چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 13691

نتایج یك پژوهش جدید حاكیست؛ فقر مزمن ویتامین D می‌تواند منجر به بروز بیماری قلبی، افزایش فشار خون و سندرم متابولیكی شود.

به گزارش سلامت نیوز، به گفته محققان؛ دانشكده پرستاری مارسلا نیهوف در دانشگاه لویولا - شیكاگاو، كمبود نور خورشید در طول فصل زمستان باعث كاهش سطح ویتامین D در بدن می‌شود كه پیامد آن بروز مشكلات قلبی - عروقی خواهد بود.

بدن برای تولید ویتامین D به نور خورشید نیاز دارد اما این پروسه به دلیل كوتاه بودن طول روزها در فصل زمستان و نیز گذراندن زمان بیشتر در فضاهای بسته، بسیار كند و ضعیف می‌شود.

در این بررسی، محققان مجموعه‌ای از مطالعات قبلی در زمینه ارتباط بین كمبود ویتامین D با بیماری قلب را مورد بازبینی قرار دادند.

نتایج بازبینی‌ها نشان داد كه نرخ ابتلا به بیماریهای قلبی شدید یا مرگ ناشی از آن در بیماران قلبی كه از نور خورشید محروم هستند 30 تا 50 درصد افزایش پیدا می‌كند.

محققان تاكید كردند كه رژیم غذایی به تنهایی پاسخگوی نیاز بدن به این ویتامین نخواهد بود اما مصرف مكمل‌های چون D2 و D3 می‌تواند خطر بروز بیماری قلبی را كاهش دهد.

هرچند بیشتر پزشكان به طور منظم و معمول كمبود ویتامین D را آزمایش نمی‌كنند اما بیشتر پژوهشگران توافق دارند كه افراد بزرگسال مستعد ابتلا به بیماری قلبی و سایر اشخاصی كه دچار خستگی شدید، درد مفاصل یا افسردگی می‌شوند باید سطح ویتامین D خود را اندازه گیری كنند.

شرح این تحقیق در مجله «سیركیولیشن» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha