چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 13707

اولین بار در سال 1929 ویتامین k به عنوان ماده ای موثر و ضروری در لخته شدن خون معرفی شد و برای سالیان متمادی تنها عملکرد این ویتامین را ، کمک به انعقاد خون می دانستند.

به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز، اما اکنون محققان می دانند که ویتامین k نقش های حیاتی دیگری نیز در بدن ایفا می کند. ویتامین k برای آرایش پروتئین های مختلف در بدن استفاده می شود. بعض از آنها تولید فاکتورهایی می کند که برای انعقاد خون ضروری است(جهت التیام و جلوگیری از خونریزی). ویتامین های وابسته به ویتامین k  برای حفظ سلامت استخوانها و عدم انسداد شریانها استفاده می شود. ویتامین k باعث می شود که نوعی پروتئین به نام استئو کلسین به کلسیم استخوانها بچسبد و همین امر به حفظ حجم و چگالی استخوان کمک می کند. همچنین مدارک اولیه حاکی است که پروتئین های وابسته به ویتامین k  مانع از سخت شدن شریانها می شود و همین امر به جریان خون سالم و جلوگیری از حمله قلبی کمک موثری می کند.
نیاز روزانه به ویتامین k :
پیشنهادات اخیر در مورد میزان مصرف روزانه ویتامین k برای زنان 90 میکرو گرم و برای مردان 120 میکروگرم است. خوشبختانه فقر ویتامین k  بسیار نادر است. بهترین منبع این ویتامین سبزیجات سبز تیره است، که به دلایل زیادی برای حفظ سلامتی مفید هستند. مطالعه ای نشان می دهد که مصرف کافی غذاهای حاوی این ویتامین باعث کاهش خطر شکستگی استخوان لگن تا 30% می شود. کلیه سبزیجات برگی با رنگ سبز تیره از اسفناج و کلم پیچ تا کاهو و...منبعی غنی از ویتامین k هستند. در گیاهان این ویتامین نقش موثری در فتوسنتز دارد و این بهترین راهنمایی برای یافتن منبع غذایی سرشار از این ویتامین می باشد. ویتامین k  همچنین در بعضی از روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، دانه سویا و روغن دانه کلم قمری فراوان است.
هشدار: اگر چنانچه از داروهای ضد انعقاد خون همچون وارافین استفاده می کنید باید از مصرف این گونه  غذاهای سرشار از ویتامین k اجتناب کنید. زیرا باعث اختلال در عملکرد دارو می شود.
منابع غذایی ویتامین k  (پتاسیم):
کلم پیچ پخته = 531 میکرو گرم
اسفناج خام = 154 میکرو گرم
کلم بروکلی پخته = 104 میکرو گرم
مارچوبه پخته = 68 میکرو گرم
کاهو برگ سبز= 57 میکروگرم میکرو گرم
روغن دانه سویا = 27 میکرو گرم
روغن کانولا = 17 میکرو گرم
روغن زیتون = 8 میکرو گرم
گوجه فرنگی تازه = 7 میکرو گرم
سایر منابع با درصد بالای ویتامین k  عبارتند از : برگ شلغم، برگ کلم برگ، برگ چغندر، برگ گیاه خردل، جلبک دریایی، جعفری خام، چای سبز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha