شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 137017

خال یعنی افزایش سلول‌هایی از پوست بدن در نتیجه اختلال تکاملی که در گذر زمان افزایش پیدا می‌کنند و توده‌هایی تشکیل می‌دهند و براساس اندازه و وضع تقسیم‌بندی می‌شوند.

آنچه خال‌ها می گویند

سلامت نیوز:خال‌ها به دو بخش رنگدانه‌ای و رگدانه‌ای تقسیم می‌شوند.  خال‌ها در صورتی دردناک می‌شوند که عفونت کرده باشند‌.
خال یعنی افزایش سلول‌هایی از پوست بدن در نتیجه اختلال تکاملی که در گذر زمان افزایش پیدا می‌کنند و توده‌هایی تشکیل می‌دهند و براساس اندازه و وضع تقسیم‌بندی می‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز حبیب انصاری متخصص پوست و مو در روزنامه شهروند نوشت : برخی خال‌ها مربوط به سلو‌ل‌های رنگ‌ساز بدن است که به چند نوع تقسیم می‌شوند و علت‌شان مشخص نیست؛ یک نوع از این خال‌ها پس از تولد در صورت و بدن ظاهر می‌شود و در ابتدا به اندازه سکه است ولی با افزایش حجم بدن وسعت پیدا می‌کند ولی به مکان دیگری سرایت نمی‌کند و انتقال نمی‌یابد. این نوع خال‌ها ممکن است یک یا چند عدد و رنگی باشند و در مکان‌های مختلف خود را نشان دهند اما معمولا به رنگ‌های تیره هستند مانند رنگ‌های قهوه‌ای که در بدن بروز می‌کنند.


نوع دیگر خال‌های درشت و غول‌آسا هستند که حالت بزرگی دارند و گاهی به اندازه کف دست در بخش‌های مختلف بدن ظهور و بروز می‌کنند و با بالارفتن سن پررنگ‌تر می‌شوند و حالت ناصافی پیدا می‌کنند و امکان دارد در طول زمان رشد موها در این نقاط بیشتر از سایر نقاط بدن باشد.


یک نوع از خال رنگی نیز وجود دارد که بسیار وسیع است و به لباس شنا معروف است یعنی طوری بدن را می‌پوشاند که گویا فرد لباس شنا پوشیده است و گاهی تا حدی رنگی است که در زمان رشد موها پرپشت‌تر و مشکی‌تر هستند.


باید به خال‌هایی که منشأ جنینی دارند و از ابتدا رشد می‌کنند دقت کرد و آنها را زیر نظر گرفت زیرا این خال‌ها با توجه به شکل‌شان به انواعی تقسیم می‌شوند برای مثال در یک نوع این خال‌ها قرینه نیست یعنی اگر شکل را از وسط تا کنیم روی هم قرار نمی‌گیرند، نوع دیگر رنگ‌کناره‌ها یکنواخت نباشند یعنی حاشیه‌اش دالبری باشد و صاف نباشد.


نوع دیگر می‌تواند طیف رنگ در یک خال باشد یعنی از کم‌رنگی به پررنگی تغییر کند و نوع دیگر افزایش قطر داشته باشد. 
باید به این علامت‌ها و نوع خال‌ها دقت کرد و آنها را تحت‌نظر داشت به‌خصوص آنهایی که غول مانند هستند زیرا باید با نمونه‌برداری بتوان تشخیص داد چه سلول‌هایی درحال مشکل‌سازی هستند.


خال‌های رگ‌های عروقی نوع دیگر خال است یعنی در بخشی از بدن رگ‌ها افزایش پیدا می‌کند که براساس اندازه و شکل به انواع مختلف تقسیم می‌شود که یک نوع‌شان سطحی و به رنگ صورتی هستند که در صورت و بدن به‌خصوص در پشت گردن بروز می‌کند که خود به دو نوع تقسیم می‌شوند.


یک نوع این خال‌ها، خال تولد نامیده می‌شود که در طول زمان معمولا از بین می‌رود یا این‌که نشانه‌های کوچکی بر جا می‌گذارد و نوع دیگر از این خال‌ها به مرور زمان پررنگ و کم‌رنگ می‌شوند و با لیزر و درمان‌هایی از بین می‌روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha