معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در آخرین ساعات روز گذشته با انتشار مطلبی در صفحه فیس‌بوک خود به ارایه گزارشی در زمینه اقدامات صورت‌گرفته در رابطه با موضوع گردوغبار پرداخت.

گزارش ابتکار از اقدامات انجام گرفته برای گردوغبار خوزستان

سلامت نیوز:معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در آخرین ساعات روز گذشته با انتشار مطلبی در صفحه فیس‌بوک خود به ارایه گزارشی در زمینه اقدامات صورت‌گرفته در رابطه با موضوع گردوغبار پرداخت.

این گزارش به این شرح است: متاسفانه در سال آبی جاری میزان بارندگی خوزستان و البته بسیاری استان‌های دیگر مانند ایلام و حتی تهران بسیار کاهش یافته و این سبب خشک‌شدن خاک و کاهش رطوبت شده که با کمترین وزش باد، هوا را دچار گردوغبار می‌کند. اگرچه امسال میزان گردوغبار در مقایسه با سال‌های قبل، تاکنون، در خوزستان کمتر بوده، ولی از اواسط این هفته به‌دلیل وقوع بادهایی که روی سطح زمین با سرعت بالا می‌وزند، شاهد گردوغباری با شدت و غلظت بسیار بالا در بعضی استان‌های جنوبی بوده‌ایم.

همگان می‌دانند بخشی از این گردوغبار منشا خارجی دارد و باوجود سال‌ها ناامنی در عراق طرح‌های مربوط به مقابله با گردوغبار به کندی پیش می‌رود، ولی اکنون منشا داخلی هم به آن اضافه شده است. به‌همین‌دلیل در دولت یازدهم ستادی در سطح ملی برای مقابله با این مشکل تشکیل و برای هر استان، نقشه نقاط تولیدکننده گردوغبار شناسایی و برنامه‌های اقدام هم تنظیم شده است. در استان خوزستان مشخصا مسوولیت کار مالچ‌پاشی و کاشت گونه‌های مقاوم به‌عهده وزارت نفت و همچنین سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بوده است.

به این منظور و برای پیگیری مساله علاوه‌بر جلسات هماهنگی‌ای که در سازمان حفاظت محیط‌زیست در سطح ستاد برگزار شده، فقط در استان خوزستان طی ماه گذشته، هم معاون اول رییس‌جمهور، هم خودم، هم معاون محیط‌زیست انسانی سازمان و هم معاون آموزش و پژوهش حضور یافته‌ایم و پیگیر بوده‌ایم. همچنین در جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست در تاریخ ٢٩دی‌ماه گزارش وضعیت و اقدامات در این زمینه به رییس‌جمهور و وزرا ارایه و مخاطرات موضوع منتقل شد.


قابل ذکر است که از اقدامات چندماهه اخیر می‌توان به ورود مجدد آب به بخشی از هورالعظیم که متاسفانه در سال‌های قبل راه آن بسته شده و خود تبدیل به کانونی از گردوغبار شده بود، اشاره کرد. همچنین با کم‌کردن یکی از منابع مهم آلودگی شهر اهواز به‌خاطر فرآوری ٥٠هزاربشکه نفت سنگین، که میزان آن به حدود نصف کاهش یافته، آلودگی‌های مربوطه هم کم شده است.

روز شنبه (امروز) هم به درخواست مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان جلسه اضطراری مقابله با گردوغبار در استان با حضور نمایندگان دستگاه‌های مسوول و به ریاست استاندار تشکیل می‌شود و گزارش دستگاه‌های مختلف باید در مورد میزان پیشرفت و موانع هر یک از مسوولان مشخص شود. به‌هرحال همه ما وظیفه داریم که با همه توان برای سلامت شهروندان تلاش کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha