سلامت نیوز:«هوا عجیب دو نفرس! من و سرطان ریه همین الان یهویی». «هوای اهواز آنقدر حاصلخیز است كه می‌شود در هوا هم درخت كاشت». «آخ جون بریم بیرون آدم خاكی درست كنیم»، اینها جوك‌های منتشر شده مردم خوزستان در شبكه‌های اجتماعی به خصوص واتس‌آپ است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ریزگردها باز به اهواز و دیگر شهرستان‌های خوزستان ازجمله ماهشهر هجوم آوردند. كارشناسان از ٧٠ برابر بودن مقدار ذرات معلق در هوای اهواز خبر دادند به طوری كه دستگاه‌های سنجش كیفیت هوا توانایی ارایه آمار دقیق را نداشتند و مدیركل محیط زیست استان گفت كه قادر به سنجش میزان آلودگی نیستیم.


وجود گرد و غبار باعث تعطیلی مدارس شیفت عصر اهواز شد. همچنین به دلیل نبود دید كافی و گرد و غبار شدید پروازهای فرودگاه اهواز لغو شدند. سردرگمی مسافران مخصوصا مسافرانی كه برای درمان قصد سفر داشتند نگرانی را میان مسافران افزایش داد. اورژانس بیمارستان گلستان اهواز نیز به دستور مدیریت بحران استان از آمادگی كامل اورژانس و مراكز بیمارستان‌های دانشگاهی جهت ارایه خدمات درمانی در ٢٤ ساعت شبانه خبر داد. از مسافران و دانش‌آموزان كه بگذری، شهر داستانی دیگر دارد. هر قدمی كه برمی‌داری خاك روی كفش‌هایت می‌پاشد.

هیچ موجود زنده‌ای در خیابان‌های اهواز پیدا نیست جز مگس‌هایی كه بوی عرق افراد جذب‌شان كرده و دور و بر آنها می‌چرخند. خاك زیر پا هم خش‌خش‌كنان به حركت درمی‌آید. كوچه‌ها در سكوت غلیظی به سر می‌برند و طرح‌هایی كه باد برخاك‌های روی زمین نقش بسته، گویی این شهر سال‌ها رنگ انسان ندیده است. آدم‌های سر در گریبانی را می‌بینی كه هر كدام كنار دیواری را گرفته و سرفه‌كنان در حال گریختن به گوشه‌ای هستند.

در این هوا تنها میوه‌فروشان منطقه دروازه اهواز را می‌بینم. جلوتر می‌روم، كسی در كنارم سرفه می‌كند. پیرمرد میوه‌فروشی است كه پوزخندی می‌زند و چروك‌های صورتش نمایان‌تر می‌شود.  خورشید اهواز همیشه مذاب و چشم‌خراش بود. باور نكردنی بود. خاك حتی پل‌های اهواز و خورشید مذاب را هم بلعیده. وجود خاك، هوا را نیم تاریك كرده است، خنك و نمناك همراه با بوی بد و كپك زده.


نادری، از خیابان‌های مركزی شهر اهواز است. این خیابان مشرف به رود كارون و پل‌های معروف اهواز است. در مركز شهر مردم از نبود ماسك در داروخانه‌ها ابراز نارضایتی می‌كنند اما در گوشه‌ای مردی كه صورت نتراشیده خاك آلودی دارد، هر ماسك را سه برابر قیمت اصلی‌اش به مردم می‌فروشد. گردوغبار كه می‌شود قراردادهای عادی روزمره در اهواز رعایت نمی‌شود و گویی دنیای جداگانه‌ای شده است. در این خصوص متاسفانه آمار دقیقی در دست نیست. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی اهواز نیز می‌گوید آمار مراجعات بیماران در این روزها محرمانه است.

 

سمیرا رزاقی، متخصص پرتودرمانی و سرطان‌شناسی به «اعتماد» می‌گوید: با قاطعیت می‌توان گفت ارتباط بین افزایش بروز سرطان ریه و آلودگی هوا وجود دارد. در خوزستان دومین علت مرگ، سرطان است. سرطان با ١١ درصد از علل مرگ و میر استان در جایگاه دوم بعد از بیماری‌های قلب و عروق است.


رزاقی می‌افزاید: تحقیقات نشان داده كه این نوع گرد و غبار باعث افزایش بیماری‌های ریه، مثل آسم و آلرژی، سیلیكوز ریوی، فیبروز ریوی و سرطان ریه را به دنبال دارد. وی همچنین یادآور شد: البته میزان افزایش این بیماری‌ها به مدت زمان مواجهه، اندازه ذرات، پاسخ ایمنی بدن و... ارتباط دارد. این متخصص پرتودرمانی می‌گوید كه این نوع گرد و غبار می‌تواند باعث افزایش سرطان پرده جنب یا مزوتلیوم شود.


 مردم اهواز از روی ناچاری با ارسال جوك‌های غمبار سعی در دادن هشدار به مسوولان استان دارند. با اینكه سال‌ها از این وضعیت می‌گذرد باید دید آیا همچنان مردم اهواز باید با خاك شش زندگی كنند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha