یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: «جمله آقای سیاری مبهم است. اما من می‌توانم بگویم ما در لایحه بودجه تا به امروز، آنچه که درباره مالیات بر مواد دخانی گفته‌اند، کم نکرده‌ایم.آنچه که تا به حال در لایحه دولت بوده تصویب شده و چیزی کم نکردیم.»

دولت یا مجلس؛کدام یک مخالف افزایش مالیات سیگار؟

سلامت نیوز:یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: «جمله آقای سیاری مبهم است. اما من می‌توانم بگویم ما در لایحه بودجه تا به امروز، آنچه که درباره مالیات بر مواد دخانی گفته‌اند، کم نکرده‌ایم.آنچه که تا به حال در لایحه دولت بوده تصویب شده و چیزی کم نکردیم.»

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه قانون نوشت: «افزایش مالیات سیگار وتو شد» در میان تمام اخبار دیروز، از آلودگی هوای اهواز گرفته تا افزایش تعداد مبتلایان به سرطان، این خبر مورد توجه بیشتری قرار گرفت. داستان افزایش مالیات بر مواد دخانی بعد از تقدیم لایحه بودجه سال 94 به مجلس مطرح شد؛ وقتی قرار شد مالیات‌ها یکی از منابع درآمدی دولت در سال آینده باشد. ضمن اینکه به گفته بسیاری از کارشناسان و مسئولان و حتی نمایندگان مجلس با افزایش مالیات بر فروش مواد دخانی به خصوص سیگار، میزان مصرف در کشور نیز کاهش پیدا می‌کند. اما زمانی که علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت این خبر را اعلام کرد، کلا آب سردی روی سر همه ریخت. بعد از صحبت‌های او این سوال مطرح می‌شود که آیا نمایندگان مجلس علاقه‌ای به کاهش مصرف مواد دخانی در کشور ندارند؟ اما وقتی با اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 94 مجلس تماس می‌گیریم متوجه می‌شویم داستان چیز دیگری است؛ وتویی صورت نگرفته!


داستان از آنجایی شروع شد که دکتر علی‌اکبر سیاری در حاشیه نشست خبری پویش ملی مبارزه با سرطان درباره وضعیت قاچاق سیگار در کشور گفت: «۶ استراتژی برای کنترل دخانیات در دنیا وجود دارد که اولین آن؛ افزایش هزینه لذت بردن از سیگار است یعنی اینکه قیمت مواد دخانی از طریق مالیات بالا برود. ما معتقدیم با افزایش مالیات بر سیگار به قیمت خرده‌فروشی، علاوه بر اینکه مصرف مواد دخانی کاهش می‌یابد، باعث خواهد شد قاچاق سیگار نیز کنترل شود.» اما سیاری با انتقاد از نمایندگان کمیسیون تلفیق که این موضوع را وتو کرده‌اند، گفت: «دوستان معتقدند اگر مالیات بر سیگار افزایش یابد، قاچاق مواد دخانی بیشتر می‌شود. در حال حاضر مالیات بر سیگار ۱۱ درصد است که باید این میزان به ۸۰ درصد افزایش یابد. از نمایندگان کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، سوال کنید چرا برنامه افزایش مالیات بر سیگار در سال ۹۴ را وتو کرده‌اند؟»
ما هم همین سوال سیاری را از نمایندگان کمیسیون تلفیق پرسیدیم...

   وتویی در کار نبوده!
نمایندگان کمیسیون تلفیق بعد از ساعت 4 در کمیسیون تلفیق حاضر می‌شوند. برای همین پیدا کردنشان بسیار سخت به نظر می‌رسد. اما وقتی با هرکدامشان تماس می‌گیریم معتقدند نه تنها وتویی در کار نبوده بلکه هرآنچه دولت در لایحه بودجه درباره مالیات مواد دخانی مطرح کرده، به تصویب رسیده است؛ «اتفاقا ما خودمان پیشنهاد افزایش مالیات را داشتیم که وقتی نماینده دولت توضیحاتی درباره افزایش قاچاق و این داستان‌ها به ما گفت، قانع شدیم و به همان میزانی که در لایحه بودجه آمده بود، بسنده کردیم.» اینها صحبت‌های عباس پاپی‌زاده، نماینده کمیسیون کشاورزی و از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه است. کسی که تاکید می‌کند خود دولت مخالف افزایش مالیات است. رجب رحمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و از اعضای کمیسیون تلفیق هم می‌گوید: «اینطور نیست که ما وتو کرده باشیم، در کمیسیون این قضیه مطرح شد و ما مالیاتی را هم بر سیگارهای خارجی و هم بر سیگارهای داخلی در نظر گرفتیم. اتفاقا ما هم موافق افزایش مالیات هستیم. ولی در لایحه دولت مالیات زیادی در نظر نگرفته بودند.» در ادامه صحبت‌های او، عزت‌ا... یوسفیان ملا، نماینده کمیسیون برنامه و بودجه و عضو کمیسیون تلفیق هم می‌گوید: «ما اصلا نباید مالیات را افزایش دهیم. اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، کل صنعت دخانیات تعطیل و قاچاق زیاد می‌شود.» صحبت‌های او در تایید حرف‌های سیاری است اما بازهم معتقد است مالیات‌ها مثل سال‌های گذشته افزایش داشته.

مالیات‌ها افزایش می‌یابد
«ما دو نوع مالیات برای سیگار و مواد دخانی در نظر می‌گیرم؛ یکی مالیات بر فروش سیگار است که در سال 93، 410 میلیارد تومان بوده اما برای سال 94، 432 میلیارد تومان تعیین‌شده که یعنی 40 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. در درآمدها هم از درآمد حاصل از فروش سیگار از عدد 200 میلیارد، 31 درصد رشد خواهیم داشت. بنابراین در هر دو رشد وجود خواهد داشت. هم مالیات بر درآمد حاصل از فروش سیگار و هم مالیات بر عوارض سیگار. آن چیزی را که ما کم کردیم درآمد حاصل از مواد دخانی برای شرکت‌های دخانیات بوده.» اینها صحبت‌های ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی و اعضای کمیسیون تلفیق است، او معتقد است مصوبات مربوط به مالیات مواد دخانی در مجلس با افزایش روبه‌رو بوده‌اند اما صحبت‌های نهایی درباره این داستان را می‌شود از سخنگوی کمیسیون تلفیق شنید: «جمله آقای سیاری مبهم است. اما من می‌توانم بگویم ما در لایحه بودجه تا به امروز، آنچه که درباره مالیات بر مواد دخانی گفته‌اند، کم نکرده‌ایم. آنچه که تا به حال در لایحه دولت بوده تصویب شده و چیزی کم نکردیم.» او درباره اینکه با افزایش مالیات، قاچاق این محصول هم زیاد می‌شود، می‌گوید: «این حرف منطقی است که اگر از یک حدی بیشتر مالبات را افزایش دهیم موجب می‌شود قاچاق سیگار بیشتر شود و تعداد قاچاقچیان افزایش یابد. در لایحه‌ای که دولت در این زمینه به مجلس داده، افزایش آنقدری نبوده که ما فکر کنیم باعث افزایش قاچاقچیان می‌شود، بنابراین تا به حال هرآنچه را که دولت درباره عوارض و مالیات مواد دخانی داشته، تصویب کرده‌ایم.» مفتح اضافه می‌کند اگر دولت صلاح می‌دانست که مالیات بر مواد‌دخانی بیشتر از 12 درصد شود باید در همان لایحه این کار را انجام می‌داد نیازی ندارد که به  کمیسیون بیاید و آن را اضافه کند.  در این میان تلاش‌های «قانون» برای تماس با مسئولان دولتی از جمله محمدباقر نوبخت و علی‌اکبر سیاری به جایی نرسید. اما آنچه که مشخص است این است که، وتویی از طرف مجلس صورت نگرفته و باید دید سیاری کدام لایحه را وتو شده از طرف مجلس می‌داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha