عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در شرایطی که استرس مادر در دوران بارداری زیاد باشد، احتمال تولد نوزادانی با اختلال شکاف لب و شکاف کام که به اصطلاح لب شکری گفته می شود افزایش می یابد.

دکتر محمد تقی خرسندی در این خصوص در گفت و گو با ایرنا گفت: ضایعات مادرزادی سر و صورت به صورت شکاف کام و شکاف لب که با عنوان لب شکری نیز شناخته شده است در نوزادان مادرانی که در شرایط استرس زا هستند بیشتر دیده می شود.
وی با اشاره به اینکه این اختلال علل مختلفی دارد، گفت: عوامل ایجاد اختلال شکاف کام و شکاف لب هم می تواند ارثی و ژنتیکی باشد و هم می تواند تحت تاثیر عوامل محیطی ایجاد شود.
عضو کمیته علمی جامعه جراحان گوش و حلق و بینی یادآور شد: در بین عوامل محیطی استرس مادر و مصرف خودسرانه برخی داروها ، بیشتر از سایر عوامل در بروز پدیده لب شکری در نوزادان موثر است.
به گفته این متخصص در برخی جوامع ممکن است تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی، میزان شیوع این بیماری بیشتر باشد. همچنین در کسانی که فامیل پدر یا مادر مبتلا باشد و یا اینکه یکی از فرزندان آنها مبتلا به شکاف کام یا لب باشد میزان شیوع عارضه لب شکری در سایر فرزندان بین 15 تا 30 درصد است.
وی با اشاره به اینکه در خصوص میزان شیوع این عارضه آمار های متفاوتی وجود دارد، گفت: به طور کلی میزان شیوع شکاف لب به صورت یک مورد در هر هزار تولد و میزان شیوع شکاف کام به صورت یک مورد در هر پنج هزار تولد است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه شکاف کام در دختران و شکاف لب بیشتر در پسران دیده می شود گفت:یکی از مشکلاتی که وجود دارد مسایل روحی و روانی است که متعاقب تولد یک نوزاد با این مشکل در خانواده و در اعضای فامیل ایجاد می شود.
وی گفت:مساله ظاهر و زیبایی این افراد طی جراحی های مختلفی قابل جبران است جراحی هایی که به منظور ترمیم زیبایی در این افراد صورت می گیرد در آنهایی که هم دچار شکاف کام و هم دارای شکاف لب هستند از پیچیدگی بیشتری برخوردار است.
دکتر خرسندی تصریح کرد: یکی از مشکلات این بیماران مشکلات در گوش و شنوایی آنها است به این صورت که بیشتر افراد دچار شکاف لب و کام دچار التهاب گوش میانی می شوند به دنبال کاهش شنوایی، کودکان دچار افت تحصیلی نیز خواهند شد.
به گفته این متخصص درمان مشکل شکاف کام و شکاف لب یک کار گروهی است که در آن متخصصین گوش و حلق و بینی ، جراحان فک و صورت، شنوایی سنجان، ارتودنسی و روانشناسان نقش دارند.
دکتر خرسندی تصریح کرد: در زمان جنگ به علت شرایط استرس زای جنگ تعداد این بیماران بیشتر بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد:هر اندازه جامعه استرس کمتری داشته باشد فرد آرامش بیشتری دارد و متعاقب آن بسیاری از مشکلات و ناراحتی های موجود نیز ایجاد نخواهند شد.
وی در پایان به زنان توصیه کرد: هر چند استرس را به طور کامل نمی توان از بین برد اما زنان در دوران بارداری بهتر است استرس کمتری به خود وارد کنند و از مصرف داروها به صورت خودسر خودداری کنند.
این متخصص در ادامه تاکید کرد: چنانچه سابقه فامیلی ابتلا به عارضه شکاف لب و شکاف کام در خانواده وجود دارد حتما قبل از بارداری مشاوره ژنتیکی باید انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha