شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 137035

خدمات درمانی و زیبایی تفکیک شود

سلامت نیوز:عبدالرضا مصری ،وزیر اسبق رفاه و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در روزنامه سپید نوشت: معمولا در نظام سلامت کشورهای موفق در این حوزه، تمام خدمات دندانپزشکی در بیمه‌های پایه تعریف نشده‌است. البته در این کشورها پوشش‌ بیمه‌ای محدود در بیمه پایه و پوشش بیمه‌ای مطلوب در بیمه‌های تکمیلی به چشم می‌خورد.

خوشبختانه در برنامه جدید کشورمان قرار است خدمات دندانپزشکی افراد زیر 14 سال، تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار‌گیرد و در قبال سنین بالاتر بیمه دهان و دندان با پوشش بیمه تکمیلی به میان می‌آید.انتظار بر این است در بخش مراقبت‌ها و بخش پیشکیری چنین پوششی در نظر گرفته‌شود. در سلامت دهان و دندان مراقبت‌ها نقش اول را ایفا می‌کنند و جنس دندان و غذا نیز در این زمینه در مراحل بعدی اثرگذاری است.

امیدواریم با تعاریف صورت گرفته در حوزه این خدمات و با کمک پوشش بیمه‌های تکمیلی شاهد بهبود سلامت دهان و دندان شویم. البته آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که متاسفانه بیمه‌های پایه ما به درستی تعریف نشده‌است. بیمه پایه در نظام سلامت ما در یک دفترچه که آن هم در اختیار بیمار است، تعریف شده‌است.

به عبارتی بیمار با مراجعه‌های غیرضروری به پزشکان مختلف می‌تواند ده‌ها برابر هزینه ایجاد کند. اگر بیمه‌های پایه به درستی تعریف شود و پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور شکل بگیرد طبیعتا منابع موجود می‌تواند، خدمات دندانپزشکی را نیز تامین کند و تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرد، اما تا زمانی‌که بیمار خود تصمیم به مراجعه به پزشک می‌کند، نمی‌توان امیدوار به بهبود شرایط بود. حال اگر مجرای تشخیص، پزشک خانواده شود، طبیعتا این مراجعات حذف می‌شود. تا زمانیکه بیمار مبنای پرداخت هزینه بیمه‌ها است، نمی‌توانیم تعهدات جدیدی را برای فعالیت بیمه‌ها بیفزاییم.

موضوع دیگر این است که متاسفانه در حوزه دهان و دندان بخش زیبایی و درمانی تفکیک نشده‌است.دندانپزشکی هم می‌تواند خدمات لوکس در زیبایی و ارتودنسی و هم خدمات درمانی باشد. کما اینکه عمل بینی هم می‌تواند در راستای درمان انحراف باشد و هم جراحی پلاستیک برای زیبایی باشد. همین خدمات ارتودنسی وجراحی لثه هم می‌تواند عمل زیبایی و هم درمانی باشد.

البته در بحث بهداشت و سلامت دهان و دندان، فرهنگ مراقبت‌ها از اهمیت بسیار برخوردار است که متاسفانه ما چنین فرهنگی را به ویژه در میان کودکان رواج نداده‌ایم.

به عبارتی ما اساس را بر درمان گذاشته‌ایم تا پیشگیری. تصور کنید در کشورهایی که مصرف قهوه بالا است، فرهنگ رفتاری در این کشورها وجود دارد؛ در کنار قهوه، آب برای نوشیدن می‌گذارند، علت آن هم کاهش تاثیر قهوه بر دندان است. ما چنین فرهنگسازی انجام نداده‌ایم. ما حتی فرهنگ مسواک زدن را نتوانسته‌ایم در کودکان نهادینه کنیم. زیرا اساس را بر درمان گذاشته‌ایم تا پیشگیری.

باید توجه داشته‌باشید بیمه براساس تعرفه و دریافت بر اساس سرانه است. در دیداری که با سفیر دانمارک داشتم، آن‌ها هم بخش عمده‌ای از خدمات دندانپزشکی را در پوشش بیمه‌ای خود ندارند. اگر بخواهیم بیشتر بیمه دریافت کنیم باید از بسته‌های بیمه تکمیلی استفاده کنیم. اینکه با یک سرانه ثابت حداقل، از حداکثر بیمه استفاده کنیم، غیر ممکن است. بیمه تکمیلی بیمه توافقی است که می‌توان از آن در سطوح مختلف بهره برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha