معاون درمان وزیر بهداشت از تدوین برنامه آمایش سرزمینی مراقبت سرطان در کشور خبر داد.

سلامت نیوز:  معاون درمان وزیر بهداشت از تدوین برنامه آمایش سرزمینی مراقبت سرطان در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر محمد حاجی‌آقاخانی در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان برگزار شد، گفت: بحث سرطان یکی از مباحث مهم حوزه سلامت در تمام دنیا و از جمله ایران است.

وی گفت: یک دوم تا یک سوم مرگ‌های ناشی از سرطان با تشخیص مناسب و زودهنگام قابل پیشگیری است. همچنین 40 درصد کل سرطان‌های کشور قابل پیشگیری است.

معاون درمان وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه شیوع سرطان در ایران از متوسط جهانی پایین‌تر است، ادامه داد: این در حالی است که میزان بروز سرطان به سه دلیل افزایش امید به زندگی، عوامل محیطی و همچنین شیوه زندگی در حال افزایش است، بنابراین نگرانی وجود دارد که مشکلاتمان درباره بیماری سرطان به تدریج شبیه کشورهای پیشرفته دنیا شود.

به گفته حاجی‌آقاجانی در ایران برای سرطان سالانه 8500 میلیارد تومان به طور مستقیم و غیرمستقیم هزینه می‌شود. 2500 میلیارد تومان از این ارقام به صورت مستقیم و همچنین 1200 میلیارد تومان نیز برای داروهای سرطان هزینه می‌شود.

وی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت پرداخت هزینه‌های درمان سرطان گفت: 83 درصد از هزینه‌های درمان سرطان از طریق سازمان‌های بیمه‌گر و یا از سوی وزارت بهداشت پرداخت می‌شود و تنها 17 درصد از هزینه‌ها را خود بیماران می‌پردازند.

معاون درمان وزیر بهداشت به اعداد و ارقامی که در جهان بابت سرطان هزینه می‌شود، اشاره کرد و گفت: در سال 2008 میلادی، 1.5 درصد تولید ناخالص جهانی به طور اختصاصی در حوزه سرطان هزینه شده است. همچنین در سال 2010، 1.16 تریلیون دلار برای این بیماری هزینه شده است که دو درصد تولید ناخالصی جهان را شامل می‌شود. این روند در حال گسترش است.

حاجی‌آقاجانی ضمن اشاره به سه نوع درمان برای سرطان؛ دارو، پرتودرمانی و جراحی ادامه داد: به منظور تشخیص زودرس و همچنین ساماندهی درمان سرطان برنامه آمایش سرزمینی مراقبت از سرطان طراحی شده است. این برنامه زیرساخت‌ها را به گونه‌ای فراهم می‌آورد که دسترسی عادلانه مردم به خدمات سرطان افزایش یابد. این برنامه نوعی سطح‌بندی خدمات است.

وی افزود: جهت اجرای این برنامه وضعیت فعلی سرطان در کشور از لحاظ بروز و همچنین پیش‌بینی بروز در سال 94 و 1404 محاسبه شده است، به طوری که وضعیت در تمام نقاط کشور مشخص است.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین ادامه داد: بررسی وضعیت پتانسیل‌ها و امکانات موجود اعم از تخت‌های بستری، شیمی‌درمانی، جراحی، وضعیت دستگاه‌های پرتودرمانی و سایر امکانات مربوط به تشخیص درمان نیز مشخص است. همچنین تعداد بیماران نیازمند خدمت جراحی، بستری، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، محاسبه شده است.

حاجی‌آقاجانی افزود: در گام چهارم فاصله بین وضع وجود و نیازمندی تجهیزات در سال 1394 و 1404 محاسبه شده است، در حال حاضر 60 دستگاه پرتودرمانی در کشور داریم که این رقم باید دو برابر شود. از طرفی دستگاه‌های موجود به روز نیستند. تحریم‌ها، به روز کردن تجهیزات پزشکی را با محدودیت مواجه کرده است. این تحریم‌ها سلامت ملت را هدف قرار گرفته است. دست ایران برای دستیابی به تکنولوژی درمان باید باز شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha