رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه 49 درصد بیماران سرطانی کشور از روش جراحی، 40 درصد از رادیوتراپی و 11 درصد از روش دارو درمانی استفاده می‌کنند انجام بسیاری از جراحی‌ها و شیمی درمانی را برای این بیماران بی‌مورد دانست.

هشدار در مورد شیمی‌درمانی‌های غیر ضروری

سلامت نیوز:  رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه 49 درصد بیماران سرطانی کشور از روش جراحی، 40 درصد از رادیوتراپی و 11 درصد از روش دارو درمانی استفاده می‌کنند انجام بسیاری از جراحی‌ها و شیمی درمانی را برای این بیماران بی‌مورد دانست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، سالانه 8500 میلیارد تومان به طور مستقیم یا غیر مستقیم برای سرطان هزینه می‌شود که 2500میلیارد تومان آن مستقیم برای درمان و تشخیص سرطان هزینه می‌شود

روی دیگر چهره سیاه و تلخ سرطان در صحبت‌های دکتر اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان دیده می‌شود؛ «درمان سرطان در ایران روش ندارد» معنای این آن است که بیماران سرطانی در ایران افزون بر رنج بیماری باید رنج نامشخص بودن و فردی و حتی سلیقه‌ای بودن شیوه‌های درمان را هم بکشند.

دلایلی که دکتر اکبری از نابسامانی در روند درمان بیماران سرطانی ارائه می‌کند تکان دهنده است: پزشکان هیچ راهنمای درمانی برای سرطان ندارند و وزارت بهداشت نیز در سیاست‌های خود، تدوین چنین چارچوبی را پیش‌بینی نکرده است.

وی به یک نمونه از این سرگردانی در روند درمانی اشاره می‌کند: در حال حاضر درکشورهای پیشرفته جهان برای درمان تومورهای سینه دستورالعمل‌های ویژه‌ای وجود دارد و اگر اندازه تومور کمتر از دو سانتی متر باشد، برای درمان بیمار از جراحی یا شیمی درمانی استفاده نمی‌شود اما متأسفانه در کشور ما پزشکان برای درمان تومورهای یک سانتی متری هم از عمل جراحی و شیمی درمانی استفاده می‌کنند. 

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه 49 درصد بیماران سرطانی از روش جراحی، 40 درصد از رادیوتراپی و 11 درصد از روش دارو درمانی استفاده می‌کنند انجام بسیاری از جراحی‌ها و شیمی درمانی را برای این بیماران بی‌مورد دانست و گفت: دلیل این دو اشکال بزرگ در درجه نخست به خط مشی وزارت بهداشت و درمان کشور و در دسترس نداشتن راهنمای درمانی باز می‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha