شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 137013

سردردهای تنشی و عصبی گاهی آن‌قدر طولانی می‌شوند که چندین ماه تا چندین‌ سال را در بر‌می‌گیرند و گاهی با تومور مغزی اشتباه می‌شوند. سردردهای عصبی ناشی از تنش‌های روحی و روانی است که معمولا‌ در زنان شایع‌تر است.

همه چیز درباره سردردهای عصبی

سلامت نیوز:سردردهای تنشی و عصبی گاهی آن‌قدر طولانی می‌شوند که چندین ماه تا چندین‌ سال را در بر‌می‌گیرند و گاهی با تومور مغزی اشتباه می‌شوند.
سردردهای تنشی و عصبی ناشی از تنش‌های روحی و روانی است که معمولا‌ در زنان شایع‌تر است. برخی آمارها حاکی از شایع بودن این سردرد نسبت به سردردهای دیگر است اگر چه آمارهای دیگر از شایع بودن این سردرد بعد از سردرد میگرنی حکایت دارد. این سردردها معمولا کیفیت فشار دهنده دارند و فرد مبتلا می‌گوید انگار در سرم فشاری است یا باندی کشی دورتادور سرم بسته‌اند و آن را فشار می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند سردرد تنشی و عصبی معمولا حالت ضربان‌دار ندارد مگر در موارد شدید و مزمن که در اوج شدت ممکن است حالت ضربان‌دار پیدا کند و گاهی با سردردهای میگرنی اشتباه گرفته می‌شود.


این سردرد معمولا در کل سر احساس می‌شود ولی شروع آن از قسمت‌های مختلف سر و صورت مانند پس سر و ناحیه پیشانی است.


سردردهای تنشی و عصبی ناشی از تنش‌های روحی و روانی است و اضطراب و افسردگی علت‌های اصلی این نوع سردردها هستند.
‌توجه به علل این نوع سردردها درمان آنها را تعیین می‌کند چنانچه عامل این نوع از سردردها فشار و استرس باشد باید فشار روانی از بین برود و تا اضطراب و افسردگی درمان نشود این نوع سردرد نیز  از بین نمی‌رود.


گاهی سردردهای تنشی و عصبی آن‌قدر طولانی می‌شوند که چندین ماه تا چندین ‌سال را در بر می‌گیرند و گاهی با تومور مغزی اشتباه می‌شوند که این تشخیص افتراقی با اقدامات تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن،MRI و گاهی بررسی مایع  مغزی نخاعی قابل تشخیص است.


چنانچه فرد مبتلا به سردردهای تنشی و عصبی هر روز دچار سردرد شود باید از داروهای قوی مانند والپروات سدیم، توپیرامات و آمی‌تریپتیلین استفاده می‌کند.
مبتلایان گاهی نیاز به بستری شدن دارند و چنانچه به داروها پاسخ ندهند از داروهای تزریقی استفاده   می‌کنیم.


ابتلا به سردردهای تنشی روزانه موجب می‌شود که فرد مبتلا به مسکن‌ها پناه برده یا به دلیل مشکلات خواب ناشی از این نوع سردرد از خواب‌آورها استفاده کند. چنانچه این داروها بیش از سه‌بار در هفته مصرف شوند می‌توانند ایجاد سردردی کنند که ناشی از مصرف بیش از حد یا اوردوز داروهاست.


بنابراین ممکن است سردرد در ابتدا ناشی از مسائل روحی و روانی باشد اما به دلیل مصرف داروهای مسکن و خواب‌آور به سردرد مصرف بیش از حد یا اوردوز تبدیل شود. برای درمان این نوع سردرد لازم است فرد مبتلا بستری شده، مسکن‌ها را قطع و از داروهای جایگزین استفاده کند.


چنانچه فردی به سردرد میگرنی و عصبی مبتلا باشد باید به درمان هر دو بپردازد اما در بسیاری مواقع با درمان سردردهای تنشی و عصبی سردرد میگرنی نیز کم می‌شود بنابراین سردردهای تنشی می‌تواند با سردردهای دیگر نیز همراه باشد که در شرح حال قابل بررسی است.

گاهی سردردهای دیگر با سردرد تنشی اشتباه می‌شود مثلا نوعی سردرد ناشی از ریشه‌های دندانی که در لثه مانده است یا بر اثر ریشه نهفته ایجاد سردرد می‌کند. ماهیت این سردردها ثابت و غیرضربان‌دار است بنابراین با سردردهای تنشی اشتباه می‌شوند که با رادیوگرافی فک و تشخیص ریشه مانده در آن و جراحی فک قابل درمان است.


یک نوع سردرد نیز ناشی از آرتروز گردن است و در افرادی که به این اختلال مبتلا هستند دیده می‌شود. ماهیت این نوع سردرد نیز غیرضربان‌دار است. از ناحیه گردن و پس سر شروع و گاهی با سردرد تنشی اشتباه می‌شود که پزشک متخصص مغز و اعصاب در زمان معاینه گردن و انجام گرافی‌های آن می‌تواند به این نوع سردرد پی ببرد.

برخی سردردها ناشی از سینوزیت‌های حاد است که به دلیل ماهیت ثابت و غیرضربان‌دار ممکن است با سردردهای تنشی و عصبی اشتباه شود این سردردها در معاینه با لمس سینوس‌های صورت  قابل تشخیص است و با انجام گرافی سینوس تأیید یا رد می‌شود.


علت این نوع سردردها یک مشکل سینوسی است که در خلف سقف بینی وجود دارد و به دلیل این‌که در معاینه دسترسی به این نقطه امکان ندارد ممکن است سردردی غیرضربان‌دار ایجاد کند بدون این‌که لمس سینوس از سوی پزشک در بیمار ایجاد درد کند. بنابراین تشخیص این نوع سردرد فقط با MRI و سی‌تی‌اسکن قابل تشخیص است و درمان آنتی‌بیوتیک‌ها و در مواردی جراحی قابل بررسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha