مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با رد مسئله ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی به جبران کسری 5 هزار میلیاردتومانی سازمان در سال گذشته اشاره کرد و تاکید کرد:« اگر نمی توانستیم آن را جبران کنیم یا باید استقراض می کردیم یا پول مردم را نمی دادیم یا دارایی های سازمان را به فروش می گذاشتیم».

جبران کسری 5هزارمیلیاردتومانی تامین اجتماعی در سال گذشته/ استقراض،فروش دارایی ها و ندادن پول مردم چاره دولت قبل برای کسری بودجه ها

سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با رد مسئله ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی به جبران کسری 5 هزار میلیاردتومانی سازمان در سال گذشته اشاره کرد و تاکید کرد:« اگر نمی توانستیم آن را جبران کنیم یا باید استقراض می کردیم یا پول مردم را نمی دادیم یا دارایی های سازمان را به فروش می گذاشتیم».


به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، دکتر سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری تشریح عملکرد یک ساله و برنامه های آتی سازمان گفت:« بودجه سازمان تامین اجتماعی براساس قانون، در هیات امنای سازمان تصویب می شود. بودجه سازمان در سال 94، 58 هزار میلیاردتومان است که در سه بخش پرداخت مستمری بازنشستگان،بخش درمان و بخش سرمایه گذاری تنظیم شده است».
وی در ادامه گفت:«بخش عمده ای از بودجه سازمان یعنی 92 درصد آن توسط پرداخت حق بیمه تامین می شود و مابقی از مطالبات سازمان از دولت و سایر درآمدهای سازمان تامین می شود لذا سازمان اتکایی به بودجه دولت ندارد».


افتتاح دو بیمارستان به مناسبت دهه فجر
دکتر نوربخش به برنامه های سازمان به مناسبت دهه فجر اشاره کرد و گفت:«به مناسبت دهه فجر 36 پروژه در سراسر کشور افتتاح می شود از جمله دو بیمارستان میلاد2 در کرمان که یکی از بزرگترین بیمارستان های جنوب شرق کشور است که حدود 8 سال درحال ساخت بود که اکنون به بهره برداری می رسد و دارای آخرین تجهیزات درمانی است. برای این پروژه 170 میلیاردتومان سرمایه گذاری شده است. پروژه دیگر که در دهه فجر افتتاح می شود بیمارستان هامون زابل است که سه سال عملیات ساختمانی و تاسیساتی بیمارستان به پایان رسیده بود اما به بهره برداری نرسیده بود».


وی با اشاره به ابلاغ بخشنامه کارگران ساختمانی گفت:«مشکلات زیادی در رابطه با قانون قبلی و قانون فعلی وجود داشت.اکنون قانونی با مشارکت سازمان به تصویب رسیده و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرده است».


وی در پاسخ به سئوالی درباره شرکت رایتل و زیان ده بودن که جزء شرکت های زیرمجموعه این سازمان است؛گفت:«این شرکت یکی از اپراتورهای مطرح در کشور است که هم جنبه بنگاه اقتصادی و هم جنبه خدماتی دارد.در حال حاضر تعداد مشترکین این اپراتور سه برابر شده است و در حال حاضر این شرکت سودده است و هیچ گونه تصدی در اموال بیمه شدگان ندارد.در بحث کارت هوشمند بخش عمده کارها از سوی این شرکت انجام می گیرد».


39 میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی
وی در پاسخ به سئوالی درباره تعداد کلی بیمه شدگان سازمان و نیز تعداد بیمه شدگان جدید سازمان گفت:«تعداد بیمه شدگان سازمان تا پایان آبان ماه سال جاری 39 میلیون و 700 هزار نفر بوده است که 380 هزار نفر آن تعداد بیمه شدگان جدید است».


رشد منفی بیمه بیکاری
 استفاده برخی از بیمه شدگان از حق بیمه بیکاری با وجود اشتغال پنهان و چاره سازمان برای این مسئله گفت:«سال 93 اولین سالی بود که رشد بیمه بیکاری سازمان منفی بوده و از 215 هزار نفر دریافت کننده بیمه بیکاری به 170 هزار نفر رسیده است.35 هزار نفر قطع بیمه بیکاری داشته ایم و منابع بیمه بیکاری سازمان نیز نسبت به سال های قبل منفی شده است. سازمان در این مسیر قدم بزرگی برداشته است و آمار نیز نشان می دهد تعداد بیمه بیکاری منفی شده است».


تفاهم نامه تامین اجتماعی و وزارت رفاه برای کاهش بیکاری
وی در ادامه به تفاهم نامه سازمان تامین اجتماعی با وزارت رفاه درباره بیمه بیکاری اشاره کرد و گفت:«طی این تفاهم نامه افرادی که از طریق مراکز کاریابی برای اشتغال معرفی شوند 90 درصد حقوق این افراد را سازمان پرداخت می کند و 50 درصد را کارفرما و بیمه شده 140 درصد می گیرد در اینصورت هم اشتغال برای فرد ایجاد شده است و هم اینکه کارگر حداقل حقوق نمی گیرد و سازمان منابع خود را در جهت صحیحی استفاده کرده است».


نتیجه آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی
وی درباره نتیجه آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی، با اشاره به اینکه یکی از بندهای تحقیق و تفحص از سازمان همان موارد استخدامی آن بود که مشکلات جدی را ایجاد کرده و هنوز درگیر آن هستیم؛گفت:«تصمیم گرفتیم آزمون استخدامی سازمان توسط سازمان سنجش انجام شود؛ بدون اینکه تامین اجتماعی دخالتی در آن داشته باشد. قرار بر این است که 2800 نفر استخدام شود که 25 درصد آن سهمیه خانواده شهدا است که اعمال کرده ایم برای 1800 نفر بقیه دو برابر سهمیه را اعلام کرده و برای مصاحبه دعوت کرده ایم.تاکید ما بر بومی بودن افراد است.که بعد از مصاحبه افراد گزینش می شوند.تا آخر بهمن ماه مراحل گزینشی انجام و تمام افراد مشغول به کار می شوند».


وی درباره بیمه تکمیلی مستمری بگیران سازمان که براساس قیمت های امسال قراردادشان تنظیم شده اما بیمه تکمیلی تنها 20 از هزینه ها را می پردازد،گفت:«در بحث بیمه تکمیلی سطح پوشش بیمه شدگان تغییری نکرده است ولی ممکن است هزینه ها افزایش پیدا کرده باشد».

ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی صحت دارد؟
جبران کسری 5هزارمیلیاردتومانی سازمان در سال گذشته
وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار سلامت نیوز، درباره ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی؛گفت:« مهم‌ترین عملکرد سازمان‌های بیمه‌گر اجتماعی، تولید امنیت است و مهمترین شاخص موفقیت این سازمان‌ها هم تولید امنیت محسوب می‌شود. سیستم بیمه ای تامین اجتماعی DB است و به همین خاطر نمی‌تواند ورشکسته شود و ورشکستگی برای آن معنا ندارد. البته در سال گذشته 5 هزار میلیاردتومان کسری بودجه داشتیم که توانستیم آن را جبران کنیم در سال جدید نیز کسری بودجه نداریم.اگر نمی توانستیم آن را جبران کنیم یا باید استقراض می کردیم یا پول مردم را نمی دادیم یا دارایی های سازمان را به فروش می گذاشتیم».


استقراض،فروش دارایی ها و ندادن پول مردم چاره دولت قبل برای کسری بودجه ها
وی در پاسخ به اینکه در دولت قبل سازمان به دلیل کسری بودجه در پی واگذاری شرکت های زیرمجموعه خود بود امسال به چه صورتی است و آیا این شرکت ها واگذار شده اند؛گفت:«در صندوق تامین اجتماعی کسری بودجه از سه طریق جبران می شود یک راه آن فروش دارایی های سازمان است. راه دیگر استقراض از بانک و سومین راه انجام ندادن تعهدات در قبال بیمه شدگان است.در دولت گذشته هرسه این راهکارها انجام میشد به طوری که در سال 91 سازمان برای پرداخت عیدی کارکنان 500 میلیاردتومان از بانک رفاه استقراض کرده است.اما نباید چنین شود و دوره مدیریت خود چنین نکرده ایم».


پرداخت مطالبات داروخانه ها
نوربخش افزود:« اکنون کل مطالبات هم به داروخانه ها هم به دانشگاه ها تا پایان آبان ماه پرداخت شده است. در پی این هستیم که تا اول دی ماه کلیه مطالبات پزشکان را پرداخت کنیم.در دولت قبل بنا براین بودکه 128 شرکت دارایی سازمان فروخته شود اما جلوی آن گرفته شده است».
وی در پاسخ به سئوالی درباره روند یکسان‌سازی رویه‌های دو سازمان بیمه سلامت و تامین اجتماعی در پوشش خدمات بیمه‌ای پایه درمان گفت: «روز گذشته در جهت هماهنگی مکانیزم‌های نظارتی و عقد قرارداد با موسسات جلسه‌ای با سازمان بیمه سلامت ایران داشتیم و امیدواریم از اول اسفندماه در جهت عقد قراردادها و معیارهای نظارتی با سازمان بیمه سلامت هماهنگ باشیم».


نوربخش درباره رشد اعتبارات درمان در سال آینده گفت:« رشد بودجه‌ای در سال 94 در درمان غیرمستقیم 38 درصد و در درمان مستقیم 25 درصد خواهد بود».
وی درباره روند افزایش پوشش‌های حمایتی و خدماتی سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد:« امسال 8 میلیون نفر دارای بیمه شدند و از این طریق بخشی از سیاست‌های افزایش پوشش جمعیتی دولت و برخورداری از بیمه همگانی برخوردار شد. همچنین سازمان تامین اجتماعی در سال جاری خدماتی  که در گذشته تحت پوشش نبوده اند همچون داروهای ناباروری و مانند آن را تحت پوشش برد.»


مدیرعامل تامین اجتماعی ادامه داد:« میزان پرداخت از جیب مردم در گذشته بالای 50 درصد بود اما اکنون به زیر شش درصد رسیده است دولت گام های بزرگی برداشته است اما هنوز مشکلاتی وجود دارد و باید پوشش‌های درمانی و بهداشتی را افزایش دهیم.حتی در زمینه های بهداشتی بیمه ها وارد نمی شدند اما امروز در زمینه دندانپزشکی اقدامات بزرگی صورت گرفته است».


وی با اشاره به تشکیل جلسه شورای عالی بیمه گفت:«امروز تعدادی از اقلام دارویی و خدمات درمانی مصوبه شده و تحت پوشش بیمه خواهند رفت».
وی درباره میزان مطالبات سازمان از دولت و پیش‌بینی دولت برای پرداخت این بدهی‌ها در سال آینده گفت:« دولت رقم هزار میلیارد تومان را برای پرداخت بدهی‌هایش به سازمان تامین اجتماعی در بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده است».


سه عامل موثر در افزایش حقوق بازنشستگان
نوربخش درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده گفت:« افزایش حقوق بازنشستگان به سه عامل نرخ تورم، حداقل حقوق دستمزد و بودجه مصوب هیات امنای سازمان بستگی دارد. اراده ما بر افزایش حقوق بازنشستگان است اما نیازمند کار کارشناسی است».


برای افزایش مرخصی زایمان نیازمند 500 میلیاردتومان اعتبار هستیم
وی درباره اجرای قانون مرخصی زایمان زنان گفت: «قانونگذار محل تامین منابع اجرای این قانون را مشخص کرده است اما منابع تاکنون تامین نشده است. برای اجرای این قانون نیازمند تامین اعتبارات هستیم و برآورد می‌شود افزایش مرخصی زایمان زنان نیازمند 500 میلیارد تومان اعتبار باشد».


درباره مرتضوی دادگاه به عدالت قضاوت خواهد کرد
مدیرعامل تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه مرتضوی درخواست کرده دادگاهش به صورت علنی برگزار شود و عنوان کرده یک چوب از تامین اجتماعی برداشت نکرد؛گفت:«بیشترین تولید سازمان، تامین امنیت اجتماعی است. سازمان در حاشیه بوده است و نهایت سعی ما براین بوده که برای ایجاد امنیت سازمان ضمن پیگیری حقوقی تمامی موارد، وارد حاشیه نشویم. اجازه دهید قانون در این خصوص حکم کند؛ یقینا دادگاه به عدالت در این خصوص قضاوت خواهد کرد».


وی گفت:«70 درصد مواد اولیه دارویی و 40 درصد تولید دارویی در کشور و 36 درصد حق پخش دارویی کشور را به بورس برده ایم و جهت گیری ما این است که برای شفاف سازی و نقدپذیری به سمت بورس برویم».


مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره معوقات بیمه‌ای کارگران برخی کارخانه‌ها و قطع سابقه بیمه‌ای آنها به دلیل عدم پرداخت کارفرمایان گفت:« در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی از کارفرمایان 6 هزار میلیارد تومان مطالبه قطعی دارد که بسیاری از آنها به شهرداری‌ها بازمی‌گردد. می‌توانیم حساب این کارخانه‌ها را ببندیم و مطالبات خود را برداشت کنیم اما با توجه به ملاحظاتی که وجود دارد، نمی‌خواهیم تولید و خدمات شهری کشور آسیب جدی بخورد بنابراین تا جایی که بتوانیم ملاحظه می‌کنیم و این کار را انجام نمی‌دهیم اما ممکن است در این میان کارگرانی دفترچه آنها از اعتبار بیافتد».


مسکن امید چه زمان تحویل بازنشستگان می شود؟
دکتر نوربخش در پاسخ به اینکه بازنشستگان چه زمانی مسکن امید را تحویل خواهند گرفت؛گفت:« حدود 6، 7 ماهی است که جلسات متعددی با وزرای مسکن و رفاه داشته ایم. بودجه‌ای معادل 2 هزار میلیارد ریال نیز در نظر گرفتیم و شروع ساخت مسکن امید از امسال خواهد بود و اولین مرحله آن از واگذاری ها از بازنشستگان شروع می شود».


شرط بازنشستگی پیش از موعد کارگران
وی درباره مشکلات مربوط به ماده 10 قانون نوسازی صنایع عنوان کرد:« قانونگذار در قانون تاکید کرده، شخصی که بخواهد پنج سال زودتر بازنشسته شود، باید پنج سال حق بیمه‌اش را دولت و پنج سال مستمری‌اش را کارفرما بپردازد، اما مشکلات اعتباری در این خصوص وجود داشت و هیات وزیران مصوب کرد که اگر این مبالغ را خود کارگر یا کارفرما بپردازد می‌تواند از تسهیلات بازنشستگی استفاده کند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha