یک کارشناس تغذیه و دارو گفت: بدون تجویز پزشک نباید از مکمل ها و داروهای هورمونی استفاده شود زیرا مصرف خودسرانه آن سلامت افراد را تهدید می کند.

سلامت نیوز:  یک کارشناس تغذیه و دارو گفت: بدون تجویز پزشک نباید از مکمل ها و داروهای هورمونی استفاده شود زیرا مصرف خودسرانه آن سلامت افراد را تهدید می کند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، «زاوش زال زر» روز چهارشنبه در سمینار آموزشی دوپینگ و تغذیه ورزشکاران در چالوس افزود: مکمل هایی که در برخی از رشته های ورزشی بخصوص بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرد، باید زیرنظر پزشک یا مشاور تغذیه و با رعایت رژیم غذایی باشد.

وی تصریح کرد: داروهای هورمونی یا دوپینگی نباید مورد استفاده ورزشکاران قرار بگیرد، چون در برخی موارد علاوه بر ضررهای جبران ناپذیر برای سلامت، احتمال ریزش مو، تغییر حالت عضلات، تغییر رفتار شدید خلق و خوی، آسیب رسیدن به اعضای حیاتی بدن همچون کلیه و کبد، احتمال افزایش بروز انواع سرطان در مصرف کننده را هم به همراه دارد.

این کارشناس تغذیه و دارو با اشاره به افزایش بی رویه مصرف مکمل ها در میان جوانان، گفت: حتی آنانی که مجبور به مصرف مکمل هستند، حتماً باید از مکمل هایی استفاده کنند که در داروخانه ها عرضه می شود و دارای برچسب مخصوص وزارت بهداشت و برچسب فارسی مشخصات کامل محصول است.

وی توضیح داد: برای مصرف بعضی از این مکمل ها نیاز به مصرف زیاد آب وجود دارد که به طور معمول نحوه مصرف آن به خریدار داده می شود.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: مصرف بعضی از مکمل ها و داروها برای افرادی که مشکلات کبدی و کلیوی دارند، زیانبار است و نباید مصرف کنند.

زال زر گفت: هورمون های جنسی (استروییدهای آنابولیک) به عنوان جایگزین هورمون های «تستوسترون» و «ناندرلون» در افرادی که کمبود هورمون دارند استفاده می شود ولی برخی از ورزشکاران برای افزایش قدرت کاذب جسمانی و افزایش حجم عضله از این دارو استفاده می کنند که این کار بسیار خطرناک است.

وی افزود: کاربرد اصلی اَنسولین کاهش قندخون است، ولی متاسفانه برخی از ورزشکاران از این دارو به عنوان برای افزایش حجم عضله و افزایش انرژی (آنابولیزا ) و بدون آگاهی از میزان مصرف هر دوره استفاده می کنند.

زال رز یادآور شد: در برخی موارد به دلیل تزریق دُز زیاد از انسولین، قندخون به مقدار زیاد اُفت پیدا می کند و فرد دچار شوک کاهش شدید قندخون (هیپوگلیسمی) می شود و ممکن است خطر مرگ را به همراه داشته باشد.

نایب رییس هیات پزشکی ورزشی چالوس نیز در این سمینار گفت: در یک رژیم غذایی معمولی ورزشکاران باید مصرف کربوهیدارت ها و پروتیین را مدنظر داشته باشد تا با سلامت کامل به ورزش خود ادامه دهند.

الهام قربانی افزود: البته در مصرف این نوع موادغذایی نوع ورزش و زمان مسابقه نیز تاثیر جدی دارد که باید در این زمینه دقت بیشتری صورت گیرد و باید از مشاورین و کارشناسان مربوطه بهره گرفت تا علاوه بر کاهش مصرف داروهای غیرقانونی، سلامت ورزشکاران نیز تامین شود.

وی با اشاره به این که براساس حجم و شدت کلی فعالیت ها بازیابی فوری پس از ورزش نیاز است، گفت: به همین منظور باید نوشیدنی های ورزشی استاندارد وجود داشته باشد تا ورزشکاران بتوانند به راحتی میزان آب مورد نیاز خود را تامین کنند.

قربانی مصرف کربوهیدارت ها را بهترین ماده غذایی عنوان کرد و افزود: مصرف پروتیین عوارض جدی برای ورزشکاران از جمله کمبود انرژی به دلیل کاهش دریافت کربوهیدرات ها، کم آبی بدن، کاهش وزن بدن، دریافت نکردن کافی ویتامین ها، کاهش میزان کلیسم بافت استخوان، افزایش احتمالی بافت چربی و افت کارکرد کبد و کلیه ها را به دنبال دارد.

قربانی با بیان این که منبع اصلی انرژی کربوهیدرات است، اظهار داشت: میزان نیاز بدن به ویتامین ها نیز باید براساس میزان انرژی باشد تا بتوان ویتامین موردنیاز بدن ورزشکاران نیز به خوبی تامین شود.

وی افزود: آب بدن ورزشکاران پس از تمرین به شدت کاهش می یابد به همین منظور باید پس از ورزش 25 تا 50 درصد بیشتر از وزن از دست رفته آب مصرف کنند که بهتر است ورزشکاران برای مصرف دو لیتر آب، دو گرم نمک نیز به آن اضافه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha