مصرف غیرمنطقی آنتی بیوتیک باعث اسهال می‌شود

۱۳۹۳/۱۱/۱۱ - ۱۳:۰۳ - کد خبر: 137009

سلامت نیوز: یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری عنوان کرد: مصرف خودسرانه و غیرمنطقی آنتی بیوتیک منجر به از بین رفتن باکتری‌های مفید روده و در نهایت بروز اسهال می‌شود.

دکتر فیض‌اله منصوری در گفت‌‌و‌گو با آنا نسبت به مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک هشدار داد و گفت: در روده انسان باکتری‌های فراوانی وجود دارند که برخی از این باکتری‌ها، باکتری فلور نرمال روده هستند که حضور‌ آن‌ها برای انسان بسیار مفید است زیرا مانع فعالیت باکتری‌های مضر می‌شوند اما وقتی انسان به صورت غیرمنطقی و خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف می‌کند باکتری‌های نرمال روده از بین می‌روند و زمینه برای باکتری‌های مضر ایجاد می‌شود.

وی افزود: زمانی که زمینه برای باکتری‌های مضر ایجاد می‌شود فرد مستعد ابتلا به اسهال می‌شود که در این صورت به افراد هشدار داده می‌شود سریعا مصرف آنتی بیوتیک را قطع کنند و به مراکز درمان مراجعه کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در پاسخ به این سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه آیا مصرف آنتی بیوتیک تحت نظر پزشک نیز می‌تواند منجر به اسهال شود گفت: بله، این احتمال زمانی که آنتی بیوتیک توسط پزشک تجویز می‌شود نیز وجود دارد اما خطر کم‌تری را برای فرد به همراه دارد زیرا ابتدا پزشک با بررسی وضعیت سیستم دفاعی بدن برای فرد آنتی بیوتیک تجویز کرده و دوز دارو بر اساس نوع بیماری و مقاومت بدن تعیین شده بنابراین خطر چندانی را برای فرد به همراه ندارد.

وی افزود: زمانی که آنتی بیوتیک توسط پزشک تجویز می‌شود بیمار تا مادامی که بهبود یابد تحت نظر پزشک قرار دارد بنابراین بیمار تمام دستورات و هشدارهای لازم در خصوص مصرف دارو را به خوبی از پزشک خود دریافت کرده است به همین دلیل احتمال بروز این مشکل زمانی که آنتی بیوتیک توسط پزشک تجویز می‌شود بسیار نادر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: اسهال در کودکان خطرناک‌تر از بزرگسالان است زیرا بروز این مشکل در کودکان منجر به از دست رفتن مقدار فراوانی ار آب بدن می‌شود بنابراین علاوه بر مراجعه فوری به پزشک باید آب بدن کودکان را با مصرف مایعات تامین کرد.

نظر خود را بنویسید
(ضروری)
(ضروری)
CAPTCHA Imagereload
0.15702s, 20q