دید»/mustseeiran کاربران شبکه‌هاى اجتماعى متحد شده‌اند تا زیبایى‌هاى کشور عزیزمان ایران را به دنیا نشان دهند. گویى قرار مجازى بین مردم ایران سرافراز شکل گرفته و این حرکت از سراسر کشور با اتحاد اقوام لر، کرد، بلوچ، فارس و عرب به پاس ایرانی بودن و به شکرانه این همه زیبایی دست به دست هم داده و همگی همانند یک رسانه ملى باهم و در کنار هم تصاویر زیباى ایران عزیز را به دنیا مخابره می‌کنند، تصاویری که گویای پاکی و بی‌آلایشی و پیام‌‌آور مهمان‌نوازی‌ است.

 

 ایرانی‌ها از دیر‌باز به رسم پدرانشان و به آیین بزرگانشان مهمان‌نواز بوده‌اند‌. این رسم قدیمی اکنون به مدد شبکه‌های اجتماعی در معرض دید افکار عمومی دنیا قرار گرفته و به زودی نگاه‌هاى غالبا اشتباه از ایران که به عناد‌ورزی تاکید داشت و توسط برخى رسانه‌هاى خارجى اشاعه می‌شد، کم‌کم فراموش شده و آنها نیز تسلیم چهره واقعی ایران خواهند شد، تجربه‌ای که از مذاکرات ژنو در سال گذشته آغاز شد و اکنون ثمرات آن در حال به بار نشستن است. در حال حاضر ١٢٠ هزار تصویر از جاذبه‌هاى گردشگرى، محیط‌زیست و طبیعت، صنایع‌دستى، فرش، آداب و رسوم، فرهنگ، سفره‌ ایرانى در کمپین مردمى «ایران را باید دید»/ MustSeeIran در اینستا‌گرام قرار گرفته است و در مجموع روى ٢٧ میلیون نفر در هفته تاثیر مستقیم مى‌گذارد. این تصاویر به ‌روشنی نشان می‌دهد که مردم ایران مى خواهند تصویر زیباترى از ایران عزیز در افکار عمومی مردم دنیا بسازند، مى‌خواهند از اصالت ایرانى بگویند، از هنر هنرمندان ایرانى، از معماری ایرانی- اسلامی و از فرهنگ غنى که داریم.

 

زبان ما زبان عشق و دوستى است‌، زبان ما زبان تصویر است، تصاویرى که در عین ساد‌گى‌‌ گویاى پتانسیل بالاى کشور ما در جذب گردشگر است. همه ما در هر جاى دنیا که باشیم‌، ایرانى هستیم، در این جغرافیا زندگى کرده و می‌کنیم، نفس مى‌کشیم، تعلق خاطر داریم، ‌گذشته و حالمان سرمایه‌ای است که باید با زدودن زنگار از آن در جهان بدرخشد. کشورمان را دوست داریم، در این حرکت ملى سهیم باشیم. ایرانى جان، ما مى‌توانیم چون ما با همیم‌ همیشه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha