سلامت نیوز: پسماندها در شمال کشور نه تنها یک معظل بلکه تبدیل به یک فاجعه شده اند.

سهیل اولادزاد کارشناس محیط زیست در گفتگو با ایسکانیوز اعلام کرد: در سه استان شمالی کشور با توجه به میزان تولید زباله و نبود زیر ساخت لازم برای جمع آوری، مدیریت پسماند، امحا و نگهداری زباله ها دچار مشکلات فراوانی هستیم.او افزود در استان مازندران روزانه 2500 تن زباله، در استان گیلان روزانه 2000 تن زباله و در استان گلستان روزانه 1700 تن زباله تولید می شود.

که با توجه به مسافر خیز بودن این استان ها حجم زباله به دو تا سه برابر میزان عادی خود می رسد.او ادامه داد در مقابل 70 درصد زباله تر در کل کشور، حدود 30 درصد زباله خشک تولید می شود که در زباله سوزها با انرژی کمتری سوخته می شود.

معمولا از زباله های تر انرژی خاصی تولید نمی شود و فقط برای تهیه کمپوست و فعالیت های کشاورزی قابل استفاده است. میوه و تره باری که به محل دپوی زباله می روند وزنشان افزایش یافته و زودتر از بقیه تجزیه می شوند. ولی وقتی شیرآبه این زباله ها خارج می شود وارد آبهای سطحی و زیرزمینی شده و موجب آلودگی این منابع می شوند.اولادزاد با بیان اینکه طبیعت وسلامت شهروندان را با ندانم کاری ها به خطر می ندازیم تصریح کرد متاسفانه جایگاه مناسبی در اکوسیستم حساس شمال کشور برای دپوی زباله وجود ندارد. به عنوان مثال: در محمودآباد از تابستان تا هم اکنون زباله ها در ساحل محمودآباد در فاصله 10 متری دریا تخلیه می شود، در قایم شهر روزانه 150 تن زباله در 2 متری رودخانه تلار تخلیه می شود.

سوادکوه، نور و کلاردشت وضعیت بهتری نداشته و زباله هایشان را در مناطق جنگلی و مناطق حمایت شده منابع طبیعی تخلیه کرده و زباله ها با فاصله 120کیلومتری در مراتع تخلیه می شود.او اظهار داشت در استان مازندران سرانه تولید زباله در مناطق شهری برای هر فرد یک کیلو و در مناطق روستایی 800 گرم است. در استان گیلان سرانه تولید زباله 900 گرم در مناطق شهری و 700 گرم در مناطق روستای است.

در استان گلستان نیز سرانه تولید زباله 500 تا 600 گرم در شهر وروستا است.

او با اشاره به اینکه هر روز بر حجم و وزن زباله ها در استان های شمالی کشور افزوده می شود و اقدام مناسبی در این زمینه صورت نمی گیرد خاطر نشان کرد شیرآبه ای که از محل دپوی زباله خارج می شود با یک تغییر جهت، وارد آبهای سطحی و زیرزمینی شده که نشان دهنده این است که شهرداری ها فقط می خواهند زباله ها را از چشم مردم دور کنند و محیط زیست را فراموش کرده اند.

از هرتن زباله 500 لیتر شرآبه خارج می شود تا اینکه از 2500 تن زباله چقدر شیرآبه تولید میشود قابل تصور نیست!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha