شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 136994

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس٬ با یادآوری طرح پیشنهاد افزایش مالیات بر ارزش افزوده سیگار٬ گفت: افزایش مالیات بر سیگار نه تنها کاهش مصرف را در پی ندارد بلکه رشد قاچاق و تمایل به مصرف مواد مخدر را منجر می‌شود.

کیفیت سیگار تولید داخل مطلوب نیست

سلامت نیوز:عضو کمیسیون اجتماعی مجلس٬ با یادآوری طرح پیشنهاد افزایش مالیات بر ارزش افزوده سیگار٬ گفت: افزایش مالیات بر سیگار نه تنها کاهش مصرف را در پی ندارد بلکه رشد قاچاق و تمایل به مصرف مواد مخدر را منجر می‌شود.


عبدالرضا مصری در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت٬ با یادآوری طرح پیشنهاد افزایش مالیات بر ارزش افزوده سیگار٬ گفت: اگر افزایش قیمت دخانیات به دلیل کسب درآمد باشد جوابگوی کاهش مصرف نبوده و تبعات بیشماری را به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی٬ با تاکید بر اینکه کاهش تمایل به مصرف دخانیات در کشور نیازمند انجام کار علمی است٬ افزود: با یک اهم و مهم کردن می‌توان فهمید کشوری که در مسیر ترانزیت مواد مخدر است نباید به سمت و سوی افزایش قیمت کالاهای کمتر آسیب‌زا حرکت کند.

 
رشد قیمت دخانیات به کاهش قیمت کالاهای قاچاق منجر می‌شود

این نماینده مردم در مجلس نهم٬‌ ادامه داد: رشد قیمت دخانیات به کاهش قیمت کالاهای قاچاق که آسیب آن نیز شدیدتر است منجر می شود از این رو باید بالانس نرخ‌ها را مدنظر قرار دهیم.

وی با یادآوری تجربه برخی کشورها در خصوص در نظر گرفتن مالیات سنگین برای برخی از اقلام٬ افزود: برای همسویی با سایر کشورها در مقابله با مصرف دخانیات باید به کشش و ظرفیت‌های داخلی توجه کرد.

مصری با بیان اینکه کمترین نوع وابستگی به مواد مخدر دخانیات است٬ تصریح کرد: به جای اینکه به صورت مرتب بخواهیم قیمت دخانیات را افزایش دهیم باید به فکر کاهش میزان تاثیرات منفی سیگار و افزایش استانداردها در این زمینه باشیم.

 
تاکید بر ضرورت لحاظ کردن استانداردهای اجباری برای تولید سیگار

وی با تاکید بر ضرورت لحاظ کردن استانداردهای اجباری برای تولید سیگار٬ گفت: باید استاندارهای اجباری برای تولید سیگار در نظر گرفته شود تا میزان زیان بالای آن را کاهش دهیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه هم اکنون متأسفانه کاغذی که دور سیگار پیچیده می‌شود و همچنین تنباکوی آن از خارج کشور وارد می شود٬ افزود: باید بیش از توجه به رشد قیمت‌ها، به تولید داخل و ارتقای کیفیت آن توجه کنیم.

وی ادامه داد: در حالی که کاهش قیمت سیگار منجر به تشویق افراد به مصرف می‌شود رشد آن نیز تبعات بیشماری از جمله تمایل به مصرف سایر مواد مخدر را به دنبال خواهد داشت.

مصری با تاکید بر اینکه باید فروش سیگار به نوجوانان در کشور ممنوع باشد٬ گفت:‌ متأسفانه در دسترس بودن سیگار عامل تشویق نوجوانان به مصرف دخانیات برای نشان دادن ژست بزرگی شده است.

وی ادامه داد: افزایش عوارض و مالیات بر سیگار باید مستقیم به خزانه دولت واریز و از همان محل توزیع شود٬ یعنی این مبلغ بین دستگاه‌ها تقسیم نشود بلکه همه یک جا جمع و بعد توزیع شود.

 
تاکید بر ضرورت تشدید مجازات‌ قاچاق کالا

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با تاکید بر ضرورت تشدید مجازات‌ها قاچاق کالا٬ گفت:مجازات‌هایی که برای قاچاق در نظر گرفته می‌شود باید نفس قاچاقچی را بگیرد در حالی که اکنون مجازات‌ها به قدری ناچیز است که فرد متخلف ریسک قاچاق را می‌پذیرد.

 وی افزود: در نظر گرفتن صد هزار تومان جریمه و مجازات برای  یک نخ سیگار قاچاق به طور حتم از واردات قاچاق چنین کالاهایی می‌کاهد.

مصری با بیان اینکه تمایل به واردات قاچاق کالاها به خاطر نفع و سود آن است٬ افزود: در خصوص قاچاق کالاها افراد متخلف، کاری به کیفیت و برند ندارند هرچند که الزاما برندها به معنای کیفیت نبوده و تنها سود بیشتر رادنبال می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی٬ با تاکید بر ضرورت مقابله با مصرف سیگار در کشور و همچنین قاچاق آن٬ گفت: متاسفانه میزان قاچاق سیگار در کشور در حال پیشی گرفتن از تولید آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha