«گرد و غبار» باز هم به «اهواز» هجوم آورد. دستگاه‌های پایش هوا روز پنجشبه غلظت ریزگرد‌ها را ۱۰ هزار میكروموس بر مترمكعب معادل ۶۶ برابر حدمجاز نشان داد. اهواز آخر هفته پرگرد و غباری را سپری كرده. چهارشنبه آلودگی ۱۵ برابر حد مجاز بوده است

دانشگاه علوم پزشكی اهواز:شرایط بحرانی و غیرعادی نیست

سلامت نیوز: «گرد و غبار» باز هم به «اهواز» هجوم آورد. دستگاه‌های پایش هوا روز پنجشبه غلظت ریزگرد‌ها را ۱۰ هزار میكروموس بر مترمكعب معادل ۶۶ برابر حدمجاز نشان داد. اهواز آخر هفته پرگرد و غباری را سپری كرده. چهارشنبه آلودگی ۱۵ برابر حد مجاز بوده است. روز جمعه (دیروز) نیز شدت ریزگرد‌ها بعد از فروكش، دوباره افزایش یافت و از ۱۹۳ میكروگرم بر مترمكعب در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه به ۳ هزار و ۴۷۷ میكروگرم بر مترمكعب در ساعت ۱۴ رسید.


مدیركل حفاظت محیط زیست خوزستان می‌گوید: دستگاه سنجش آلودگی هوا به دلیل غلظت بالای گرد و غبار قادر به اندازه‌گیری میزان آلودگی ناشی از ریزگرد‌ها نبوده، زیرا این دستگاه‌ها اعداد بالای ۱۰ هزار میكروگرم را نمی‌توانند اندازه‌گیری كنند.


احمدرضا لاهیجان‌زاده می‌افزاید: شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، بهبهان و دشت آزادگان دچار گرد و غبار شده كه اهواز بالا‌ترین میزان را داشت. وی اظهار می‌كند: سال آبی ۹٣-۹٤ برخلاف دو سال گذشته، با كاهش شدید باران همراه بوده، همین امر منجر به كاهش شدید رطوبت خاك و مستعد شدن مجدد كانون‌های ریزگرد شده است. در چنین شرایطی با وزش بادهایی با سرعت بالای ۵ متر بر ثانیه، شاهد بروز پدیده گرد و غبار هستیم.

لاهیجان‌زاده با اشاره به جلسه سه ماه قبل با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون وزیر نفت، اظهار می‌كند: در این جلسه مقرر شد طرح مقابله با بیابان‌زایی و گرد و غبار در ۲۰۰ هزار هكتار از اراضی اطراف تاسیسات نفتی در خوزستان (كه مصوبه سال ۸۷ دولت است) سرعت گیرد و وزارت نفت متعهد شد ۱۲ میلیارد تومان به اجرای آن اختصاص دهد.

مدیركل محیط زیست خوزستان همچنین با اشاره به تاثیرات منفی پدیده گرد و غبار بر سلامت، اقتصاد و معیشت و میزان مهاجرت مردم از استان، تحقق تعهدات دستگاه‌های اجرایی در زمینه بیابان‌زدایی را خواستار می‌شود.

آمارهای محرمانه

«توفان ریزگرد‌ها» از سال ۸۰ در خوزستان آغاز شد و اكنون بیش از ۲۰ استان را درگیر كرده است. به همین دلیل اهواز دو بار به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد كه گرد و غبارهای خوزستان ویژگی‌های متفاوتی دارد: اندازه این ذرات ٥/٢ (دو و نیم) میكرون و كمتر است و آلودگی تا بیش از ۵۰ برابر استاندارد و با تداوم سه تا ۱۰ روز اتفاق می‌افتد.

در سال‌های گذشته آمار افزایش ۲۵ درصدی مراجعات بیماران تنفسی به مراكز درمانی اعلام شده بود اما اخیرا این آمار‌ها مسكوت مانده است. مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی اهواز در این باره می‌گوید: آمار مراجعات بیماران محرمانه است و فقط اداره كل بحران استان می‌تواند آن را اعلام كند.


مجتبی اوركی می‌افزاید: مراجعه بیماران در روزهای اخیر نیز اگرچه بیشتر از روزهای عادی بوده اما شرایط بحرانی و غیرعادی نیست، زیرا تمام تجهیزات و داروهای مورد نیاز پیش‌بینی شده بود.


مدیركل مدیریت بحران خوزستان اما معتقد است: اگرچه برخی آمارهای آلودگی هوا محرمانه است، ولی آمار مراجعات بیماران را می‌توان اعلام كرد. البته هنوز آماری از وضعیت بیماران تنفسی در روزهای اخیر دریافت نشده و وضعیت نیز بحرانی گزارش نشده است.

هاشم بالدی با اشاره به پیگیری‌های استان از طریق وزارت كشور و معاونت ریاست‌جمهوری و سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: قرار است كارگروه ملی مقابله با گرد و غبار روز شنبه تشكیل و گزارشی از مصوبات جلسه سه ماه پیش در آن ارایه شود.

نامه‌ای نیز خطاب به معاون اول رییس‌جمهور تنظیم شده است. وی با ابراز نگرانی از تشدید گرد وغبار گفت: حل این مشكل از توان استان خارج است و نیاز به اعتبارات بسیار و عزم ملی دارد.

تنها كاری كه ما می‌توانیم انجام دهیم ارایه خدمات درمانی است، نه پیشگیری.

بالدی اضافه كرد: متاسفانه كشور بر رفع آلودگی از طریق خودرو‌ها متمركز شده در حالی كه معضل اصلی خوزستان ریزگردهاست. بالدی تامین حقابه رودخانه‌ها و تالاب‌های استان و عملیاتی شدن طرح مقابله با بیابان‌زایی را مهم‌ترین اولویت برای ریشه كردن كردن توفان‌های گرد و غبار اعلام می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha