شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 137041

شاید میوه‌ها و خوراكی‌های تیره و سیاه به اندازه غذاهای خوشرنگ و لعاب وسوسه‌كننده نباشند اما هر كدام از آنها خواص خوبی برای شما دارند. علاوه بر این متخصصان تغذیه به شما می‌گویند از یك نوشیدنی سیاه به‌شدت پرهیز كنید و آن را به رژیم غذایی‌تان راه ندهید.

همه چیز درباره خوراکی‌های سیاه رنگ

سلامت نیوز:شاید میوه‌ها و خوراكی‌های تیره و سیاه به اندازه غذاهای خوشرنگ و لعاب وسوسه‌كننده نباشند اما هر كدام از آنها خواص خوبی برای شما دارند. علاوه بر این متخصصان تغذیه به شما می‌گویند از یك نوشیدنی سیاه به‌شدت پرهیز كنید و آن را به رژیم غذایی‌تان راه ندهید.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان یكی از تنقلات موردعلاقه خیلی از ما شكلات است. شكلات‌های تلخ به‌دلیل داشتن كاكائوی بیشتر قیمت بالاتری دارند اما بد نیست كه اگر همیشه شكلات شیرین می‌خرید، این بار كمی بیشتر پول خرج كنید و شكلات تلخ بخرید.

شكلات‌های تلخ فشارخون شما را پایین آورده و جریان خون در  رگ‌ها را افزایش می‌دهند. این شكلات‌ها به بالابردن سطح كلسترول خوب خون هم كمك می‌كنند.علاوه بر این تحقیقات پژوهشگران اروپایی نشان می‌دهد افرادی كه روزانه حدود 30گرم شكلات تلخ می‌خورند و این رژیم غذایی را به مدت دو هفته دنبال می‌كنند، سطح هورمون استرس (كورتیزول ) بدن‌شان به‌طور قابل‌توجهی كاهش یافته و احساس آشفتگی و نگرانی ناشی از ترشح این هورمون سراغ‌شان نمی‌آید. این مقدار شكلات حدود 200 كالری دارد. از جمله مشکلات افزایش کورتیزول این است که  سبب افزایش موقت فشارخون می‌شود. احتمال ایجاد بیماری‌های قلبی و چاقی هم با بالارفتن میزان هورمون استرس بیشتر می‌شود اما شكلات تلخ می‌تواند همه این احتمالات را كاهش داده و آرامش بیشتری ایجاد كند.
 
خرما، خوراكی مفید، با داشتن قندهای طبیعی مورد توجه متخصصان تغذیه است اما علاوه بر این در تنظیم ساخت‌وساز بدن و حتی در روزهایی كه رژیم می‌گیرید هم می‌توانید به كمك خرما جسم سالم‌تر و انرژی بیشتری داشته باشید. 

هیدرات كربن طبیعی: 44 تا 48درصد از كل تركیبات غذایی هر عدد خرما حاوی هیدرات كربن است. درنتیجه مصرف آن به كارآیی بهتر عملكرد مغز كمك می‌كند.فیبرمفید: هر عدد خرما حاوی 5/6 تا 5/11 درصد فیبر است و خوردن آن در عملكرد بهتر دستگاه گوارش تاثیر دارد.

سرشار از مواد معدنی: عناصر معدنی مانند برم، كلسیم، مس، روی، كبالت و... در خرما یافت می شوند.رفع كم‌خونی: مقدار‌ آهن موجود در خرما نسبت به نوع آن متغیر است اما در تامین بخشی از آهن بدن نقش دارد.محبوب گیاهخواران: خرما منبعی از پروتئین گیاهی است و گیاهخواران می‌توانند برای تامین بخشی از پروتئین روزانه روی خرما هم حساب كنند.
 
 
یكی از مغزدانه‌های مفید برای حفظ سلامت شما تخمه آفتابگردان است كه اگر بیش از حد شور نباشد، یكی از مغذی‌ترین مواد غذایی است كه باید آن را حتما در برنامه غذایی‌تان جای دهید.

پیشگیری از سكته قلبی: دانه‌های آفتابگردان سرشار از ویتامین E هستند. این ویتامین از گروه آنتی‌اكسیدان‌هاست؛ در نتیجه به حفظ سلامت قلب و رگ‌ها كمك می‌كند و خطر سكته قلبی ناشی از گرفتگی رگ‌ها را كاهش می‌دهد.

سرشار از منیزیم: نصف پیمانه تخمه آفتابگردان حدود 255 میلی‌گرم منیزیم دارد.این ماده معدنی از بروز سكته قلبی پیشگیری می‌كند و فشارخون را پایین می‌آورد. منیزیم در كاهش وزن، پیشگیری از سنگ كلیه و مقابله با بیماری‌ها و عفونت‌ها نقش دارد.

ضدسرطان: تخمه آفتابگردان با داشتن مقدار زیادی سلنیوم شما را سالم نگه می‌دارد و با مصرف این دانه از ابتلا به برخی سرطان‌های رایج مانند سرطان كولون، خون و پروستات دور می‌مانید.
 
 
به توت سیاه معروف است و ارزش غذایی آن بسیار بالاست كه بهتر است بعضی از مهم‌ترین آنها را بدانید:شاتوت كالری بسیار كمی دارد و فیبر آن بالاست، در نتیجه این میوه مناسب افرادی است كه می‌خواهند وزن متناسبی داشته باشند.شاتوت تازه منبع خوبی از ویتامین C محسوب می‌شود. این ویتامین آنتی‌اكسیدانی قوی است.

مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین  C به تقویت سیستم ایمنی كمك می‌كند و التهابات بدن را كاهش می‌دهد.تعدادی از ویتامین‌های گروه B هم در شاتوت دیده می‌شوند. این ویتامین‌ها به سوخت‌وساز بهتر بدن كمك می‌كنند.آنتی‌اكسیدان‌های موجود در شاتوت از بروز سرطان پیشگیری می‌كنند.
 
نوشابه یكی از مضر‌ترین نوشیدنی‌ها نوشابه است كه متخصصان تغذیه دشمن درجه یك آن محسوب می‌شوند. مصرف مداوم نوشابه احتمال بالا رفتن فشارخون را افزایش می‌دهد. علاوه بر این هضم غذا را با مشكل روبه‌رو كرده و برای سلامت دندان‌ها بسیار مضر است. به گفته متخصصان تغذیه مصرف نوشابه‌های گاز‌دار خطر ابتلا به بیماری پوكی استخوان را افزایش می‌دهد و حتی با بروز سنگ‌های كلیه در ارتباط است. همه این موارد بهانه خوبی است تا نوشابه را هرگز به برنامه رژیم غذایی‌تان راه ندهید.
 
برگ‌های سیاه و خشك شده چای كه هر روز چند بار سراغ‌شان می‌رویم برای بخش‌های مختلف بدن مفید هستند و اگر به اندازه مصرف شوند، در سلامت شما تاثیر زیادی دارند.

بهداشت دهان و دندان‌ها: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف چای سیاه پلاك‌های میكروبی دهان را كاهش داده و از رشد باكتری‌های فاسدكننده دندان‌ها پیشگیری می‌كند. البته نه به معنای اینکه از مسواك غافل شوید.

پیشگیری از بروز سكته: مصرف چای سیاه می‌تواند خطر بروز سكته را كاهش دهد. بعد از تحقیقات پژوهشگران معلوم شد مصرف روزانه سه فنجان چای خطر بروز سكته مغزی را تا 21درصد كاهش می‌دهد.

سرشار از آنتی‌اكسیدان: در چای سیاه تركیبی به نام پلی‌فنول وجود دارد كه آنتی‌اكسیدان خوبی است و از تخریب دی‌ان‌ای كه ممكن است به‌دلیل مواد سمی یا تنباكو به وجود بیاید، پیشگیری می‌كند.

كاهش خطر بروز دیابت: تحقیقات انجام شده روی سالخوردگان ساكن جزایر مدیترانه نشان می‌دهد افرادی كه در طولانی‌مدت یك یا دو فنجان چای در رژیم غذایی‌شان وجود داشته باشد نسبت به بقیه 70درصد كمتر درمعرض ابتلا به دیابت قرار دارند.

كاهش استرس: خاصیت دیگر چای سیاه این است كه بدن شما را آرام می‌كند و ثابت شده كه سطح هورمون استرس را كاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha