چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 136789

شاید روزهایی که در مدرسه قضیه فیثاغورت را می خواندیم، هیچگاه تصور نمی کردیم که این مساله ریاضی بتواند زمان بهبودی بیماری هایمان را تشخیص دهد ولی گویا این مساله شدنی است!

سلامت نیوز: شاید روزهایی که در مدرسه قضیه فیثاغورت را می خواندیم، هیچگاه تصور نمی کردیم که این مساله ریاضی بتواند زمان بهبودی بیماری هایمان را تشخیص دهد ولی گویا این مساله شدنی است!


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله مهر، بر اساس مطالعه جدیدی که دو محقق بر روی داده های قدیمی ریاضی انجام داده اند، قضیه فیثاغورث می تواند موثر ترین راه برای شناسایی نقطه ای باشد که در آن سلامت بیمار شروع به بهبود می کند.

در این مقاله علمی که جدیدا در ژورنال «plos one» منتشر شده، «راب فرود» از دانشکده پزشکی «وارویک» با «گری آبل» از دانشگاه کمبریج پس از بررسی داده های منحنی های  ROC(گیرنده خصوصیات عملیاتی) خصوصیت مهمی را کشف کردند. خصوصیاتی که نشان می دهد بین زمان شروع بهبودی بیمار و منحنی ریاضی ROC یک رابطه علمی وجود دارد. رابطه ای که با قضیه فیثاغورت می توان به آن پی برد!

منحنی ROC چیست؟

این منحنی ها در ابتدا در خلال جنگ جهانی دوم برای تجزیه و تحلیل سیگنال ها توسعه داده شده بود و به نظامیان کمک می کرد تا تصمیم بگیرند آیا یک نوسان گذرا بر روی صفحه نمایش، دشمن است یا کشتی ها و هواپیمای نیروهای ائتلاف خودی است.

اما در دهه ۱۹۸۰، کاربرد این منحنی ها در پیش بینی تعیین نقطه بهبود بیماری افراد تایید شد. هرچند که رابطه دقیقی در این میان به وجود نیامد. «راب فرود» در این رابطه می گوید: «ما پس از بازخوانی نسخه های قدیمی منحی POC به این مساله پی بردیم که این منحنی در زمان شروع بهبودی واکنش جدیدی نشان می دهد و در تحقیقات ما نیز همه تلاش ها برای انتخاب یک نقطه در منحنی است که نشان دهد در آنجا بهبودی رخ داده است.»

پیشگویی سلامت بدن با قضیه فیثافورث

قضیه فیثاغورث می گوید که در یک مثلث با زاویه قائمه، مجموع مربعات دو ضلع مجاور زاویه قائمه با مربع وتر برابر است . این بدان معنی است که می توان طول وتر را با توجه به طول دو ضلع دیگر تعیین کرد. فرود می گوید: «ما آزمایش های متعددی را با استفاده از داده های واقعی انجام دادیم و به نظر می رسد استفاده از قضیه فیثاغورث شرایط متفاوتی را ایجاد کرده و به شناسایی دقیق نقطه بهبودی بیمار کمک می کند.»

پیشگویی سلامت بدن با قضیه فیثافورث

حالا فرود گویا توانسته است از نمودارهایی که سالهاست کسی سراغ آنها نرفته، زمان بهبود بیماری را تعیین کند و به همین دلیل می گوید: «بهتر است قبل از دورانداختن وسایل تان کمی در مورد کاربرد جدید آن فکر کنید!»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha