طرح ساخت نای مصنوعی كه سال گذشته توسط جلال‌الدین غنوی محقق ایرانی معرفی شد و به ثبت رسید اخیراً با تبلیغات گسترده رسانه‌های غربی به نام یك محقق اسپانیایی معرفی شده است.

به گزارش سلامت نیوز، چهارم آذر سال گذشته زمانی بود كه طی مراسمی با حضور علی اكبر ولایتی؛ رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، علیرضا زالی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و محمدرضا مسجدی؛ دبیركل اتحادیه جهانی سل و بیماری‌های تنفسی دستاورد نو جلال الدین غنوی مبتكر نای مصنوعی معرفی شد و تاكید شد كه این دستاورد علمی برای اولین بار در جهان در ایران به دست آمده است و می‌تواند سرآغاز فرضیه‌های نو در دانش مهندسی بافت در دنیا باشد.
علی اكبر ولایتی در این مراسم درباره این نوآوری علمی توضیح داد: از 10 سال پیش كار مطالعات پروژه نای مصنوعی توسط دكتر غنوی در بیمارستان مسیح دانشوری شروع شد زیرا این بیمارستان مركز اصلی درمان بیماری‌های تنفسی در كشور است و بیمارانی هستند كه روش‌های درمانی فعلی و جراحی به آنها جواب نمی‌دهد در این مركز تحت درمان قرار می‌گیرند.
وی گفت: نوآوری كه دكتر غنوی و همكاران او در این مركز انجام دادند این است كه توانستند برای اولین بار در دنیا، تراشه و ساختار نای مصنوعی را به استفاده از پلیمرهای شبیه غضروف اصلی نای بسازند و بعد بر روی این اسكلت اصلی كه فاقد سلول‌های زنده مجرای نای است، سلول‌های بنیادی را كشت كنند.
ولایتی افزود: پس از كشت سلول‌های بنیادی كه از اعضای خود فرد گرفته می‌‌شود، آن را در شكم خود فرد درون پرده صفاقی می‌كارند تا سلول‌ها رشد كنند و پس از 6 ماه یك نای كامل با سلول‌های خود فرد به دست می‌آید كه آن را بر می‌دارند و به جای نای از بین رفته خود بیمار پیوند می‌زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha