شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: 137061

تخریب تالاب انزلی و یا دریاچه ارومیه بیش از 20 سال زمان برده است و به نظر می‌رسد احیای آنها نیز به این مدت زمان نیاز داشته باشد.

سلامت نیوز: تخریب تالاب انزلی و یا دریاچه ارومیه بیش از 20 سال زمان برده است و به نظر می‌رسد احیای آنها نیز به این مدت زمان نیاز داشته باشد.

به گزارش ایسنا، تالاب انزلی با وجود اینکه یکی از تالاب‌های ثبت شده در کنوانسیون رامسر است و در یکی از پر آب‌ترین استانهای کشور واقع شده است اما در شرایط بدی به سر می‌برد. اگر باز هم به احیای این تالاب بی‌توجهی شود در آینده نه چندان دور با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.
 
در حال حاضر تنها وجود رسوبات مشکل تالاب انزلی نیست و برای بهبود وضعیت این تالاب باید ساخت تصفیه‌خانه‌ها برای جلوگیری از ورود پسابها و شیرابه زباله‌ها به رودخانه‌ها در دستور کار قرار گیرد.
 
کیخا، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور معتقد است: سهل انگاری ‌ا به تذکرات 40 سال گذشته موجب شده که امروز وضعیت تالاب انزلی خوب نباشد. محیط زیست بیشترین آسیب‌ها را از تحریم ها دیده است زیرا نبود تجهیزات موجب می شود که در حفظ محیط زیست کندی صورت گیرد.
 
وی افزود: تالاب انزلی به اندازه تالاب هامون و دریاچه ارومیه برای کشور مهم است و متعلق به همه مردم ایران است. برای رسیدگی و احیای تالاب هامون، ارومیه و تالاب انزلی، امسال اعتبارات بیشتری نسبت به دولت گذشته تخصیص یافته است. اعتبار اختصاص یافته به تالاب انزلی در گذشته 10 میلیارد تومان بوده است.
 
گری لوئیس، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد نیز تاکید کرد: باید به جای پیدا کردن مقصران تخریب تالاب انزلی به این فکر کرد که باید چه کار کنیم. جونان باید به جلوگیری از پیشرفت آلودگی‌های تالاب انزلی حساس‌تر باشند و مشارکت کنند زیرا گرفتاری تالاب در آینده گریبانگیر زندگی آنها خواهد شد.
 
به گزارش ایسنا، تالاب‌ها فواید زیادی از جمله تصفیه آب‌ها، حفاظت از تنوع زیستی و خطوط ساحلی و کاهش تغییرات آب و هوایی را فراهم می‌کنند و تنها 3 درصد از آب‌های جهان قابل شرب است. هر انسان برای انجام امور اولیه از جمله نوشیدن، پختن و تمیز کردن به 20 تا 50 لیتر آب در روز احتیاج دارد که این نیاز را تالاب‌ها فراهم می‌کنند و به شارژ سفره‌های آب زیرزمینی که از منابع مهم آب شیرین برای انسان ها به شمار می‌روند، نیز کمک می‌کنند.
 
برنجی که در شالیزارهای تالابی دنیا رشد می‌کند جزء رژیم غذایی نزدیک به 3 میلیارد نفر است. اکثر ماهی‌های تجاری در باتلاق‌های ساحلی تخم ریزی می‌کنند و بچه‌های خود را پرورش می‌دهند. تالاب‌ها به تنهایی زیستگاه بیش از صد هزار گونه شناخته شده آب‌های شیرین هستند و حضور تالاب‌ها برای تخم گذاری و مهاجرت پرندگان ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha