یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 137093

فرق قند موجود در کلوچه با قند موجود در یک پرتقال چیست؟ مردم به اشتباه تصور می کنند که اگر قند موجود در کلوچه برای بدن مضر است، پس قند موجود در هر نوع منبع غذایی هم نمی تواند سالم باشد.

آیا تمام قنــدها به یک اندازه ضرر دارد؟

سلامت نیوز: فرق قند موجود در کلوچه با قند موجود در یک پرتقال چیست؟ مردم به اشتباه تصور می کنند که اگر قند موجود در کلوچه برای بدن مضر است، پس قند موجود در هر نوع منبع غذایی هم نمی تواند سالم باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، در سال ۱۹۹۵ هنگامی که چربی لقب افزودنی مضر را گرفت، در اغلب کشورها کارخانه های موادغذایی برای طعم بخشیدن به مواد غذایی خود، به قند رو آوردند. برای بررسی قند موجود در مواد غذایی به این مثال توجه کنید؛ ۳ عدد بیسکویت شکلاتی حاوی ۱۶۰ کالری، ۸ گرم چربی، دو و نیم گرم چربی اشباع شده و ۱۱ گرم قند است. در حالی که یک عدد پرتقال حاوی ۶۰ کالری، ۳ گرم فیبر (۱۳ درصد نیاز روزانه توصیه شده) ۱۲گرم قند، ویتامین C و فولات است. این میوه حاوی میزان کمی از پنج نوع ویتامین B، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و مس نیز است. میوه ای چون پرتقال، دارای میزان بالای آب است که در تأمین نیاز روزانه بدن به آب موثر است. فیتوکمیکال موجود در میوه فراموش نشود. فیتوکمیکال ماده شیمیایی طبیعی گیاهی است که با بیماری ها مقابله می کند اما فیتوکمیکال های موجود در میوه:


*آنتوسیانین (Antho cyanin): یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان هاست که از رگ های خونی و سیستم عصبی محافظت می کند. آنتوسیانین، از بروز دیابت پیشگیری می کند و خطر بروز چند نوع سرطان را کاهش می دهد.

این ماده در میوه هایی مانند گیلاس، انگور قرمز، زغال اخته، انار و کشمش یافت می شود.

*لوتئین و زیزانتین: این نوع فیتوکمیکال، خطر بروز ماکولا دژنراسیون را کاهش می دهد. ماکولا دژنراسیون از دلایل عمده از دست دادن بینایی است.

*لیکوپن: این آنتی اکسیدان که باعث ایجاد رنگ قرمز برخی از میوه ها می شود، خطر بروز بیماری قلبی، سرطان پروستات و ماکولا دژنراسیون را کاهش می دهد. خوردن مواد غذایی حاوی فیتوکمیکال از مکمل موثرتر است. این ماده در هندوانه، زرد آلو، انبه و گریپ فروت موجود است.

میزان مصرف میوه

مردان بالای ۱۸ سال و زنان ۱۹ تا ۳۰ سال باید روزی ۲ پیمانه میوه مصرف کنند. زنان بالای ۳۰ سال می توانند یک و نیم پیمانه میوه مصرف کنند. یک پیمانه میوه مساوی است با:

*یک سیب کوچک *یک پیمانه میوه خرد شده *یک عدد موز بزرگ *یک عدد پرتقال متوسط *یک عدد گلابی متوسط *۸ عدد توت فرنگی درشت *یک پیمانه آب میوه ۱۰۰ درصد طبیعی *نصف فنجان میوه خشک.

پس به این نتیجه می رسیم که اگرچه میوه حاوی قند است اما مواد مغذی مورد نیاز بدن را نیز تأمین می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha