سلامت نیوز:سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد بیماری های غیرواگیر مانند سرطان و یا دیابت ، هرسال جان 38 میلیون تن را می گیرد که با تدابیر پیشگیرانه می توان جان 16 میلیون تن را نجات داد. مارگارت چان مدیر کل سازمان جهانی بهداشت با ارائه این گزارش اعلام کرد:« جامعه بین المللی این فرصت را دارد که بتواند جریان بیماری های غیرواگیر را تغییر دهد. وی افزود:« با سرمایه گذاری سالانه یک تا سه دلاری برای هرفرد ، کشورها می توانند به طور گسترده ای شمار بیماران و مرگ و میرهای ناشی از این بیماری های غیر واگیر را کاهش دهند.» این منبع افزود سال 2015،هر کشور باید اهدافی را برای اجرای تدابیر پیشگیرانه تعیین کند که در غیر اینصورت ،‌« میلیون ها نفر دیگر زودتر از موعد جان خود را از دست می دهند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر،سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد در سال 2000،‌ چهارده میلیون و 600 هزار نفر به سبب فقدان پیشگیری زودتر از موعد براثر بیماری های غیر واگیر جان خود را از دست دادند. این رقم افزایش یافته و به 16 میلیون تن در سال 2012 رسید.
ما می توانستیم از این مرگ و میرهای زودهنگام ناشی از بیماری های غیر مسری با سیاست های ضد دخانیات ، ضد الکل و فعالیت های جسمی و ورزشی پیشگیری کنیم. سازمان جهانی بهداشت به ویژه کشورهای دارای درآمد متوسط را تشویق می کند که چنین سیاست هایی را آغاز کنند زیرا مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیرواگیر در این کشورها بالاتر از مرگ و میرهای ناشی از بیماری های واگیر است.
 
شش کشور افغانستان ،‌فیجی ،‌ازبکستان ،‌قزاقستان ،‌مغولستان و گویان بیشترین میزان مرگ و میرهای زودهنگام را دارند.
علاوه بر این سه چهارم همه مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیر واگیر یا به عبارت دیگر 28 میلیون مورد در کشورهایی با درآمدهای ضعیف و متوسط گزارش شده اند. سازمان جهانی بهداشت سال 2013 طرح اقدامی را برای کاهش 25 درصدی شمار مرگ و میرهای زودهنگام آغاز کرد.این طرح شامل نه هدف است که باید به آن دست یافت. برخی از کشورها پیش از این با اجرای این طرح به نتایجی دست یافته اند. به این ترتیب در ترکیه ،‌ شمار سیگاری ها بین سال های 2008 تا 2012 درپی افزایش قیمت دخانیات و هشدارها در باره خطرهای دخانیات بر روی بسته های سیگار 13 و چهار دهم درصد کاهش یافت. به این ترتیب ، مصرف نوشابه های شیرین در مجارستان که درخصوص خطرهای شکر برای بهداشت تبلیغات زیادی کرده ، به طور میانگین 30 درصد کاهش یافته است.
 
سرانجام،‌ آرژانتین،‌ برزیل ،‌شیلی، کانادا،‌ مکزیک و آمریکا تبلیغاتی را برای کاهش سطح نمک در غذاها آغاز کرده اند. به گفته سازمان جهانی بهداشت،‌ هزینه های تبلیغات برای کاهش مرگ و میرهای زودهنگام به 11 میلیارد و 200 میلیون دلار در سال تخمین زده می شود که سرمایه گذاری سالانه یک تا سه دلاری به ازای هر نفر است.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو ، مرگ و میر های غیر مسری شامل بیماری های قلبی ، سرطان ، بیماری های ریوی ، بیماری های تنفسی و دیابت است. دخانیات هر سال شش میلیون را به کام مرگ می کشاند ،‌الکل سه میلیون و 300 هزار تن را می کشد ، کمبود تحرک جسمی سه میلیون و 200 هزار نفر و بالا بودن نمک در غذا جان یک میلیون و 700 هزار تن را می گیرد. سازمان جهانی بهداشت همچنین از زیان های چاقی در کودکان نگران است . چاقی هم بیماری های قلبی ،‌هم پرفشاری خون و یا بیماری های مربوط به آرتروز را افزایش می دهد. درحال حاضر42 میلیون کودک سه تا پنج سال در جهان چاق هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha