شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 136987

هنوز کسی نمی‌داند سرطان، این خرچنگ حریص جان آدمیزاد، چرا و از کجا سر در می‌آورد اما آمارها نشان می‌دهد که هر روز برشمار مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود و این موضوع در کشورهای در حال توسعه نگران‌کننده‌تر است و ایران نیز در این میان مستثنی نیست.

سلامت نیوز:هنوز کسی نمی‌داند سرطان، این خرچنگ حریص جان آدمیزاد، چرا و از کجا سر در می‌آورد اما آمارها نشان می‌دهد که هر روز برشمار مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود و این موضوع در کشورهای در حال توسعه نگران‌کننده‌تر است و ایران نیز در این میان مستثنی نیست. براساس آخرین آمار ارائه‌شده، هر سال حدود 90 هزار نفر به مبتلایان این بیماری در کشور افزوده می‌شود و شمار زیادی نیز جان خود را از دست می‌دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان با وجود این، مقامات بهداشتی کشور سونامی سرطان در کشور را کذب می‌دانند و آمار سرطان را در ایران جدای از وضعیت جهانی ارزیابی نمی‌کنند.

با این حال امسال با آغاز هفته سرطان، نگرانی از شیب تند صعودی آمار مبتلایان به این بیماری، مسئولان بهداشتی را برآن داشته تا با راه‌اندازی کمپین ملی مبارزه با سرطان گامی جدید برای فرهنگسازی در این حوزه بردارند. چراکه آنها مقصر اصلی را در افزایش آمار مبتلایان به سرطان در کشور، تغییر سبک زندگی مردم، تغذیه نامناسب و امواج مضر ارزیابی می‌کنند.


براساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، میزان شیوع سرطان در دنیا از‌ سال ۲۰۰۰ به‌طور متوسط سالانه ۱۰‌میلیون نفر بوده است. برهمین اساس پیش‌بینی می‌شود که در‌ سال ۲۰۲۰ جمعیت مبتلایان به سرطان در دنیا به ۲۰ ‌میلیون نفر برسد که براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، دوسوم از این جمعیت 20 میلیونی از کشورهای در حال توسعه خواهند بود.


محمداسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان و عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی پیشتر گفته بود که ایران در رشد سرطان در دنیا پیشتاز است. البته او این موضوع را نشان از سونامی سرطان در ایران نمی‌داند، چراکه هنوز سرانه ابتلا به سرطان در کشور ما به نسبت دیگر کشورها بالا نیست، بلکه آن چیزی که نگران‌کننده است مقایسه آمار ابتلا به سرطان در ایران به نسبت، چندین سال گذشته است.

 
افزایش جمعیت میانسال
عبدالله فضل‌علیزاده، رئیس انجمن علمی سرطان، افزایش جمعیت گروه سنی مستعد سرطان را دلیل بالا رفتن این آمار می‌داند. او می‌گوید: «سن افزایش احتمال بروز سرطان از سنین 40 سال آغاز می‌شود. در این گروه سنی ما شاهد بروز سرطان‌های مختلف هستیم، به همین دلیل همواره پزشکان توصیه می‌کنند تا این افراد دائما تحت مراقبت پزشک باشند و از وضعیت جسمی خود غافل نشوند.»

با توجه به اینکه پیک جمعیت کشور در آستانه ورود به سنین میانسالی قرار دارند، افزایش آمار سرطان در کشور دور از ذهن نیست. او البته شیوه زندگی افراد در ابتلا به سرطان را موثر می‌داند و می‌گوید: «شیوه زندگی در ابتلا یا عدم ابتلا به سرطان بسیار موثر است. در این سال‌ها شکل خورد و خوراک جامعه ایران تغییرات محسوسی داشته است و چاقی به صورت شایع در کودکان و افراد بزرگسال دیده می‌شود.»

تحقیقات نشان می‌دهد بیش از 18 درصد سرطان‌ها در کشور، کودکان را درگیر می‌کند که در ایران نیمی از این بچه‌ها به کام مرگ می‌روند.

 
 افزایش سرطان‌های زنانه
در این میان البته سرطان‌های زنان مثل پستان و دهانه رحم، آمار بالایی دارد. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال 2010 سالانه حدود هزار نفر در ایران به سرطان دهانه رحم مبتلا می‌شوند.


مرضیه شیخزاده، متخصص زنان و زایمان به فرهیختگان می‌گوید: «جالب است که بدانیم اغلب سرطان‌های زنانه قابل کنترل است، اما به دلیل سیستم‌های پیشگیری ضعیف در کشور ما نیمی از مبتلایان به سرطان مثل دهانه رحم جان خود را از دست می‌دهند.»شیخزاده می‌گوید: «در کشورهای توسعه‌یافته هزینه زیادی صرف پیشگیری می‌شود.با طرح‌های غربالگری گسترده و اجباری برای زنان می‌توان تا حدود زیادی گسترش سرطان در شهرها و روستا‌ها را کنترل کرد.»


مقامات بهداشتی کشور عنوان می‌کنند که سرطان علاوه‌بر خسارت‌های جانی، خسارت‌های مالی فراوانی در پی دارد. براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، سالانه دو هزارمیلیارد تومان خرج درمان سرطان در کشور می‌شود.

هزینه یک دوره درمان سرطان به‌طور میانگین 20 میلیون تومان است که در برخی اشکال سرطان بیش از 50 میلیون تومان و در برخی دیگر به کمتر از 20 میلیون تومان می‌رسد. حال با اضافه شدن سالانه 90 هزار بیمار سرطانی می‌توان گفت که این بیماری سالانه دو هزار میلیارد تومان هزینه بر خانواده‌ها و کشور تحمیل می‌کند که این موضوع با افزایش برنامه‌های پیشگیرانه به صورت جدی، می‌تواند تا حد زیادی کنترل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha