استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برگزاری تعداد کنگره های پزشکی در ایران بیش از نیاز جامعه پزشکی و مردم است، افزود:باید پرسید چند درصد از پزشکان اطلاعات کسب کرده در کنگره ها را مورد استفاده قرار می دهند.

سلامت نیوز: استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برگزاری تعداد کنگره های پزشکی در ایران بیش از نیاز جامعه پزشکی و مردم است، افزود:باید پرسید چند درصد از پزشکان اطلاعات کسب کرده در کنگره ها را مورد استفاده قرار می دهند. 

دکتر مسعود یغمایی در گفت و گو با  ایرنا با انتقاد از افزایش برگزاری کنگره های پزشکی، گفت:ضرورتی برای برگزاری این تعداد همایش و صرف این همه وقت و انرژی نیست؛ چراکه نتیجه مورد نظر و کیفی که بتواند باری از مشکلات مردم و جامعه را بردارد به دنبال ندارد.

وی افزود: تعداد کنگره های پزشکی به قدری زیاد شده است که تقریبا هر 10 روز یک بار یک کنگره در کشور برگزار می شود، درحالی که می توان این میزان را کاهش داد و در مقابل تلاش کرد دانش روز را در عرصه های مختلف پزشکی به کار بست.

یغمایی ادامه داد:برگزاری این کنگره ها و همایش ها برای بالا بردن سطح دانش متخصصان مناسب است اما باید پرسید چند درصد از پزشکان و دندانپزشکان پس از شرکت در کنگره ها و سمینارهای علمی، اطلاعات جدید کسب شده را مورد استفاده قرار می دهند.

وی گفت: مردم نیز برای کسب اطلاعات نیازی به برگزاری همایش ندارند، رسانه هایی مانند اینترنت وجود دارد که همه افراد جامعه با استفاده از آن به راحتی می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.

*** غیرضروری بودن بیش از 50 درصد اقدامات پزشکی

یغمایی گفت: بیش از 50 درصد اقدامات پزشکی که در سطح کشور در حوزه پزشکی صورت می گیرد مانند عکس برداری، سی تی اسکن و ام آر آی ضرورت ندارد.

وی با بیان اینکه نمی توان پزشکی را متهم کرد که برای کسب درآمد اقدامات غیرضروری برای بیماران انجام می دهد، افزود: این مشکل دوطرفه است زمانی که پزشکی به بیماران می گوید نیازی به انجام این اقدام پزشکی ندارید، شک می کنند و به عنوان مثال می گویند این پزشک قدیمی است و درست تشخیص نمی دهد.

یغمایی گفت: این مشکل همگانی است و جامعه ما از نظر فرهنگی در این زمینه مشکل دارد؛ رفع این مشکل نیاز به گذشت زمان و فرهنگ سازی در سطح گسترده دارد.


** حاکم شدن تفکر درمانی

متخصص جراحی دهان، فک و صورت اظهار کرد: زمانی در کشور کمبود پزشک و دندانپزشک داشتیم اما درحال حاضر با افزایش تعداد زیاد پزشکان، تفکر جامعه یک تفکر درمانی شده است و دیگر تفکر پیشگیری جایی در این عرصه ندارد.

یغمایی افزود: رفع این مشکل تنها از طریق افزایش سطح آگاهی مردم میسر است؛ افزایش سطح آگاهی مردم نیز زمانبر است و چند نسل طول می کشد تا مردم جامعه به آن حد از آگاهی مورد نیاز در این زمینه برسند.

متخصص جراحی دهان، فک و صورت و استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: البته رسانه ها و دستگاه های دولتی می توانند زمان را سرعت بخشند و در راستای افزایش آگاهی های مردم نقش موثری ایفا کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha