شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 137050

سلامت نیوز:احمد جلیلی،رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران در روزنامه آرمان نوشت : در حوزه مسائل درمانی کشور بهداشت و سلامت روان نباید جدا از سلامت جسم قلمداد شود و همانطور که در امر بهداشت و سلامتی جسم وزارت بهداشت متولی اصلی این قضیه بوده و در تمام مباحث درمانی کشور رای نهایی را صادر می‌کند، در مورد بهداشت روان هم این وزارتخانه باید مستقیم وارد عمل شود و هیچ نهاد دیگری متولی درمان در بحث سلامت روان نیست.

سازمان بهزیستی کشور و سازمان نظام روانشناسی به دلیل مشابهت و همپوشانی محدوده فعالیت‌هایشان با بحث مشاوره و روانشناسی شاید در مواردی بتوانند با این مراکز همکاری داشته باشند اما، تصمیم گیری در مورد وضعیت مراکز مشاوره و صدور مجوز برای آنها از نظر قانونی وظیفه وزارت بهداشت است.

در کشور ما متاسفانه صدور پروانه کار برای مشاوران و روانشناسان از سوی سازمان بهزیستی و نظام روانشناسی کشور انجام می‌شود که همین عامل مشکلاتی را برای این مراکز و مراجعان آنها ایجاد کرده است.

برای مثال ما شاهدیم تعداد زیادی از این مراکز که مجوز هم دارند در اثر نداشتن تجربه و ندیدن آموزش عادی مورد نیاز راهکارهایی به افراد ارائه می‌دهند که این راهکارها  در برخی موارد باعث نابودی یا ایجاد مشکلات بیشتر در فرد مراجعه‌کننده می‌شود. شغل مشاوره بسیار حساس است و از آنجا که با سرنوشت افراد و تصمیمات مهمی که در طول زندگی می‌گیرند سر و کار دارد کمترین بی اطلاعی یا ناآگاهی می‌تواند برای فرد و اطرافیان او مشکلات بی شماری را ایجاد کند. از نظر منطقی و قانونی هم درمان چه در مورد جسم و چه در مورد روان باید بر عهده یک نهاد مشخص باشد و جدا کردن این دو از هم منطقی نیست.

در تمام کشورها کلیه مباحث مربوط به بهداشت و سلامت چه در بعد جسم و چه در بعد روان به عهده یک نهاد دولتی و وزارت بهداشت است و این دو عامل را نباید از هم جدا کرد.

تجربه نشان می‌دهد حتی جداکردن مسائل روانی و تمهیدات درمانی برای بیماران روانی از امراض جسمانی به تبع خود مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند و از نظر اینکه بودجه درمانی بیماری‌های جسمی و روانی از دو مجرای جداگانه تامین شود باعث غفلت از یکی و پرداختن بیشتر به دیگری می‌شود چنانکه در کشور خودمان شاهدیم در طی این سال‌ها تا حد زیادی از اقدامات درمانی برای بیماران روانی به شکل سازمان‌یافته غفلت شده است.

درحالی که سازمان بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی کشور در مسائل روانی و درمان بیماران با روانشناسان و مشاوران همکارند باید تصمیم‌گیری در این حوزه  به‌ویژه صدور مجوز برای تاسیس مرکز مشاوره یا مطب روانشناسی که حساسیت زیادی را می‌طلبد به وزارت بهداشت و درمان کشور واگذار شود و هر چیزی در جای درست خودش قرار بگیرد و دخالت این دو سازمان در وظایف و فعالیت‌های این مراکز علمی و اصولی نیست.

ما در مراجعان خود با افرادی مواجه هستیم که افسردگی آنها را به وضعیتی رسانده است که کمترین عامل تحریک‌کننده می‌تواند باعث اقدام به خودکشی در فرد مراجعه‌کننده شود و یک مشاوره غلط و راهکار غیراصولی می‌تواند فرد را به مسیری بکشاند که دیگر قابل جبران نباشد و انگیزه اقدام به نابودی را در او بیشتر کند.

اصولا تقسیم بهداشت عمومی به بهداشت جسم و بهداشت روان علمی نیست. انسان موجود واحدی است و جسم و روان او هم باید به شکل واحد بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha